Skifteprotokoll, Arendal Byfogd, 1788
Moderator: MOD_tydehjelp
-
Skifteprotokoll, Arendal Byfogd, 1788
Hei,
Jeg fortsetter historieforskingen på eiendommen Storeng på Tromøy utenfor Arendal, og etter å ha fått veldig mye interessant informasjon gjennom uvurderlig tyde-hjelp på flere branntakster (se tråd viewtopic.php?f=2352&t=169367), forsøker jeg nå å gå lenger tilbake i tid for å finne ut eiendommens opprinnelse, samt forsøke å tidfeste oppføring av den første bygning på eiendommen.
Jeg har funnet en skifteprotokoll som ser, basert på det lille jeg har klart å tyde, ut som den omhandler skifte etter Justisråd og Byfogd Nicolai Femmer.
https://media.digitalarkivet.no/view/24335/8
Jeg strever med å tyde resten av teksten så jeg setter umåtelig pris på enhver hjelp. Siden dette omhandler 6-7 sider så gir jeg litt mer informasjon her om det jeg vet, slik at det kanskje blir lettere å se hvilken del av teksten som kan være relevant:
Vi har blitt fortalt at eiendommen kom i Femmers besittelse gjennom hans 3. (og siste) ekteskap med Charlotte Frederikke (Friderica) Steen i 1781. Hun satt med hovedgården på Mærdø (det som nå er museum) og beitemark på Vestre Ferrevig på Tromøy, fordi hennes avdøde mann (skipper Syver Thorsen) hadde ervervet dette gjennom et tidligere ekteskap med en av ætlingene til Vestre Ferrevig Gaard. Vi vet at Charlotte solgte eiendommen på Mærdø umiddelbart etter hun giftet seg med Femmer, men sannsynligvis beholdt hun beitemarken på Tromøy og at dette da inkluderte området hvor Storeng nå befinner seg (en tidligere historiker, Aalholm, mente at hun egentlig satt med et annet område, men gjorde et makeskifte med en annen ætling for så å ende opp med Storeng). Charlotte døde allerede året etter giftemålet (1782) og derfor er det antatt at Femmer satt igjen med Storeng eiendommen. Det er ingenting som tyder på at det var noe bebyggelse der da. En tidligere historiker (Foss) mente at det var Femmer som oppførte det første huset på eiendommen, mens Aalholm mente det var hans etterfølger, Kanselliråd og Byfogd Berg (som giftet seg med Femmers datter). Alt jeg vet sikkert er at den første branntaksten fra 1793 i regi av Berg beskriver bygningene som "nye og gode". Men det er selvsagt mulig at Femmer oppførte en bygning der før.
Så vidt jeg kan se omhandler skifteprotokollen både Berg og Syver Thorsen, så derfor antar jeg at det kanskje er nevnt noe om eiendommen her. Er det noen som kan hjelpe?
PS - Syver Thorsen er nevnt på side 8b, mot bunnen av siden.
På forhånd takk for all hjelp!
Vennlig hilsen
Haakon
Jeg fortsetter historieforskingen på eiendommen Storeng på Tromøy utenfor Arendal, og etter å ha fått veldig mye interessant informasjon gjennom uvurderlig tyde-hjelp på flere branntakster (se tråd viewtopic.php?f=2352&t=169367), forsøker jeg nå å gå lenger tilbake i tid for å finne ut eiendommens opprinnelse, samt forsøke å tidfeste oppføring av den første bygning på eiendommen.
Jeg har funnet en skifteprotokoll som ser, basert på det lille jeg har klart å tyde, ut som den omhandler skifte etter Justisråd og Byfogd Nicolai Femmer.
https://media.digitalarkivet.no/view/24335/8
Jeg strever med å tyde resten av teksten så jeg setter umåtelig pris på enhver hjelp. Siden dette omhandler 6-7 sider så gir jeg litt mer informasjon her om det jeg vet, slik at det kanskje blir lettere å se hvilken del av teksten som kan være relevant:
Vi har blitt fortalt at eiendommen kom i Femmers besittelse gjennom hans 3. (og siste) ekteskap med Charlotte Frederikke (Friderica) Steen i 1781. Hun satt med hovedgården på Mærdø (det som nå er museum) og beitemark på Vestre Ferrevig på Tromøy, fordi hennes avdøde mann (skipper Syver Thorsen) hadde ervervet dette gjennom et tidligere ekteskap med en av ætlingene til Vestre Ferrevig Gaard. Vi vet at Charlotte solgte eiendommen på Mærdø umiddelbart etter hun giftet seg med Femmer, men sannsynligvis beholdt hun beitemarken på Tromøy og at dette da inkluderte området hvor Storeng nå befinner seg (en tidligere historiker, Aalholm, mente at hun egentlig satt med et annet område, men gjorde et makeskifte med en annen ætling for så å ende opp med Storeng). Charlotte døde allerede året etter giftemålet (1782) og derfor er det antatt at Femmer satt igjen med Storeng eiendommen. Det er ingenting som tyder på at det var noe bebyggelse der da. En tidligere historiker (Foss) mente at det var Femmer som oppførte det første huset på eiendommen, mens Aalholm mente det var hans etterfølger, Kanselliråd og Byfogd Berg (som giftet seg med Femmers datter). Alt jeg vet sikkert er at den første branntaksten fra 1793 i regi av Berg beskriver bygningene som "nye og gode". Men det er selvsagt mulig at Femmer oppførte en bygning der før.
Så vidt jeg kan se omhandler skifteprotokollen både Berg og Syver Thorsen, så derfor antar jeg at det kanskje er nevnt noe om eiendommen her. Er det noen som kan hjelpe?
PS - Syver Thorsen er nevnt på side 8b, mot bunnen av siden.
På forhånd takk for all hjelp!
Vennlig hilsen
Haakon
-
Re: Skifteprotokoll, Arendal Byfogd, 1788
Hvis det kan være noe hjelp så fant jeg også en pantebok anno 1776 som omhandler den nevnte Madame Charlotte Frideriche, enke etter Syver Thorsen. Dette var etter Thorsen var død, men før hun hadde giftet seg på ny med Femmer. Jeg ser at teksten omhandler Vestre Ferrevig, men klarer ikke tyde nok til å se om det har noe relevanse til det jeg søker i hovedposten over.
https://media.digitalarkivet.no/view/17679/221
https://media.digitalarkivet.no/view/17679/221
- Even Stormoen
- Sted: STAVANGER
Første lenken først – skiftet etter Femmer:
Det er jo ikke sikkert at dette omhandler Storeng/Fervik, men . . .
[side 7b]
14 Stervboets tilhørende Jordegods paa Tromøen som forhen er anført
15 og taxeret for 300rd er, tilligemed sammes Avl og Grøde ved offent-
16 lig Auction den 20de Aug 1787 udbragt og solgt til Cancellie Raad
17 Berg for den af ham an??ende Kjøbe Summa - - - 330rd
[…]
Ingen bygninger nevnt. Og Jordegods tilsier vel at eiendommen er ubebygget (?)
Hvorhen det «forhen er anført» vites ei. Men ikke i dette skiftedokumentet.
Noen linjer under nenves Berg igjen, i forbindelse med svigerfarens pensjon etc. Men ingen hus eller eiendom nevnt.
Han nevnes videre ifm div. obligasjoner, men fremdeles intet knyttet til Storeng/Fervik.
Syver Thorsen på side 8b nevnes kun i forbindelse med Femmers avdøde hustru (som daværende enke etter S.T.). Hun skal ha hatt utestående ca 287rd hos en Thomas Hansen. Man fastslår at Thomas var uformuende, og beløpet føres boet til inntekt som en aldeeles uviss Restance.
Berg nevnes igjen, men ikke ifm. noen eiendom.
Tilslutt utsettes skiftet til saadan Tid som nærmere skal blive bekiendtgiort. Dels på grunn av en usolgt (foreløpig) boksamling, dels pga en uavklart stevning mot boet.
Mvh
Det er jo ikke sikkert at dette omhandler Storeng/Fervik, men . . .
[side 7b]
14 Stervboets tilhørende Jordegods paa Tromøen som forhen er anført
15 og taxeret for 300rd er, tilligemed sammes Avl og Grøde ved offent-
16 lig Auction den 20de Aug 1787 udbragt og solgt til Cancellie Raad
17 Berg for den af ham an??ende Kjøbe Summa - - - 330rd
[…]
Ingen bygninger nevnt. Og Jordegods tilsier vel at eiendommen er ubebygget (?)
Hvorhen det «forhen er anført» vites ei. Men ikke i dette skiftedokumentet.
Noen linjer under nenves Berg igjen, i forbindelse med svigerfarens pensjon etc. Men ingen hus eller eiendom nevnt.
Han nevnes videre ifm div. obligasjoner, men fremdeles intet knyttet til Storeng/Fervik.
Syver Thorsen på side 8b nevnes kun i forbindelse med Femmers avdøde hustru (som daværende enke etter S.T.). Hun skal ha hatt utestående ca 287rd hos en Thomas Hansen. Man fastslår at Thomas var uformuende, og beløpet føres boet til inntekt som en aldeeles uviss Restance.
Berg nevnes igjen, men ikke ifm. noen eiendom.
Tilslutt utsettes skiftet til saadan Tid som nærmere skal blive bekiendtgiort. Dels på grunn av en usolgt (foreløpig) boksamling, dels pga en uavklart stevning mot boet.
Mvh
- Even Stormoen
Lenke 2, panteboken:
01 No 57 [...] Vii underskrevne Niels Aslaksøn Winther
02 Torbiørn Taraldsøn Færrevig og Martha Hesvig, Kiender og Ved-
03 gaaer, til Madame Charlotte Frideriche Sal: Syver Thorsens bo-
04 ende paa Mærdøe i Tromøe Sogn, at have Solgt og overdraget een
05 Deel Jordegods i Gaarden Vestre Færrevig i dito Sogn nemlig.
06 Jeg Niels Aslaksøn Winther min Eiendel i bemte Gaard Vestre Fær-
07 revig uden Skov - - - 9/10[?] kskind for 29rd
08 Jeg Torblørn Taraldsøn ligesaa uden Skov - - - 9/10[?] Kskd for 16 -”-
09 og jeg Martha Hesvig med Skov og videre Tilliggelser - - - 1/3 Kskd. For 26 -”-
10 Tilsammen som vi saaledes sælger i gaarden Vestre
11 Ferrevig, ellers Store Eng kaldet med og uden Skov - - - 2 2/10 Kskd – 71rd
12 Og da Madame Sal: Thorsens til fulde har udrættet og betalt forestaa-
13 ende Kiøbe Summa Halvfierdesindstyve og En Rigsdahler, hvor af Een-
14 hver af os har modtaget sin Andeel, Saa skal disse To og To Femtende-
15 Deel Kskind i gaarden Vestre Færrevig i Tromøe Sogn med Tilliggelser
16 som ovenmeldt for Eftertiden følge Kiøbersken Velbemelte Madame
17 Charlotte Frideriche Sal. Syver Thorsens til ubehindret Eiendoms
18 Brug og Nyttiggiørelse paa Lovlig Maade, upaaancket og upaa-
19 talt af vore[?] Hustrue, Børn og Arvinger, som for dette Salg med
20 hvad deraf dependerer, er og forbliver Lovbefaldt Hiemmel. - Til
21 Bekræfttelse herom haver Vi dette vort Skiøde med Hænders under-
22 skriftt udfærdiget, samt tillige ombedet 2de gode Dannemænd
23 med os til Vitterlghed at medbekræftte. - Næskilen den 5te Novem[ber]
24 1776 [underskrifter]
[...]
26 At ingen skrifttlig Contract, Conditioner eller noget deslige Docu-
27 mente imellem os self eller andre paa vorres Vegne er opret-
28 tet, dette Kiøb og Salg vedkommende, hvortil Stemplet Papiir burde
29 forbruges, det bliver herved af os med den Sandhed attesteret,
30 som i tilfælde Eedlig kand bekræftes. - Nærkiil den 5te November
31 1776- - Paa egne og øvfrige Sælgeres Vegne Torbiørn T: T: S: Taraldsøn
Mvh
01 No 57 [...] Vii underskrevne Niels Aslaksøn Winther
02 Torbiørn Taraldsøn Færrevig og Martha Hesvig, Kiender og Ved-
03 gaaer, til Madame Charlotte Frideriche Sal: Syver Thorsens bo-
04 ende paa Mærdøe i Tromøe Sogn, at have Solgt og overdraget een
05 Deel Jordegods i Gaarden Vestre Færrevig i dito Sogn nemlig.
06 Jeg Niels Aslaksøn Winther min Eiendel i bemte Gaard Vestre Fær-
07 revig uden Skov - - - 9/10[?] kskind for 29rd
08 Jeg Torblørn Taraldsøn ligesaa uden Skov - - - 9/10[?] Kskd for 16 -”-
09 og jeg Martha Hesvig med Skov og videre Tilliggelser - - - 1/3 Kskd. For 26 -”-
10 Tilsammen som vi saaledes sælger i gaarden Vestre
11 Ferrevig, ellers Store Eng kaldet med og uden Skov - - - 2 2/10 Kskd – 71rd
12 Og da Madame Sal: Thorsens til fulde har udrættet og betalt forestaa-
13 ende Kiøbe Summa Halvfierdesindstyve og En Rigsdahler, hvor af Een-
14 hver af os har modtaget sin Andeel, Saa skal disse To og To Femtende-
15 Deel Kskind i gaarden Vestre Færrevig i Tromøe Sogn med Tilliggelser
16 som ovenmeldt for Eftertiden følge Kiøbersken Velbemelte Madame
17 Charlotte Frideriche Sal. Syver Thorsens til ubehindret Eiendoms
18 Brug og Nyttiggiørelse paa Lovlig Maade, upaaancket og upaa-
19 talt af vore[?] Hustrue, Børn og Arvinger, som for dette Salg med
20 hvad deraf dependerer, er og forbliver Lovbefaldt Hiemmel. - Til
21 Bekræfttelse herom haver Vi dette vort Skiøde med Hænders under-
22 skriftt udfærdiget, samt tillige ombedet 2de gode Dannemænd
23 med os til Vitterlghed at medbekræftte. - Næskilen den 5te Novem[ber]
24 1776 [underskrifter]
[...]
26 At ingen skrifttlig Contract, Conditioner eller noget deslige Docu-
27 mente imellem os self eller andre paa vorres Vegne er opret-
28 tet, dette Kiøb og Salg vedkommende, hvortil Stemplet Papiir burde
29 forbruges, det bliver herved af os med den Sandhed attesteret,
30 som i tilfælde Eedlig kand bekræftes. - Nærkiil den 5te November
31 1776- - Paa egne og øvfrige Sælgeres Vegne Torbiørn T: T: S: Taraldsøn
Mvh
Sist redigert av Even Stormoen den 3. oktober 2024 kl. 19.02, redigert 1 gang totalt.
- Even Stormoen
Uten å vite det aller minste om eiendomspriser på 1700-tallet, ville jeg tro at det ovenstående burde indikére at eiendommen[e] er ubebygd på det tidspunkt. (1776).
Forøvrig var det like før jeg gikk på en villedende ‹smell› i linje 06.
Syntes i farten det sto […] min Eiendel iboende gaard […] Som helt klart ville bety at Niels hadde hus å bo i.
Men - nei: bemte (forkortelse for bemeldte) var det.
Viser med all klarhet hvor ‹skjørt› tyding kan være; ett eneste ord feil, og betydning/implikasjon blir noe helt annet.
Og med dét i mente – her kan meget godt forekomme flere ‹tydeblundere› fra min side, som jeg ikke har sett.
Mvh
Forøvrig var det like før jeg gikk på en villedende ‹smell› i linje 06.
Syntes i farten det sto […] min Eiendel iboende gaard […] Som helt klart ville bety at Niels hadde hus å bo i.
Men - nei: bemte (forkortelse for bemeldte) var det.
Viser med all klarhet hvor ‹skjørt› tyding kan være; ett eneste ord feil, og betydning/implikasjon blir noe helt annet.
Og med dét i mente – her kan meget godt forekomme flere ‹tydeblundere› fra min side, som jeg ikke har sett.
Mvh
-
Nok en gang, fantastiske bidrag her Even! Dette er jo veldig interessant, og jeg er glad for at jeg skjøt inn den andre linken (panteboken), for det var jo kanskje det som var mest interessant.
For det første så er jeg enig med deg at det ikke er noe (hverken pris eller ordvalg) som tyder på at eiendommen var bebygd på noen av tidspunktene her. I skiftet ville det nesten helt sikkert stått om det var noen bygninger av verdi, for slike ting ble tatt med i skifteprotokoller. Det var nok rett og slett en eiendom for beite, grøde og skogshogst.
For det andre så var den siste teksten veldig opplysende. Her ser vi jo at Charlotte faktisk kjøpte Storeng-eiendommen (står til og med ved navn!). Altså tok nok Aalholm feil (selv om han var en veldig dyktig historiker) da han skrev at eiendommen hadde tilkommet Charlotte via Syver Thorsen. Videre er det nesten sikkert at det jordegods som er beskrevet i skiftet etter Femmer er samme eiendom. Vi vet jo at Charlotte eide den, og gjennom andre kilder vet vi at Berg endte opp med den.
Også interessant at jeg nå vet navnene på de som eide disse teigene før Charlotte, for da kan jeg jo gå enda lenger tilbake om jeg vil (for eksempel hadde det vært interessant å finne ut av når navnet Storeng først ble brukt om eiendommen). Men det får vente til en annen gang.
I forhold til spørsmålet mitt om når eiendommen først ble bebygget så tror jeg vi nå ganske sikkert har snevret det inn til tidsrommet 1788 - 1793. Det er jo ikke så verst!
NB - fun fact: Før Femmer var justisråd og byfogd i Arendal var han i flere tiår rektor ved katedralskolen i Christiansand. På den tiden fantes det få bøker i omløp, og med kongens velsignelse hadde skolen begynt å lage et bibliotek. Femmer, med sine mange geistlige kontakter sørget for mange donasjoner. Samlingen (nå på 10 000 bind) kan beskues på katedralskolen den dag i dag. Jeg satser på at boksamlingen du henviser til over (som ikke ble solgt på auksjon), endte opp hos katedralskolen til slutt.
https://kkg.vgs.no/skolen-var/den-histo ... samlingen/
For det første så er jeg enig med deg at det ikke er noe (hverken pris eller ordvalg) som tyder på at eiendommen var bebygd på noen av tidspunktene her. I skiftet ville det nesten helt sikkert stått om det var noen bygninger av verdi, for slike ting ble tatt med i skifteprotokoller. Det var nok rett og slett en eiendom for beite, grøde og skogshogst.
For det andre så var den siste teksten veldig opplysende. Her ser vi jo at Charlotte faktisk kjøpte Storeng-eiendommen (står til og med ved navn!). Altså tok nok Aalholm feil (selv om han var en veldig dyktig historiker) da han skrev at eiendommen hadde tilkommet Charlotte via Syver Thorsen. Videre er det nesten sikkert at det jordegods som er beskrevet i skiftet etter Femmer er samme eiendom. Vi vet jo at Charlotte eide den, og gjennom andre kilder vet vi at Berg endte opp med den.
Også interessant at jeg nå vet navnene på de som eide disse teigene før Charlotte, for da kan jeg jo gå enda lenger tilbake om jeg vil (for eksempel hadde det vært interessant å finne ut av når navnet Storeng først ble brukt om eiendommen). Men det får vente til en annen gang.
I forhold til spørsmålet mitt om når eiendommen først ble bebygget så tror jeg vi nå ganske sikkert har snevret det inn til tidsrommet 1788 - 1793. Det er jo ikke så verst!
NB - fun fact: Før Femmer var justisråd og byfogd i Arendal var han i flere tiår rektor ved katedralskolen i Christiansand. På den tiden fantes det få bøker i omløp, og med kongens velsignelse hadde skolen begynt å lage et bibliotek. Femmer, med sine mange geistlige kontakter sørget for mange donasjoner. Samlingen (nå på 10 000 bind) kan beskues på katedralskolen den dag i dag. Jeg satser på at boksamlingen du henviser til over (som ikke ble solgt på auksjon), endte opp hos katedralskolen til slutt.
https://kkg.vgs.no/skolen-var/den-histo ... samlingen/
-
Og ja - det var et godt eksempel på hvor skjør tyding kan være. Man må virkelig ha tunga rett i munnen! Tusen takk igjen for all hjelp. Jeg skal legge ut mer tydemateriale snart så kan vi følge historien videre 

- Even Stormoen
Du er tydeligvis (no pun intended
solid bekjent med med personalhistoren til de involverte. Og mere til . . .
Takk, for at du deler den kunnskapen.
Husker i farten bl.a. at Rektor-tittelen ble nevnt i en (flere?) av de mangslungne beskrivelser av ‹hvem skylder hva til hvilke› i skiftet – som jeg skummet over i jakten på relevante opplysninger om Fervik/Storeng.
Enig i at i følge den ‹info› vi har til nå, kan det se ut som at eiendommen først har blitt bebygd engang melllom 1788 og 1793.
Ble forøvrig umiddelbart voldsomt selvgod ved tanken på at jeg muligens med denne tydingen har motbevist Aalholms formodninger.
Og da blir det nok en gang nødvendig med «isvand i blodet»: Her er store muligheter for store tydefeil. (Dog ikke ang. hvem som kjøpte hva av hvem og når, så jeg fortsetter å holde nesen relativt høyt – inntil videre
En ‹fun fact› i retur: Bøkene det er snakk om i skiftet skulle på skifteforvalterens oppfordring bli forsøkt solgt i København. Hvorvidt dette er de titusen bind vites ei. Men hvis København sa neitakk og det er den boksamlingen som fortsatt finnes her til lands: Jubel!
Mvh

Takk, for at du deler den kunnskapen.
Husker i farten bl.a. at Rektor-tittelen ble nevnt i en (flere?) av de mangslungne beskrivelser av ‹hvem skylder hva til hvilke› i skiftet – som jeg skummet over i jakten på relevante opplysninger om Fervik/Storeng.
Enig i at i følge den ‹info› vi har til nå, kan det se ut som at eiendommen først har blitt bebygd engang melllom 1788 og 1793.
Ble forøvrig umiddelbart voldsomt selvgod ved tanken på at jeg muligens med denne tydingen har motbevist Aalholms formodninger.
Og da blir det nok en gang nødvendig med «isvand i blodet»: Her er store muligheter for store tydefeil. (Dog ikke ang. hvem som kjøpte hva av hvem og når, så jeg fortsetter å holde nesen relativt høyt – inntil videre

En ‹fun fact› i retur: Bøkene det er snakk om i skiftet skulle på skifteforvalterens oppfordring bli forsøkt solgt i København. Hvorvidt dette er de titusen bind vites ei. Men hvis København sa neitakk og det er den boksamlingen som fortsatt finnes her til lands: Jubel!
Mvh
-
Ja, i forsøk på å skaffe til veie informasjon om eiendommen har jeg måttet sette meg grundig inn i livene til dem som eide den. Det er både spennende og interessant, man får små gløtt av deres liv og hvordan det var i de tidsepokene. Så kan man jo supplere med annet man vet om disse epokene samt fantasien for å leve seg enda mer inn i det.
Jeg tror du kan fortsette å holde hodet høyt, for her har vi nok motbevist Aalholm. Nå skal det sies at akkurat på dette punktet var han nok litt sleivete, og siterte heller ingen kilder. Jeg tror han dog var inne på noe, for jeg har funnet dokumenter som omhandler litt skifting og konsolidering av eiendommer på vestre ferrevig. Men dette omhandlet teiger lenger vest (på Rævesand og ved Bukkevigen), ikke selve eiendommen hvor huset og bebyggelsen ligger. Og det som var kalt for Storeng ble jo helt tydelig kjøpt av Charlotte Steen, ikke arvet/skiftet fra hennes enkemann (selv om indirekte var det nok slik, for det var vel arvede midler hun brukte til å gjennomføre kjøpet).
Spennende om bøkene! Kanskje mer om dette dukker opp i andre dokumenter etter hvert.. Jeg lager en ny tråd snart! Må bare finne ut av hva jeg skal prioritere (altså hvilket spørsmål jeg vil ha svar på) først. Kommer tilbake
Jeg tror du kan fortsette å holde hodet høyt, for her har vi nok motbevist Aalholm. Nå skal det sies at akkurat på dette punktet var han nok litt sleivete, og siterte heller ingen kilder. Jeg tror han dog var inne på noe, for jeg har funnet dokumenter som omhandler litt skifting og konsolidering av eiendommer på vestre ferrevig. Men dette omhandlet teiger lenger vest (på Rævesand og ved Bukkevigen), ikke selve eiendommen hvor huset og bebyggelsen ligger. Og det som var kalt for Storeng ble jo helt tydelig kjøpt av Charlotte Steen, ikke arvet/skiftet fra hennes enkemann (selv om indirekte var det nok slik, for det var vel arvede midler hun brukte til å gjennomføre kjøpet).
Spennende om bøkene! Kanskje mer om dette dukker opp i andre dokumenter etter hvert.. Jeg lager en ny tråd snart! Må bare finne ut av hva jeg skal prioritere (altså hvilket spørsmål jeg vil ha svar på) først. Kommer tilbake