Ole Olsen Sveum eller Krogsgårdseie

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Ole Olsen Sveum eller Krogsgårdseie

Legg inn av dn10177 » 19. juni 2005 kl. 0.07

Søk fra Per Gjendem på http://home.no.net/pgjendem. Jeg ønsker opplysninger om to brødre som emigrerte til Kristiansund fra Ringsaker ifølge utreiselista på heimstaden: Den yngste er Ole Olsen Krogsgårdseie el. Sveum som han kalte seg i Molde, f. 21 sep 1826, og 2: broren Andreas f. 29 jul 1828. Ole giftet seg med Kjersten Pedersen f. 21 sep 1824 i Frei. Ole var skipstømrer i Kristiansund. Paret fikk her de følgende barna Karen f. 1848 som ble gift Årø, Kristina f. 1848 gift Larsen, og Sissel 1850 gift Kleve, alle på Nordmøre. Familien emigrerte igjen til Molde 1855 til Udpaagaden , kom 1858 til Sveumplassen i Fagerlia som møller på herregården Moldegård, og var 1865 bosatt i arbeiderkvartalet Krybba ved ferjeleiet. I Molde fikk de barna Olianna 1856, Olufine 1858, Caroline 1860 og Oluf 1861. Jeg har ikke greid å sjekke identiteten til Kjersten Pedersen. Heller ikke veit jeg den dugg om broren Andreas som åpenbart ikke kom til Molde. Etter 1865 er lite nytt om familien bortsett fra Oluf som kom til Bodø og seinere bosatte seg på Ringsaker. Faren til guttene i Ringsaker het også Ole Olsen, og ungdommene hadde også en bror Lars som jeg ikke kjenner mer til. Har kanskje noen av Kristiansunds-ekspertene familien i sin "burk"? Kanskje blir jeg i stand til å gjøre gjentjeneste ved neste korsveg! With a little help from my friends! gogogo

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»