Arbeidet på Toftes Gave ca 1900.

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj00487
Sted: OSLO

Arbeidet på Toftes Gave ca 1900.

Legg inn av gj00487 » 9. april 2005 kl. 18.09

Hei der ute!

Min gamle far på 92 år husker ikke så mye, men han mener at en onkel(Einar H. Henriksen, født 7/1-1881, Oslo) arbeidet som snekkermester på et guttehjem som het 'Toftes Gave' og skulle ligge på Helgøya ved Mjøsa. Han skulle vistnokk ha laget lysekrona til en kirke i Hamar den gang.(ca:beg. på 1900), og også vært med på å bygge en dampbåt. Hans foreldre var Gustav Adolf Hermansen Henriksen, født 1852 og Emilie Eriksen Endresen, født, 1844, begge i Oslo.

Har noen anledning til å se på dette for meg, for jeg finner ikke ut av det?

Hilsen Terje W.

dn06606
Site Admin

Re: Arbeidet på Toftes Gave ca 1900.

Legg inn av dn06606 » 10. april 2005 kl. 0.50

Det er ikke mye jeg kan bidra med, men du finner familien heri 1900 tellinga. Faren er da tydeligvis død.
mvh Jan

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 10. april 2005 kl. 12.29

Hei på deg, Terje - hva trenger du egentlig hjelp til?

Informasjon om Toftes Gave kan du finne ved å søke på http://www.google.com der er det info om dette barnehjemmet.

Eller er det å finne onkelen din du trenger hjelp til?
Laila
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

gj00487

Legg inn av gj00487 » 10. april 2005 kl. 13.40

Hei igjen Begge to!

For det første:

Jan, du har vært til stor hjelp når det gjelder Rasmussens familie.
Når det gjelder Emilie Eriksen Endresen, så var jo hun et av barna til Rasmussen og Gunhild Maria Mathisen. Emilie og Gustav fikk, tror jeg 5 barn, blandt de er Einar Herman Henriksen. Det jeg nu har sett er at Emilie kan være et barn med et annet utgangspunkt enn det vi tidligere har trodd var rikrig? I folketellingen for 1865, Oslo finner vi henner som datter av en Cristian Eriks. og Maria Eriks. Kan hun være datter av Gunhild Marie som vi trodde, men tatt opp i fam. med Rasmussen? Altså adoptert. Jeg har ikke funnet Hans Rasmussen og Gunhild M. Mathisen sammen noen steder, så dette er vel noe uklart. Ellers ser det andre ut til å stemme.Link!. Her på linken, med tema nr. 29200 ser du svar fra tidligere spørsmål.

Så til Laila.

Jeg er på jakt etter å hvite om Einar H. Henriksen lagde denne lysekrona til Hamar Kirke. Min far er veldig opptatt av dette, for det er hans onkel og ikke min. Jeg har skrevet til riksarkivaren på Hamar for å forhøre meg, men har ikke fått noen svar ennu.

Har dere noen ide ang svaret til Jan, og dette andre med onkelen til min far og denne lysekronen?

Hilsen Terje

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 10. april 2005 kl. 13.49

Jeg tror jeg hadde tatt kontakt med kirken jeg - de bør jo vite om dette i kirken?

Det er jo ofte laget bøker om kirkene - hvor slike ting gjerne står.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Svar

Gå tilbake til «Hamar»