Karl Gustav Kristiansen og hustru Helga Matilde Kristiansen

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Gerd Wera Karlsen

Karl Gustav Kristiansen og hustru Helga Matilde Kristiansen

Legg inn av Gerd Wera Karlsen » 30. mars 2026 kl. 17.42

Karl Gustav Kristiansen født 4/1 1863 på Tømteeie, Ottestad i Hedmark. Han var gift og fikk flere barn i Hedmark og Gjøvik. Har kontroll på disse  Pga  Personvern nevner jeg ikke disse.  Men det ble sånn at han forlot familien og giftet seg på nytt ! Har fått opplyst at det skal ha skjedd 25/4 1899, kun ca.  1 år etter siste barn ble født i ekteskapet. Noe sted for denne andre vielsen er ganske vanskelig å finne . Men i 1910 er han bosatt i Trøgstad og gift med Helga Kristiansen født 26/10 1874 !. I 1920 er disse og finne på Sagmoen i Sør-Odal. Da heter hun Helga Mathilde og er født 26/10 1873. 1 år eldre nå !  Noe mer om henne virker ganske umulig å finne ut av ??? Håper noen vet noe ? Så finner jeg Kalr Kristiansen  død i Skarnes, Sør_Odal 17/6 1955 , gravlagt på Ullern i FELT L. Men den som undertegner er Helga Diegelmann. Sjekket opp henne, og fant Helga Sofie Diegelmann født 25/10 1882. Hun dør også på Skarnes og blir gravlagt på Ullern i FELT L .
Det jeg lurer på er hvor denne vielsen kan ha funnet sted og hvem i all verden er denne Helga Mathilde som er umulig å finne født eller død ??? Og hvem og hvorfor er  Helga Diegelmann her også. Må være to forskjellige damer ?
Trenger sårt til hjelp her. 
Hilsen Wera Karlsen

Nina Karin Haugberg Tiller
Sted: Verdal

Re: Karl Gustav Kristiansen og hustru Helga Matilde Kristiansen

Legg inn av Nina Karin Haugberg Tiller » 31. mars 2026 kl. 7.56

Det er nok to Mathilde.
Mathilde født i 1882 blir omtalt som frøken i gamle avis artikler. Det står at hun var i tjeneste hos Eriksen, kanskje samme mann som Kristian jobber for i FT 1920…… nært bekjentskap og derfor hun har undertegnet dødsannonsen?

ser at Kristians første kone står som enke i FT1900. Var kanskje enklere å være enke enn forlatt ?

Gerd Wera Karlsen

Legg inn av Gerd Wera Karlsen » 31. mars 2026 kl. 11.52

Takk! Ja, dette er omtrent som jeg har antatt! Ang Helga Diegelmann . Har funnet en del om henne, som stemmer dårlig med  den ettersøkte .Hans første kone har jeg bra kontroll på, han reiste og hun kalte seg enke, men han døde som kjent mer enn 50 år senere . Barna er kjente for meg.

Det store spørsmålet er , hvem er Helga Mathilde med 2 fødselsdatoer 1873 og 1874 og umulig å finne fødsel/dåp  og dødsfall på !! De bodde sammen som gifte i 1910 og 1920, men skal ha blitt viet  25 april i 1899 . Spørsmålet er: Hvem er hun , hvor født og død ? Ble de viet på denne datoen, i tilfelle hvor? Hvor oppholdt de seg i 1900, som nygifte ? Var hun født Kristiansen eller hadde hun tatt hans etternavn ?

Gerd Wera Karlsen

Legg inn av Gerd Wera Karlsen » 4. april 2026 kl. 18.25

79317 skrev: 31. mars 2026 kl. 7.56 Det er nok to Mathilde.
Mathilde født i 1882 blir omtalt som frøken i gamle avis artikler. Det står at hun var i tjeneste hos Eriksen, kanskje samme mann som Kristian jobber for i FT 1920…… nært bekjentskap og derfor hun har undertegnet dødsannonsen?

ser at Kristians første kone står som enke i FT1900. Var kanskje enklere å være enke enn forlatt ?

Mannen heter ikke Kristian, men Karl Gustav Kristiansen og frøken Diegelhoff heter ikke Mathilde, men Helga Diegelhoff f 25/10 1882.  Kona til Karl Gustav er nevnt både som Helga og som Helga Mathilde.  Litt surr her, dessverre :-)

Svar

Gå tilbake til «Sør-Odal»