Tyding av den Militære Hovedrulle for Bergen 1805

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj17382
Sted: Sandsli

Tyding av den Militære Hovedrulle for Bergen 1805

Legg inn av gj17382 » 21. april 2018 kl. 22.01

Jeg hadde håpet noen kunne hjelpe meg med tyding av et utklipp fra den Militær Hovedrulle for Bergen 1805.

Jeg leser så langt:

Vedkommende er Uföevandt: Ja (hva menes dette ordet Uföevandt?). Vedkommende fikk Søe Patent Anno: 20/4 1805. (Hva betyr Søe Patent?) Vedkommende er gift. Men jeg klarer ikke å tyde hvor mange barn vedkommende har. Næringsvei til vedkommende er Fisker og Skyssmand. Vedkommende er tjenestedyktig.

Men så kommer det vanskelige. Det er veldig liten skrift, men ved å zoome bildet leser jeg så langt: 1805 25 Sept ??????. Dette er riktignok strøket over, men har kanskje betydning i denne sammenhengen.

Under står det skrevet følgende som jeg tyder jeg så langt:

modt [= mødt] 20/2 6 [=20/2 1806], 16/2 7 [= 16/2 1807], 23/3 8 [=23/3 1808], ????.??? 4/8 8 [=4/8 1808], 14/4 9 [=14/4 1809].

Jeg håper på hjelp og takker på forhånd.

Mvh
Frank
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Tyding av den Militære Hovedrulle for Bergen 1805

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. april 2018 kl. 23.17

Noe av det i hvert fall:

Det står: Usøevandt, ikke Uføevandt.
Han er Fisker og Flotmand.
Det ser ut som om han har 2 barn (piker), født 14. februar 1806.

Mvh
Else B.

gj17382

Legg inn av gj17382 » 21. april 2018 kl. 23.50

Tusen takk Else B.

Vet du hva begrepet "Usøevandt" betyr?. Det er helt ukjent for meg. Likeså begrepet "Flotmand", er det ordet det samme som Skyssmand, men da til sjøs?

I dato-oppramsinger hvor vedkommende har møtt til øvelser, så står det noe foran datoene den 4/8 8 og 14/4 9. Kan det være noe at han ikke har møtt de gangene. Er den siste forkortelsen før de to datoene "Syke"?. Dvs at vedkommende ikke har møtt da han var syk? Vedkommende dør i 1811, bare 37 år gammel. Han har kanskje vært syk over lang tid.

Jeg har funnet ut at ved året 1805 har han som du sier Else B, 2 døtre. Men deretter får han 4 barn som enten dør samme året det er født eller er dødfødt. Det siste barnet får han så i 1810 som heldigvis vokser opp. Av den grunn kan jeg sitte her å skrive til deg Else B.

Tusen takk så langt.

Mvh
Frank

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 22. april 2018 kl. 7.52

En flotmand, noen sted kalt fløtmann skysset folk til og fra skip som ligger oppankret på havna. Om det var ei stor havn, skysset han nok også folk mellom de forskjellige områdene i havna. Betegnelsen har også, tildels, blitt brukt om en som skysser folk over elver (pr båt), men det vanlige utrykket da var nok fergemann.
Om det sto 'søevandt' ville ordet vært sevforklarende, en som var vant med å være på sjøen. Setter vi en 'u' foran har vi en benektende form av ordet. jfr. sant - usant. Dette kan synes noe rart siden han er fisker og flotmand, men her menes nok at han ikke er vant med å være ute på storhavet i alle slags vær. Det er jo unektelig en vesentlig forskjell på et skip hvor man må opp i reggen for å sette/berge seil og en fiskerbåt hvor man befinner seg nede i båten og heiser/firer seil langs masten.

Mvh Paul

gj17382

Legg inn av gj17382 » 22. april 2018 kl. 15.48

Tusen takk igjen Paul. Dette var avklarende.

Jeg hadde håpet også at de utydelige ordene midt i dato-oppramsingen kunne bli tydet. Disse datoene som er ført opp leser jeg som sesjoner hvor man møtte opp sentralt og hver enkelt person ble vurdert oppimot å være en eventuell deltager i den stående militære mannskapsstyrken. I dette tilfellet den militære styrken i Bergen. Som kjent var Danmark, inkludert Norge, i krig med Napoleon fra 1805 til 1814. Det var i den forbindelse et sjøslag ved Alverstraumen utenfor Bergen den 16 Mai 1808 fant sted. Fire kanonjoller og 1 kanonsjalupp deltok fra norsk side og mot den britiske fregatten Tartar. Her viste de «små» norske farkostene sin overlegenhet innaskjærs. Det endte med at fregatten måtte flykte av sted. Sjaluppen hadde kanon plassert akter og forut. Kanonjollene hadde kanon akterut. Sjaluppen var over 20 meter lang. Den hadde mannskap på mellom 60-70 mann og ble rodd med over 30 par årer, der hver mann hadde sin åre. Det er i denne forbindelsen jeg hadde håpet at opplysningene i Hovedrullen kunne si noe om min slektning eventuelt var deltager i disse styrkene. Ifølge Hovedrullen er han på sesjon den 23/3 1808, også står det noe utydelig etter denne datoen og foran de to neste sesjonsdatoene. 23/3 1808 er sesjonen før slaget ved Alverstraumen.

Der står i Hovedrullen også at han fikk Søe Patent Anno 20/4 1805, vil det si at han er godkjent i sjømilitæret fra denne dato?

Mvh
Frank

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»