Jeg har etterkommere av de som utvandret fra Ombandsnes til USA (familier som i dag bruker navnet Eide i USA - Wisconsin). Slekten har vi fått rimelig god innsikt i, men det skulle være interessant å vite mer om bostedet(ene) på Ombandsnes. For meg er Ombandsnes et "omland" med høye fjell som stuper ned i fjorden.
Jeg finner riktignok "plasser" og setre som går under navnet Ombandsstølen og Ombandsteigen. Var det hit familien Anders Halsteinsen Ombandsnes (Eide / Bakka) og Martha Christensdatter flyttet rundt 1820.
Hvem kan fortelle meg mer om stedet, hvordan "man kom seg dit", hvordan det var å leve der og ellers hvilke forhold som lå til grunn for at alle etterkommere utvandret til Amerika på slutten av 1800-tallet?
Kontakt meg gjerne dersom dere ønsker kopi av det reg.oppsett som jeg har laget for denne slekten (Brothers Keeper eller GEDCOM).
Familiene på Ombandsnes
Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane
- Knut Bryn
- Sted: OSLO
Re: Familiene på Ombandsnes
Ombandsstølen hører såvidt jeg vet, til en gård i Kaupanger og ligger ganske høyt over fjorden sør for selve Ombandsneset. Plassen Ombandsnes lå derimot på nordsiden av neset og ikke så langt fra sjøen. Det er knapt noen andre måter å komme seg til stedet på enn med båt. Du finner kart og omtale av stedet i bind nr 1 av den nye bygdeboka for Luster.
Historikken har du vel kanskje allerede. Det var Anders Halstensen (1776-1850) og Martha Christensdatter (1785-1873) som først bosatte seg her (ca.1820). Deres sønn Halsten (1827-1917) overtok plassen og drev den fram til ca. 1890. Da var han enkemann og 9 av de 10 barna hans hadde utvandret til Amerika. Han hadde en sønn, Martin, som fortsatt bodde i Sogn, men han hadde en plass i Lærdal og ønsket neppe å overta den noe utilgjengelige og ensomme plassen på Ombandsnes. I 1903 dro for øvrig Martin også til Amerika.
Historikken har du vel kanskje allerede. Det var Anders Halstensen (1776-1850) og Martha Christensdatter (1785-1873) som først bosatte seg her (ca.1820). Deres sønn Halsten (1827-1917) overtok plassen og drev den fram til ca. 1890. Da var han enkemann og 9 av de 10 barna hans hadde utvandret til Amerika. Han hadde en sønn, Martin, som fortsatt bodde i Sogn, men han hadde en plass i Lærdal og ønsket neppe å overta den noe utilgjengelige og ensomme plassen på Ombandsnes. I 1903 dro for øvrig Martin også til Amerika.
Hjertelig takk for svar. Jeg søker i denne saken slektshistorie for amerikanske etterkommere fra de på Ombandsnes. Slektslinjene kjenner jeg stort sett, men dine opplysninger om plasseringen av plassen Ombandsnes er nye. Tilgjengeligheten er også interessant. Det forklarer / bekrefter kanskje det at da Benthe Torbjørnsdotter Ombandsnes døde den 21 Mar 1885, så ble hun ikke begravet før 2 May 1885. Det er uvanlig at begravelsen skjer 5 uker etter at døden inntreffer, men trolig var det slik at mulighetene for å komme til kirke eller mulighetene for å grave en grav, var slik at man måtte vente til våren skred frem.
Takk i alle fall for informasjon som nå er oversatt og oversendt til familien i USA.
Takk i alle fall for informasjon som nå er oversatt og oversendt til familien i USA.
- Knut Bryn
- Sted: OSLO
Bare en kommentar til opplysningene du kommer med om Bente Torbjørnsdatters begravelse. Når hun døde 21. mars, virker det underlig at begravelsen skjedde først 2. mai. Kan det være at dette ikke er begravelsesdatoen, men datoen for jordpåkastelsen? Nå vet ikke jeg hvor hun ble begravet, men hvis det var på Urnes, så var kunne det gå ganske lenge mellom hvert prestebesøk.
En annen mulighet er selvsagt at hun forsvant (f.eks. drukning) og at liket ble funnet igjen mye senere, men det er kanskje mindre sannsynlig.
En annen mulighet er selvsagt at hun forsvant (f.eks. drukning) og at liket ble funnet igjen mye senere, men det er kanskje mindre sannsynlig.
Dine kommentarer høres meget fornuftige ut. Jeg har nok sett for meg at vinteren varte lenge og at det var vanskelig å komme seg til kirke, samtidig som det var kaldt og at det derfor var mulig å utsette begravelsen til det var mulig å komme seg frem til Urnes via sjøveien og samtidig som presten var der. Det er godt mulig at det er jordpåkastelse det er snakk om. Jeg vet ikke hun ble begravet på Urnes eller på Ombandsnes - kanskje det siste.
Jeg har ingen informasjon om at hun skulle ha blitt borte, men det kan jo hende - det og.
Uansett - takk for dine innspill, Knut. Jeg finner det vel så interessant å følge menneskers liv og historie som bare den summariske oppstillingen av navn og datoer i slektsledd. Jeg imponeres stadig av "logistikken" som ligger i hele emigrasjonskomplekset - alt fra den brevmessige kommunikasjonen mellom de som vandret ut og familien hjemme til selve reisen for de som "kom etter" over til USA, hvordan de reiste, hvor de reiste og hvordan de fant frem til de som allerede var i USA.
Ha en flott dag.
Jeg har ingen informasjon om at hun skulle ha blitt borte, men det kan jo hende - det og.
Uansett - takk for dine innspill, Knut. Jeg finner det vel så interessant å følge menneskers liv og historie som bare den summariske oppstillingen av navn og datoer i slektsledd. Jeg imponeres stadig av "logistikken" som ligger i hele emigrasjonskomplekset - alt fra den brevmessige kommunikasjonen mellom de som vandret ut og familien hjemme til selve reisen for de som "kom etter" over til USA, hvordan de reiste, hvor de reiste og hvordan de fant frem til de som allerede var i USA.
Ha en flott dag.