Sølvskje med inngravering M.P.D. anno 1806. Opprinnelsessted i området rundt Larvik - Skien.

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Per Martin Anton Aase Andresen
Sted: LAKSEVÅG

Sølvskje med inngravering M.P.D. anno 1806. Opprinnelsessted i området rundt Larvik - Skien.

Legg inn av Per Martin Anton Aase Andresen » 21. januar 2026 kl. 11.13

Hvem har Forbokstavene M. P. D. i 1802 

Fra et familiemedlem har jeg fått et spørsmål om jeg kan finne hvem eieren av en sølvskje fra rundt 1806 er, og som har initialene «M.P.D.  1806» er.
Sølvskjeen er ifølge opplysninger  hentet fra en gullsmed i Larvikområdet i Vestfold, produsert i Skien i 1802. Dette ihht stempelet på skjeen. 
Vet ikke mye om Gullsmeder / Sølvsmeder i Skien rundt 1802, så dersom noen av dere vet noe  setter jeg pris  på informasjon. 

Mitt familiemedlem har sin slekt i Vestfold/Telemark distriktet, og fikk skjeen via et arvegods. 
Avstanden mellom Skien og Larvik er ikke stå veldig lang sette utfra dagens kommunikasjonsmuligheter.Men i 1802 var avstanden noe lenger, i alle fall mer komplisert.
Hvordan varer og gjenstander ble fraktet mellom Skien og Larvik i begynnelsen av 1800-tallet vet jeg ingen ting om, men antar at det var noe kontakt.

Noen som har noen tanker vedr dette?? 

Søk etter aktuelle kandidater i 1806
Har tatt utgangspunkt i at dette må være enten en dåpspresang, eller en bryllupspresang til en av brudeparet.  Kan også være en Konfirmasjonspresang. 
Jeg har prøvd å lete gjennom døpte, konfirmerte og gifte i 1806 for områdene som kretser mot Larvik og Skien, uten å lykkes med å finne noen personer som har tilsvarende Initialer. 

Videre har jeg forutsatt at M-en er fornavnet, P-en et mellomnavn, og at D-en er et gårdsnavn eller et farsnavn. 

Er ikke helt sikker på at jeg har rett, men ?? 

Hvem er denne personen. ??  

Et annet spørsmål som er ikke helt vet svaret på, er hvilket nedslagsfelt hadde sølvsmeder i Skien regionen for sine produkter. Reiste de til Larvikområdet med sine produkter ?? 

Vedlegger noen bilder av sølvskjeen
BildeForsiden av skjeen  med innskriften M.P.D 1806
Bilde
BildeBaksiden av skjeen med Stempler 

Håper noen kan hjelpe meg

mvh  
Per Aase Andresen

Jon Sværen
Sted: BERGEN

Re: Sølvskje med inngravering M.P.D. anno 1806. Opprinnelsessted i området rundt Larvik - Skien.

Legg inn av Jon Sværen » 30. januar 2026 kl. 14.53

Det er diverre ikkje så mykje eg kan gjera på dette emnet.

Men eg kan føra spyrsmål til Per øverst !  Og det gjer eg i håp om at andre der ute i S&D veit noko om gullsmed i Skien i 1802.

Kva veit OJ, ein BK-mann som Per og meg ??

Per Martin Anton Aase Andresen
Sted: LAKSEVÅG

Re: Sølvskje med inngravering M.P.D. anno 1806. Opprinnelsessted i området rundt Larvik - Skien.

Legg inn av Per Martin Anton Aase Andresen » 31. januar 2026 kl. 18.47

Svar til Gry
Ja det er samme spørsmålet.
Vil prøve om noe i Slektsforum som viste noe om Sølvsmeder i Skien rundt 1802 :-)
Tar svaret fra Brukerforum til etterretning. 

Svar til Jon.
Vi får snakkes

mvh
Per

Svar

Gå tilbake til «Vestfold - ukjent sted»