Ole Mathisen Østby (ca 1710-1784)

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Guri Arnesen

Ole Mathisen Østby (ca 1710-1784)

Legg inn av Guri Arnesen » 13. februar 2026 kl. 12.44

Jeg trenger hjelp til å finne foreldrene til Ole Mathisen som 21.10.1735 ble viet til enken Siri/Sigri Taraldsdatter som er født på Huslegården i Åsnes. Ole hadde bosted Sønsterud da han ble forlovet, men han behøver ikke være født der. Forlovelsen I Åsnes 30.05.1735:
https://www.digitalarkivet.no/kb20070603270278

Jeg har bare antatt fødselsår (1710) basert på alder ved begravelsen i Våler 1784. Han levde den siste tiden med datter Marte og svoger Torchild Iversen Holtet  etter å ha inngått føderådskontrakt for seg og hustru Siri tinglyst 25.03.1783.

Jeg vet en del om Ole etter at han giftet seg. Paret bosatte seg på Østby i Åsnes sammen med Siris to barn fra første ekteskap. Det første felles barnet Tosten ble født to måneder etter vielsen og døpt i Våler med faddere fra Braskerud, Knøsen, Gjerdrum samt Siris søster Anne. Resten av barna hadde stort sett faddere fra området rundt Østby.

Men livet til Ole Mathisen før han forlovet seg med Siri Taraldsdatter finner jeg ikke ut av….

Dessverre er ikke alle kirkelige handlinger i aktuell periode ført i kirkeboka for Hof. I kirkeboka har jeg funnet to aktuelle gutter: 1708 døpt Matthis Knøsens barn Ole (s 192) og 1713 døpt Mathis Andsetts barn Ole (s 292).
I skiftet etter Marthe Eignersdatter på Keiserud 09.05.1722 er Ole Mathiesen 19 år med foreldre Ingri Olsdatter og Mathias Povelsen en av arvingene. Jeg vet ikke om det er denne Ole Mathiesen som dør på Keiserud 1753 og som var gift med Kari Knudsdatter.
På omtrent samme tid som Ole Mathisen Østby blir far bærer også Ole Mathisen Fallet, Keiserud og Kuntorpet barn til dåp i Hof. 

Det virker på meg som at det er en del personer med navn Ole Mathisen i Hof i aktuell periode. Men de har etterlatt få spor i dagens arkiver.

Svar

Gå tilbake til «Åsnes»