Så var det denne Knud Halversen Lied igjen da. Er det noen som kan hjelpe meg med tyding av hans begravelses-innføring i Ministerialbok 520A02 (1802-1827) Stranda prestegjeld, Møre og Romsdal.
Jeg leser:
No 14 d 29de Ditto [Augusti], Do ?????? Knud Halversen Lied 70 ½ Aar.
Det er sannsynligvis hans yrkestittel ved hans bortgang som står her, men jeg klarer ikke å tyde den.
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 520/L0272: Ministerialbok nr. 520A02, 1802-1827, s. 162-163, Døde og begravede (1812-1814)Innføringen stå på høyre side, side 163, år 1814, begravelse nr 14:
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070830660468
Til slutt et lite spørsmål: går det ikke an å finne/fastslå dødsdatoen hans i en eller annen kilde? Den står her ikke.
Selvfølgelig kan man si at han er død, idet man begraver ham, og man må så kunne være fornøyd med å kunne fastslå begravelsesdatoen hans. Men det er nå greit å kunne verifisere dødsdagen hans også.
Takker på forhånd for all hjelp.
Mvh Frank
Innføringen av begravelsen 29 Aug 1814, Møre og Romsdal
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: ÅLESUND
- Else Berit Rustad
Re: Innføringen av begravelsen 29 Aug 1814, Møre og Romsdal
.Kai skrev:Det står vel Mand
Ja, det gjør det.
Ellers bør man huske på at kirkebøkene inneholder kirkelige hendelser. Derfor er begravelsen/jordfestelsen viktigere i kirkelig sammenheng, enn dødsdatoen.
Betegnelsen "Mand" kan tyde på at han var gift da han døde. Flere steder står det "Kone" ved kvinnene, eller "Enke" eller "Pige". På siden foran er det f.eks. en som er betegnet som "Ungkarl".
Mvh
Else B.
Tusen takk Kai L. og Else B.
Du har så rett, så rett Else. I en slik bok nedtegnes de kirkelig/religiøs handlingene. Jeg hadde håpet at det var også en kilde hvor man kunne få verifisert fødselsdatoen hans og ikke minst fødsel- og dåpsdagen hans. Stranda prestegjelds kirkebøker går tilbake kun til året 1759, - de som er skannet og digitalisert da. Jeg vet ikke om der er flere kirkebøker som går lenger tilbake, men som ikke er litt skannet og digitalisert.
Regner man tilbake på alderen som oppgies ved Knud Halversen Lieds begravelse,70 1/2 år, så skulle han vært født i midten av 1743. Altså dekker ingen kirkebok fra Stranda prestegjeld hans dåp.
Bygdeboka fra Stranda Sokn oppgir hans fødsel til året 1745. Men hvor får forfatteren det tallet ifra? En annen ting er at befolkningen fra Stranda måtte kanskje gå i et annet prestegjeld for å døpe barna før 1759? Hvilket prestegjeld måtte det i så fall være?
Angående betydningen av betegnelsen "Mand" så har du nok rett Else B. Hans kone Berte døde tre år etter ham.
Tusen, tusen takk for hjelpen begge to.
Mvh Frank
Du har så rett, så rett Else. I en slik bok nedtegnes de kirkelig/religiøs handlingene. Jeg hadde håpet at det var også en kilde hvor man kunne få verifisert fødselsdatoen hans og ikke minst fødsel- og dåpsdagen hans. Stranda prestegjelds kirkebøker går tilbake kun til året 1759, - de som er skannet og digitalisert da. Jeg vet ikke om der er flere kirkebøker som går lenger tilbake, men som ikke er litt skannet og digitalisert.
Regner man tilbake på alderen som oppgies ved Knud Halversen Lieds begravelse,70 1/2 år, så skulle han vært født i midten av 1743. Altså dekker ingen kirkebok fra Stranda prestegjeld hans dåp.
Bygdeboka fra Stranda Sokn oppgir hans fødsel til året 1745. Men hvor får forfatteren det tallet ifra? En annen ting er at befolkningen fra Stranda måtte kanskje gå i et annet prestegjeld for å døpe barna før 1759? Hvilket prestegjeld måtte det i så fall være?
Angående betydningen av betegnelsen "Mand" så har du nok rett Else B. Hans kone Berte døde tre år etter ham.
Tusen, tusen takk for hjelpen begge to.
Mvh Frank
Knud Halversen Lied er døpt 14.5.1745 i Stranden
https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000010633020
https://media.digitalarkivet.no/kb20070831610496
Hilsen
Matthias
https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000010633020
https://media.digitalarkivet.no/kb20070831610496
Hilsen
Matthias
Tusen takk igjen Matthias. Du er flink.
Nå ser jeg det opplyst at Stranda og Stordal lå i 1589 under Ørskog prestegjeld. Stranda med Stordal ble eget prestegjeld først i 1759. For Ministerialbøker før 1759 må man gå til 522 Ørskog. Jeg hadde en liten mistanke at beboerne på Stranda Sokn gikk til et annet prestegjeld med sine Kirkelige handlinger før 1759. Det ga jeg også uttrykk for ovenfor. Du hjalp meg igjen på sporet Matthias!
Takk for hjelpen.
Mvh Frank

Nå ser jeg det opplyst at Stranda og Stordal lå i 1589 under Ørskog prestegjeld. Stranda med Stordal ble eget prestegjeld først i 1759. For Ministerialbøker før 1759 må man gå til 522 Ørskog. Jeg hadde en liten mistanke at beboerne på Stranda Sokn gikk til et annet prestegjeld med sine Kirkelige handlinger før 1759. Det ga jeg også uttrykk for ovenfor. Du hjalp meg igjen på sporet Matthias!
Takk for hjelpen.
Mvh Frank