Slekt på New Zealand søker etterkommere av Thomas Kristiansen,hotell-eier på Hønefoss
i 1900,og hans kone Kristine Kristiansen (Andersdatter)f.1834 på Sønsterud i Brandval.
Kristine`s første ektemann var:Hans Kristian Hansen,deres barn:Katinka Mathilde f.1860,
Christian Julius f.1862-?,Axel Hagbart f.1864-1901,Kristian Julius f.1866,Ragna Hansine f.1868 og Hans Kriistian f.1870,alle i Norderhov(Hønefoss?)
Med Thomas Kristiansen hadde hun sønnen Kristian Thomassen f.1876,som visstnok reiste til Amerika.
Om noen kunne ha opplysninger,formidles de gjennom :
[email protected]
Thomas Christiansen,hotell -eier i Hønefoss 1900 og hans fam
Moderator: MOD_Buskerud
Re: Thomas Christiansen,hotell -eier i Hønefoss 1900 og hans
Hei igjen! Kan hjelpe litt på vei, men desverre ikke så mye at jeg finner nulevende efterkommere. Håper andre også kan bidra!
Storparten av denne familien finner vi i 1900-tellingen for Hønefoss. Hvis noen kunne være behjelplig med et lenke i denne tråden ville det hjelpe. Undertegnede er ikke av de skarpeste ( i hvert fall hva IT angår), så slikt ligger for høyt for meg. Etterkommere av yngste sønnen til Kristine - Kristian Kristiansen f.1776 - som hun fikk i sitt annet ekteskap med Thomas Christiansen, finnes neppe etterkommere av her til lands. Han var nok reist til Amerika mellom 1909 og 1919. For ved farens død 1.febr.1919 ble dødsfallet meldt til
lensmannen i Norderhov. Han skriver at Kristian Kristiansen var død for flere år siden og efterlader seg enken Alena og 2 umyndige barn i Amerika. Adresse ukjent. Trolig det ble det holdt skifte etter Thomas. For han etterlot seg midler, ca.20.000 kr i Hønefoss Sparebank. Og i siste kolonne i protokollen er det tilføyd, hvis jeg leser rett, Særskildt innbr, 15/2-19.
Thomas drev etter det jeg kan se Hotell og Vognmandsforretning på Torvet 3. Bodde der 1900. Samme sted 1910 som Livøremand. 1912 - 1915 bodde han i Stangsgate 7, som Rentenist. Har så flyttet rett utenfor byen. For da han døde 1919 bodde han på Benterud som da lå (og ligger) i tidligere Norderhov kommune.
Vet heller ikke så mye om Kristines barn i første ekteskap med Hans Kristian Hansen.
Men i følge Sorenskriveren Dødsanmeldelseprotokoll fra Hønefoss døde hun 20.juli 1919 i Hønefoss. Sorenskriveren har ikke med årstall og dato for barna, ei heller begge fornavn, men tar det med i tilfelle andre drar kjensel på dette. Følgende barn:
1.) Kathinka Mathilde f. 2.febr 1860 g.m. Simen Torgersen Hønefoss.
2.) Axel Hagbart Hansen f. 4.aug.1864 - d. 17.apr.1901 (Han har du etterlysning på under Drammen).
3.)Kristian Julius Hansen f. 27.mai 1866.
4) Ragna Hansine Hansen f. 24. mai 1868 g.m. Hans Kristiansen Hønefoss.
5) Hans Hansen f.??
Det ble holdt skifte etter Kristine.
Noget mer har jeg ikke. mvh Ellef.
Storparten av denne familien finner vi i 1900-tellingen for Hønefoss. Hvis noen kunne være behjelplig med et lenke i denne tråden ville det hjelpe. Undertegnede er ikke av de skarpeste ( i hvert fall hva IT angår), så slikt ligger for høyt for meg. Etterkommere av yngste sønnen til Kristine - Kristian Kristiansen f.1776 - som hun fikk i sitt annet ekteskap med Thomas Christiansen, finnes neppe etterkommere av her til lands. Han var nok reist til Amerika mellom 1909 og 1919. For ved farens død 1.febr.1919 ble dødsfallet meldt til
lensmannen i Norderhov. Han skriver at Kristian Kristiansen var død for flere år siden og efterlader seg enken Alena og 2 umyndige barn i Amerika. Adresse ukjent. Trolig det ble det holdt skifte etter Thomas. For han etterlot seg midler, ca.20.000 kr i Hønefoss Sparebank. Og i siste kolonne i protokollen er det tilføyd, hvis jeg leser rett, Særskildt innbr, 15/2-19.
Thomas drev etter det jeg kan se Hotell og Vognmandsforretning på Torvet 3. Bodde der 1900. Samme sted 1910 som Livøremand. 1912 - 1915 bodde han i Stangsgate 7, som Rentenist. Har så flyttet rett utenfor byen. For da han døde 1919 bodde han på Benterud som da lå (og ligger) i tidligere Norderhov kommune.
Vet heller ikke så mye om Kristines barn i første ekteskap med Hans Kristian Hansen.
Men i følge Sorenskriveren Dødsanmeldelseprotokoll fra Hønefoss døde hun 20.juli 1919 i Hønefoss. Sorenskriveren har ikke med årstall og dato for barna, ei heller begge fornavn, men tar det med i tilfelle andre drar kjensel på dette. Følgende barn:
1.) Kathinka Mathilde f. 2.febr 1860 g.m. Simen Torgersen Hønefoss.
2.) Axel Hagbart Hansen f. 4.aug.1864 - d. 17.apr.1901 (Han har du etterlysning på under Drammen).
3.)Kristian Julius Hansen f. 27.mai 1866.
4) Ragna Hansine Hansen f. 24. mai 1868 g.m. Hans Kristiansen Hønefoss.
5) Hans Hansen f.??
Det ble holdt skifte etter Kristine.
Noget mer har jeg ikke. mvh Ellef.
Hei
Se lenker under innlegg - Drammen
mvh
Kristina
Se lenker under innlegg - Drammen
mvh
Kristina
Litt mer om eldste dattera etter Kristine og Hans - Kathinka Mathilde f.1860.
Kathinka Mathilde ble gift med Simen Torgersen f. 8/1-1849 i Øyer. Denne familien bodde også i Oslo noen år, i alla fall fra 1897 til etter 1903. Før 1908 har de så flyttet tilbake og bodde da på Nordre Torv 2 i Hønefoss. Simen var Tømmermester/Byggmester. Han døde 13/3-1925 i Hønefoss.
Dødsfallet ble meldt til Sorenskriveren samme dag av sønnen Einar Torgersen. Sorenskriveren har så ført opp følgende arvinger:
Enke Kathinka Mathilde Torgersen, Hønefoss og 8 fellesbarn:
1. Anna Katrine, g.m. Brekke. f. 1?/5-1880, Amerika.
2. Magna Sofie Torgersen f. 16/2-1883, Hønefoss.
3. Einar Torgersen f. 13/6-1885, Hønefoss.
4. Hilda, g..m. Oskar Gaarud f. 6/10-1887, Hønefoss.
5. Sigrid Marie, g.m. G.Gilhuus f. 27/10-1893, Hønefoss.
6. Ragna Torgersen f. 21/1-1897, Hønefoss.
7. Marta g.m. Martin Bjerke f. 16/4-1899, Oslo.
8. Tordis Elisabet Torgersen f. 28/2-1903, Oslo.
Under Tordis er en tilføyelse med svak blyant, umulig å lese skikkelig. Men
hun var gift med en Svein ( bare tipping - Rosten, Lillestrøm).
For å være pirket, så er barn 3, 4, og 5 født litt utenfor Hønefoss. Norderhov er korrekt. Det var også flere unger i denne barneflokken. Men de døde som barn. Synd lensmenn og sorenskrivere ikke opplyste hvem sønnene var gift med. Det ble bare gjort iblandt når sønner som var døde etterlot seg arvinger.
Håper noen drar kjensel på disse. Og kanskje vet mer om søsknene og halvbroderen til Kathinka Mathilde.
Mvh Ellef
Kathinka Mathilde ble gift med Simen Torgersen f. 8/1-1849 i Øyer. Denne familien bodde også i Oslo noen år, i alla fall fra 1897 til etter 1903. Før 1908 har de så flyttet tilbake og bodde da på Nordre Torv 2 i Hønefoss. Simen var Tømmermester/Byggmester. Han døde 13/3-1925 i Hønefoss.
Dødsfallet ble meldt til Sorenskriveren samme dag av sønnen Einar Torgersen. Sorenskriveren har så ført opp følgende arvinger:
Enke Kathinka Mathilde Torgersen, Hønefoss og 8 fellesbarn:
1. Anna Katrine, g.m. Brekke. f. 1?/5-1880, Amerika.
2. Magna Sofie Torgersen f. 16/2-1883, Hønefoss.
3. Einar Torgersen f. 13/6-1885, Hønefoss.
4. Hilda, g..m. Oskar Gaarud f. 6/10-1887, Hønefoss.
5. Sigrid Marie, g.m. G.Gilhuus f. 27/10-1893, Hønefoss.
6. Ragna Torgersen f. 21/1-1897, Hønefoss.
7. Marta g.m. Martin Bjerke f. 16/4-1899, Oslo.
8. Tordis Elisabet Torgersen f. 28/2-1903, Oslo.
Under Tordis er en tilføyelse med svak blyant, umulig å lese skikkelig. Men
hun var gift med en Svein ( bare tipping - Rosten, Lillestrøm).
For å være pirket, så er barn 3, 4, og 5 født litt utenfor Hønefoss. Norderhov er korrekt. Det var også flere unger i denne barneflokken. Men de døde som barn. Synd lensmenn og sorenskrivere ikke opplyste hvem sønnene var gift med. Det ble bare gjort iblandt når sønner som var døde etterlot seg arvinger.
Håper noen drar kjensel på disse. Og kanskje vet mer om søsknene og halvbroderen til Kathinka Mathilde.
Mvh Ellef
Hei igjen!
Gravstøtten over Kathinka Mathilde og Simen, pluss noen av deres barn, står fortsatt på Hønefoss kirkegård. På dens spisse øvre del finner vi:
Bygmester Simen Torgersen f. 8/1-1849. d. 13/3-1925.
Kathinka Mathilde Torgersen f. 2/2-1860. d. 4/9.1942.
Videre finner vi i fronten, på dens undre del:
Hagbart Teodor 1878 - 1888.
Hagbart Teodor 1889 - 1896.
Ragna 1895 - 1896.
Agnethe Kristine 1891 - 1906-
På dens ene nedre side: Ragna Torgersen 1897 - 1987.
På dens andre nedre side: Magna Torgersen 1883 - 1973.
(Kan vel tolkes slik at disse 2 siste døtrene var ugifte?).
Sønnen til Simen og Kathinke Mathilde har grav ved siden:
Bygmester Einar Torgersen f. 13/6-1885. d. 4/4-1828.
Han var unkar da han døde. Sorenskriveren har under arvinger, foruten moren, tatt med 7 myndige søsken. Gjentar ikke alle her. Men det opplyses at søster Anna Katrine var gm Brekke i Amerika. Marta var gift med Martin Bjerke i Oslo. Bekreftes også at yngste søster Tordis Elisabet var gm Svein Rosten i Lillestrøm.
Får håpe noen andre fra Ringerike også leser etterlysningen! Regner med det er etterkommere ved Hønefoss. Finner jeg nulevende slektninger legger jeg ikke disse ut på åpent nett, men kontakter deg privat, så sant de samtykker.
(Har vært ute for at litt fjerne slektninger ikke tillater at deres navn og adresse videreformidles. En fortalte engang at hun ikke var så sprek i engelsk, og tok ikke sjansen på å få et "lass amerikanere" på trappa. Men dette er jo heller unntak fra regelen. Nok om dette, som var litt utenfor sidelinja).
Mvh Ellef.
Gravstøtten over Kathinka Mathilde og Simen, pluss noen av deres barn, står fortsatt på Hønefoss kirkegård. På dens spisse øvre del finner vi:
Bygmester Simen Torgersen f. 8/1-1849. d. 13/3-1925.
Kathinka Mathilde Torgersen f. 2/2-1860. d. 4/9.1942.
Videre finner vi i fronten, på dens undre del:
Hagbart Teodor 1878 - 1888.
Hagbart Teodor 1889 - 1896.
Ragna 1895 - 1896.
Agnethe Kristine 1891 - 1906-
På dens ene nedre side: Ragna Torgersen 1897 - 1987.
På dens andre nedre side: Magna Torgersen 1883 - 1973.
(Kan vel tolkes slik at disse 2 siste døtrene var ugifte?).
Sønnen til Simen og Kathinke Mathilde har grav ved siden:
Bygmester Einar Torgersen f. 13/6-1885. d. 4/4-1828.
Han var unkar da han døde. Sorenskriveren har under arvinger, foruten moren, tatt med 7 myndige søsken. Gjentar ikke alle her. Men det opplyses at søster Anna Katrine var gm Brekke i Amerika. Marta var gift med Martin Bjerke i Oslo. Bekreftes også at yngste søster Tordis Elisabet var gm Svein Rosten i Lillestrøm.
Får håpe noen andre fra Ringerike også leser etterlysningen! Regner med det er etterkommere ved Hønefoss. Finner jeg nulevende slektninger legger jeg ikke disse ut på åpent nett, men kontakter deg privat, så sant de samtykker.
(Har vært ute for at litt fjerne slektninger ikke tillater at deres navn og adresse videreformidles. En fortalte engang at hun ikke var så sprek i engelsk, og tok ikke sjansen på å få et "lass amerikanere" på trappa. Men dette er jo heller unntak fra regelen. Nok om dette, som var litt utenfor sidelinja).
Mvh Ellef.
Hei! Mer til mitt innlegg datert 8 Jul 2005 01:39:58
Ved hjelp av gravstøtter på Hønefoss kirkegård, samt dødsfallsnotiser funnet i de aktuelle årganger av lokalavisen Ringerikes Blad, kommer vi nærmere nutiden i Hønefoss.
I alla fall hva angår to av døtrene til Kathinka Mathilde og Simen Torgersen:
4. Hilda Torgersen f. 6.okt.1887 g.m. Murmerster Oscar Gaarud f. 8.apr.1880.
P.g.a. personvernet legger jeg ikke ut flere navn og data på åpent nett. Men de fikk 3 sønner, barnebarn, oldebarn og tippoldebarn.
5. Sigrid Marie Torgersen f. 27.okt.1893 g.m. Kjøbmann Gudbrand Gilhuus f. 13.jun.1881.
Her legger jeg heller ikke ut navn og data. Men de fikk en sønn og ei datter. Senere både barnebarn og oldebarn.
Siden du ikke er så kjent her, har jeg sendt forslag til gruppemoderator om flytting av dette spørsmålet til Ringerike. Blir forslaget fulgt, regner jeg med større sjanse for svar. Men en eventuell flytting tar forståelig nok trolig tid nå midt på sommeren.
Personlig kjenner jeg desverre ikke noen av disse søstrenes nulevende etterkommere. Bor et stykke utenfor byen, og etter flere år utenfor Ringerike er det så som så med undertegnedes kjennskap til den nyere tid. Men dette har sikkert andre Ringerikinger.
Mvh Ellef.
Ved hjelp av gravstøtter på Hønefoss kirkegård, samt dødsfallsnotiser funnet i de aktuelle årganger av lokalavisen Ringerikes Blad, kommer vi nærmere nutiden i Hønefoss.
I alla fall hva angår to av døtrene til Kathinka Mathilde og Simen Torgersen:
4. Hilda Torgersen f. 6.okt.1887 g.m. Murmerster Oscar Gaarud f. 8.apr.1880.
P.g.a. personvernet legger jeg ikke ut flere navn og data på åpent nett. Men de fikk 3 sønner, barnebarn, oldebarn og tippoldebarn.
5. Sigrid Marie Torgersen f. 27.okt.1893 g.m. Kjøbmann Gudbrand Gilhuus f. 13.jun.1881.
Her legger jeg heller ikke ut navn og data. Men de fikk en sønn og ei datter. Senere både barnebarn og oldebarn.
Siden du ikke er så kjent her, har jeg sendt forslag til gruppemoderator om flytting av dette spørsmålet til Ringerike. Blir forslaget fulgt, regner jeg med større sjanse for svar. Men en eventuell flytting tar forståelig nok trolig tid nå midt på sommeren.
Personlig kjenner jeg desverre ikke noen av disse søstrenes nulevende etterkommere. Bor et stykke utenfor byen, og etter flere år utenfor Ringerike er det så som så med undertegnedes kjennskap til den nyere tid. Men dette har sikkert andre Ringerikinger.
Mvh Ellef.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Vil bare kommentere - Ellef du er et unikum! Takk for all din lokalkunnskap og hjelpsomhet til alle som trenger det!!!
(Imponert hilsen fra en som også har fått masse hjelp av Ellef Ellefsen)
(Imponert hilsen fra en som også har fått masse hjelp av Ellef Ellefsen)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Hei igjen Laila!
Takker for ros. Dette med unikum var mildt sagt noe overdrevet
.
Litt på siden. Etterslekt er ikke det letteste å takle i åpne furum. Sjøl om alle sjølsagt har fri adgang til kirkegårder og også anledning til å lese eldre aviser, stiller det seg litt annerledes hvis man legger opplysningene ut på åpent nett. Sendte derfor et mye
fyldigere privat svar til spørsmålstilleren nå i formiddag. Man håper som sagt andre har bedre kjennskap til nålevende, enn hva jeg har.
Mvh Ellef.
Takker for ros. Dette med unikum var mildt sagt noe overdrevet

Litt på siden. Etterslekt er ikke det letteste å takle i åpne furum. Sjøl om alle sjølsagt har fri adgang til kirkegårder og også anledning til å lese eldre aviser, stiller det seg litt annerledes hvis man legger opplysningene ut på åpent nett. Sendte derfor et mye
fyldigere privat svar til spørsmålstilleren nå i formiddag. Man håper som sagt andre har bedre kjennskap til nålevende, enn hva jeg har.
Mvh Ellef.