Jeg søker opplysninger om 2 personer i Kristiansund, og deres eventuelle etterkommere:
1) Ingeborg Bersaas; født Jacobsen. Bosatt i 1948 i Kristiansund. Jeg vet forsåvidt ikke noe særlig mer om henne. Da jeg for et-par år siden var litt "detektiv" på telefonen fikk jeg noen tips om at dette kunne være en datter av en baker i Kristiansund; én kilde sa baker Jorfall; en annen kilde sa baker Jacobsen. Sistnevnte mente det var baker Ole Jacobsen. Begge kildene mente at Ingeborg ble gift med Bersaas; den ene kilden sa "sjømann Bersås" mens den andre sa "kaptein Odd Bersås" og at de iallefall hadde en sønn. Lenger kom jeg ikke da.
2) Anna Mork; født Jacobsen. Bosatt i 1948 i Kristiansund.
Det kan tenkes at Ingeborg og Anna (begge født Jacobsen) var søstre; men det behøver ikke være slik.
På forhånd takk for svar !
Med vennlig hilsen
Per Vidar Bredesen
Ingeborg Bersaas & Anna Mork (begge født Jacobsen) i Kr-
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Re: Ingeborg Bersaas & Anna Mork (begge født Jacobsen) i
Hei Per Vidar!
Kan det være noe her?
Den ene har en søster som heter Anna.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 010&lnr=05
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 004&lnr=07
Den siste er nesten nederst på siden.
Hege
Kan det være noe her?
Den ene har en søster som heter Anna.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 010&lnr=05
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 004&lnr=07
Den siste er nesten nederst på siden.
Hege

-
- Sted: KRISTIANSUND N
I følge arkivet til ETC http://www.kristiansund.folkebibl.no/lo ... ensenA.htm er Anna og Ingeborg søstre, og det er de to det henvises til i den øverste lenken i innlegget over.
Ingeborg i den nederste lenken og datter til bakermester Ole Jakobsen, ble ifølge ETC gift med Wilhelm Smith.
I ETC står det følgende om denne Jakobsen-familien (+ = død, x = gift):
"Jakobsen, Peder f. 30/1 1869 Fræna +12/4 1958.
Kommunearbeider i Kristiansund 20/7 1892-30/6 1946. Brannformann. Overraktes 1/7 1946 Kongens fortjenstmedalje i sølv. Se TK 15/5 1946.
x 18/11 1894 Jensine f. 25/8 1855 Grip +26/10 1950.
B Anna Jakobsen f. 1883 Kr.sund
x Peder Mork. Overbetjent ved Kristiansunds politi.
B Ingeborg Jakobsen f. 1895 Kr.sund
x Bersaas, styrmann"
Om Peder Mork står det:
"Mork, Peder f. 17/6 1886 Kvernes TK 15/6 1946.
Overbetjent ved Kristiansunds politi 1/10 1937-
Ansatt som politikonstabel 27/11 1910, politibetjent 1/7 1918, fra 1/8 s. å. kontorist ved Nordmøre politimesterembede, 1/7 1928 kontorfullmektig, 1/10 1937 overbetjent.
Tok i 1919 initiativet til dannelse av Kristiansunds Bytjenestemannsforening (senere Kommunale Forening), hvis første formann han var.
Formann i Kristiansunds Arbeiderforening
Formann i Politiforeningen
Formann i Tidens Kravs bladstyre
Medl. av bystyret.
Avsatt 13/8 1941, gjeninntrådt i stillingen 8/5 1945.
x Anna Jakobsen Jfr. Jakobsen"
Det står oppgitt to barn, sønnen ble politi i Kristiansund og døde i 1995, mens dattera gifta seg i Bergen i 1946. Siden hun kan være i live, oppgir jeg ikke informasjonen her på nettet.
Men det finnes barnebarn av Anna Mork i Kristiansund i dag, og hvis du vil kan jeg spørre dem om de vil ha kontakt.
Mvh
Tore
Ingeborg i den nederste lenken og datter til bakermester Ole Jakobsen, ble ifølge ETC gift med Wilhelm Smith.
I ETC står det følgende om denne Jakobsen-familien (+ = død, x = gift):
"Jakobsen, Peder f. 30/1 1869 Fræna +12/4 1958.
Kommunearbeider i Kristiansund 20/7 1892-30/6 1946. Brannformann. Overraktes 1/7 1946 Kongens fortjenstmedalje i sølv. Se TK 15/5 1946.
x 18/11 1894 Jensine f. 25/8 1855 Grip +26/10 1950.
B Anna Jakobsen f. 1883 Kr.sund
x Peder Mork. Overbetjent ved Kristiansunds politi.
B Ingeborg Jakobsen f. 1895 Kr.sund
x Bersaas, styrmann"
Om Peder Mork står det:
"Mork, Peder f. 17/6 1886 Kvernes TK 15/6 1946.
Overbetjent ved Kristiansunds politi 1/10 1937-
Ansatt som politikonstabel 27/11 1910, politibetjent 1/7 1918, fra 1/8 s. å. kontorist ved Nordmøre politimesterembede, 1/7 1928 kontorfullmektig, 1/10 1937 overbetjent.
Tok i 1919 initiativet til dannelse av Kristiansunds Bytjenestemannsforening (senere Kommunale Forening), hvis første formann han var.
Formann i Kristiansunds Arbeiderforening
Formann i Politiforeningen
Formann i Tidens Kravs bladstyre
Medl. av bystyret.
Avsatt 13/8 1941, gjeninntrådt i stillingen 8/5 1945.
x Anna Jakobsen Jfr. Jakobsen"
Det står oppgitt to barn, sønnen ble politi i Kristiansund og døde i 1995, mens dattera gifta seg i Bergen i 1946. Siden hun kan være i live, oppgir jeg ikke informasjonen her på nettet.
Men det finnes barnebarn av Anna Mork i Kristiansund i dag, og hvis du vil kan jeg spørre dem om de vil ha kontakt.
Mvh
Tore
Tusen takk for svar og god hjelp fra dere begge, Hege og Tore !
Det betyr altså at Ingeborg Jakobsen (gift Bersaas) og Anna Jakobsen (gift Mork) er søstre. Og at "sporet" med baker Ole Jakobsen (som far til Ingeborg) blir feil; siden hans datter Ingeborg ble gift med Wilhelm Smith (?).
Tore's grundige informasjon fra ETC-arkivet underbygger vel at det er disse Anna Jakobsen (gift Mork) og Ingeborg Jakobsen (gift Bersaas) som jeg søker. Jeg fant ingen konkret info på ETC-siden; er det slik at man da må se i arkivet fysisk (lokalt)?
Ett spørsmål vedrørende Anna Jakobsen: I Tore's mail står at Anna er født 1883. Men vi ser at hennes far Peder Jakobsen var født i 1869. Han må da ha vært 14 år (!) da datteren ble født. Enten må ett eller begge årstallene være feil; eller så er ikke Anna Peder's datter??? Vi ser også at Peder ble gift med kona Jensine først i 1894.
Kanskje Anna var kona Jensine's barn fra før ekteskapet eller et tidligere ekteskap? Datteren Ingeborg er imidlertid født i "passende" tid etter giftermålet.
Anna Jakobsen Mork og Ingeborg Jakobsen Bersaas er nevnt i et skifte etter Anna Lillebak (f. 1870 i Ålesund; d. 1948 i Bergen). Anna Lillebak's pikenavn er i en annen sammenheng oppgitt som "Jakobsen"; så her har vi 2 kvinner med navn Anna Jakobsen. Forøvrig har jeg intet mere om Anna Lillebak's opphav; og er på jakt etter dette.
Jeg prøver å finne koblingen mellom denne Anna Lillebak og Anna Mork/Ingeborg Bersaas; samt om etterkommerne etter Anna Mork & Ingeborg Bersaas kan ha opplysninger om Anna Lillebak (som er den jeg er primært interressert i).
Tore: Derfor vil jeg gjerne ha kontakt med barnebarn av Anna Mork (og forsåvidt også Ingeborg Bersaas). Det for vi i tilfelle ta på direkte mail.
Mvh
Per Vidar Bredesen
Det betyr altså at Ingeborg Jakobsen (gift Bersaas) og Anna Jakobsen (gift Mork) er søstre. Og at "sporet" med baker Ole Jakobsen (som far til Ingeborg) blir feil; siden hans datter Ingeborg ble gift med Wilhelm Smith (?).
Tore's grundige informasjon fra ETC-arkivet underbygger vel at det er disse Anna Jakobsen (gift Mork) og Ingeborg Jakobsen (gift Bersaas) som jeg søker. Jeg fant ingen konkret info på ETC-siden; er det slik at man da må se i arkivet fysisk (lokalt)?
Ett spørsmål vedrørende Anna Jakobsen: I Tore's mail står at Anna er født 1883. Men vi ser at hennes far Peder Jakobsen var født i 1869. Han må da ha vært 14 år (!) da datteren ble født. Enten må ett eller begge årstallene være feil; eller så er ikke Anna Peder's datter??? Vi ser også at Peder ble gift med kona Jensine først i 1894.
Kanskje Anna var kona Jensine's barn fra før ekteskapet eller et tidligere ekteskap? Datteren Ingeborg er imidlertid født i "passende" tid etter giftermålet.
Anna Jakobsen Mork og Ingeborg Jakobsen Bersaas er nevnt i et skifte etter Anna Lillebak (f. 1870 i Ålesund; d. 1948 i Bergen). Anna Lillebak's pikenavn er i en annen sammenheng oppgitt som "Jakobsen"; så her har vi 2 kvinner med navn Anna Jakobsen. Forøvrig har jeg intet mere om Anna Lillebak's opphav; og er på jakt etter dette.
Jeg prøver å finne koblingen mellom denne Anna Lillebak og Anna Mork/Ingeborg Bersaas; samt om etterkommerne etter Anna Mork & Ingeborg Bersaas kan ha opplysninger om Anna Lillebak (som er den jeg er primært interressert i).
Tore: Derfor vil jeg gjerne ha kontakt med barnebarn av Anna Mork (og forsåvidt også Ingeborg Bersaas). Det for vi i tilfelle ta på direkte mail.
Mvh
Per Vidar Bredesen
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Hei, har nettopp sendt deg en epost med et par navn du kan kontakte som er etterkommere etter Anna Mork.
Når det gjelder Anna Lillebak, har jeg ikke funnet henne i FT1875 i Ålesund på DA, men hun kan jo ha bodd utenfor byen. I FT1900 er Anna Lillebak på besøk i Kristiansund http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=491#ovre
Når det gjelder ETCs samlinger, ligger de fysisk på Kristiansund folkebibliotek. Henvisninga var mest for å forklare hva det er for noe.
Mvh
Tore
Når det gjelder Anna Lillebak, har jeg ikke funnet henne i FT1875 i Ålesund på DA, men hun kan jo ha bodd utenfor byen. I FT1900 er Anna Lillebak på besøk i Kristiansund http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=491#ovre
Når det gjelder ETCs samlinger, ligger de fysisk på Kristiansund folkebibliotek. Henvisninga var mest for å forklare hva det er for noe.
Mvh
Tore