Adresser, 1900-tallet

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Knut Erling Harg
Sted: SKIEN

Adresser, 1900-tallet

Legg inn av Knut Erling Harg » 16. november 2025 kl. 21.40

Jeg har ofte bruk for å finne frem til en bostedsadresse, enten gateadresse eller Gnr/bnr, for personer bosatt et sted i landet mellom 1900 og 2000. Jeg vet ofte kommune eller kirkesogn, men ikke nøyaktig hvor de bodde. Jeg lurer på om det er noen kilder jeg ikke har tenkt på for å finne ut av dette. Her er noe av det jeg har prøvd:
  • Telefonkatalogene: Ingen av dem ser ut til å være digitalisert, og veldig få (og stort sett nyere) tilgjengelig på bibliotekene
  • Adressebøker: Flere serier tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket, men mange av disse lister bare opp navn under hver by eller tettsted (eks. Svolvær og Stamsund i Adressebok for Nordland fylke). Gateadresse eller Gnr/bnr vises ikke. For Kristiania/Oslo er det lettere, der står ofte både gate, husnummer og etasje.
  • Kirkebøkene anviser ofte hvilken bygd eller hvilket tettsted. Kun større gårder angis som et hjemsted som jeg kan finne igjen på kartet. I byene og tettstedene er det få detaljer.
  • Grunnbøker og eiendomsregister er ikke søkbare på navn. De kan i noen tilfelle bekrefte at en gitt eiendom har hørt til en gitt person, men da må man vite noe om hvilken eiendom man skal lete på.
  • Bygdebøker kan være til god hjelp, fordi de er digitalisert og søkbare på navn. Men de navnene som er nevnt, er stort sett bønder med jord. Håndverkere, embedsmenn, yrkesmilitære, sjømenn, prester osv finnes sjelden i slike bøker, fordi de tar utgangspunkt i gårdsbruk. 
  • Aviser kan i heldige tilfelle gi treff på navnesøk, men det er sjelden at det angis bostedsadresse om man omtales i avisen.
  • Familiealbum kan vise bilder av huset, slik at Google Streeview eller andre kart/bilde-tjenester gjør at man kan kjenne igjen huset (om det fortsatt står...)
  • Og er man heldig, kan familiemedlemmer ha gamle brev eller postkort liggende, der adressen står. Eller huske adressen eller beliggenheten, selvfølgelig.
Hvis jeg ønsker å vite (som eksempel) hvor i Stamsund skipper Kristoffer Bakken (1879-1977) bodde ca. 1926-1977, eller hvor i Svolvær han bodde fra 1919 til 1926, hvor ellers kan jeg lete? Noen forslag?

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»