Fra et familiemedlem har jeg fått et spørsmål om jeg kan finne hvem eieren av en sølvskje fra rundt 1806 er, og som har initialene «M.P.D. 1806» er.
Sølvskjeen er ifølge opplysninger hentet fra en gullsmed i Larvikområdet i Vestfold, produsert i Skien i 1802. Dette ihht stempelet på skjeen.
Vet ikke mye om Gullsmeder / Sølvsmeder i Skien rundt 1802, så dersom noen av dere vet noe setter jeg pris på informasjon.
Mitt familiemedlem har sin slekt i Vestfold/Telemark distriktet, og fikk skjeen via et arvegods.
Avstanden mellom Skien og Larvik er ikke stå veldig lang sette utfra dagens kommunikasjonsmuligheter.Men i 1802 var avstanden noe lenger, i alle fall mer komplisert.
Hvordan varer og gjenstander ble fraktet mellom Skien og Larvik i begynnelsen av 1800-tallet vet jeg ingen ting om, men antar at det var noe kontakt.
Noen som har noen tanker vedr dette??
Søk etter aktuelle kandidater i 1806
Har tatt utgangspunkt i at dette må være enten en dåpspresang, eller en bryllupspresang til en av brudeparet. Kan også være en Konfirmasjonspresang.
Jeg har prøvd å lete gjennom døpte, konfirmerte og gifte i 1806 for områdene som kretser mot Larvik og Skien, uten å lykkes med å finne noen personer som har tilsvarende Initialer.
Videre har jeg forutsatt at M-en er fornavnet, P-en et mellomnavn, og at D-en er et gårdsnavn eller et farsnavn.
Er ikke helt sikker på at jeg har rett, men ??
Hvem er denne personen. ??
Et annet spørsmål som er ikke helt vet svaret på, er hvilket nedslagsfelt hadde sølvsmeder i Skien regionen for sine produkter. Reiste de til Larvikområdet med sine produkter ??
Vedlegger noen bilder av sølvskjeen
Forsiden av skjeen med innskriften M.P.D 1806
Baksiden av skjeen med Stempler Håper noen kan hjelpe meg
mvh
Per Aase Andresen