Legacy, intall prob.

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Terje Norin
Innlegg: 24
Registrert: 18. februar 2021 kl. 22.08

Legacy, intall prob.

Legg inn av Terje Norin » 27. januar 2026 kl. 12.49

Hei
På PCen har jeg Windows 11.
Jeg hadde nest siste versj. av Legacy, husker ikke sifrene.
Så i Legacyprog. at nyere verson av 10 var kommet og satt igang med installasjonen. Den gikk fint helt til den nesten var ferdig.
Da stoppet intallasjonen opp og meldinge:"Filen Windows/System32/vbajet.32.dll kan ikke åpnen.Kontroller banen". 
Skjønner ingen ting. Har ffornyet alle drivere.
Virkerr som om podusenten har glemt å ta hensyn til 64bitsmaskiner selv om det står på hjemmesiden at det virker m. winows 10.
Nåsitter jeg igjen med en Legacy-mappe  men programmet virker ikke. Fungerer heller ikke å installere eldre versoner. 
Har noen opplevd noe lignende vil jeg gjerne høre fra dere 
Takk 
Terje Norin

Jens Johan Kaasbøll
Innlegg: 89
Registrert: 11. januar 2005 kl. 20.54
Sted: Asker
Kontakt:

Re: Legacy, intall prob.

Legg inn av Jens Johan Kaasbøll » 12. februar 2026 kl. 11.56

Her er svaret på samme spørsmål i den Engelskspråklige brukerfruppa for Legacy:This problem is occurring because there is a mismatch between the DLL files. If you run the installation program as administrator and in compatibility mode for Windows 7 or 8, it should work.Run the Installer as Administrator: This bypasses many initial permissions errors that block DLL registration.Right-click the setup file and select "Run as administrator." Compatibility Mode: Force Windows 11 to act like an older operating system.Right-click the setup file, go to Properties > Compatibility, and select Windows 7 or Windows 8.Once Legacy is installed, browse on your computer to C-Drive>Program Files(X86)>Legacy10 and in the Legacy10 folder, right click the Legacy application and select Properties. In the properties menu, in the Compatibility tab, run in Compatibility Mode for Windows 8.
Jens Kaasbøll
Gamle Ringeriksvei 19A
1368 Stabekk
Norway

Mobile +47 93 25 31 40
http://heim.ifi.uio.no/~jensj/Slekt/

Steinar Olsen
Innlegg: 1076
Registrert: 26. desember 2004 kl. 12.40
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Legacy, intall prob.

Legg inn av Steinar Olsen » 16. februar 2026 kl. 14.58

ser ut til at du fikk en oppdatering fra Microsft som forårsaket feilen da du oppgraderte. 
på denne siden er en del om det. det ser ut til at den nevnte oppgraderingen skifter ut filen med det samme navnet med en eldre utgave. 
https://learn.microsoft.com/en-us/answe ... ng-kb50640


 
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»