Hjelp til å finne reisende mellom DK og Norge 2.verdenskrig

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn36844
Sted: Oslo

Hjelp til å finne reisende mellom DK og Norge 2.verdenskrig

Legg inn av dn36844 » 8. juni 2017 kl. 16.19

Min mormor kom reisende fra Danmark til Norge høsten 1944 eller våren 1945. Jeg mener hun kom med ferge, men er ikke helt sikkert. Iallefall så ønsker jeg å finne innreisedatoen hennes, hvis ankomsten er registrert på noe vis (det må den vel være). Jeg tror min mormor kom med østerrisk pass, men det er også mulig hun hadde et norsk. Hvor kan jeg søke etter disse opplysningene? Jeg tenker at reisen/ankomsten hennes enten er registrert på ferga hun reiste med (hvilke ferger gikk mellom DK og Norge under krigen?), eller på et pass/immigrasjonskontor i Oslo. Håper på tips til hvor jeg kan begynne å lete.

dn26464
Sted: TOLVSRØD

Re: Hjelp til å finne reisende mellom DK og Norge 2.verdensk

Legg inn av dn26464 » 8. juni 2017 kl. 20.57

Jeg tviler på at det var fast båtforbindelse for folk flest mellom Norge og Danmark under krigen. Bilfergene begynte vel heller ikke før det ble en viss mengde biler blant folk flest (etter 1960)? Hvis din bestemor reiste på østerriksk pass, fikk hun kanskje reise på en av de båtene som den tyske okkupasjonsmakten benyttet. For de hadde antakelig en regelmessig trafikk mellom Tyskland og de okkuperte landene.

dn36844

Legg inn av dn36844 » 9. juni 2017 kl. 0.12

Hei, takk for svar! Det var ikke en bilferge jeg hadde i tankene, men passasjerferge, hvis noe slikt var i drift i 1944/1945. Ellers er vel alternativet med tog...? Men da skulle hun kommet via Sverige, og jeg har alltid hørt at hun kom via Danmark. Det er sannsynlig at hun reiste på østerrisk pass og via tysk-kontrollerte frakomstmidler (for hun reiste på vanlig vis, og ikke i hemmelighet), men å reise på denne tiden var likevel svært risikabelt. Det er mulig det finnes passasjerlister i tyske arkiver? Men hun må jo ha registrert seg da hun ankom Norge. Hun ankom Oslo. Takknemlig for innspill til hvor man kan lete etter informasjon! :-)

dn36844

Legg inn av dn36844 » 10. juni 2017 kl. 18.46

Hun hadde måttet søke østerriske myndigheter minst et halvt år i forveien for å få lov til å reise. Dermed kan det godt være jeg kunne funnet noe om dette i tyske eller østerriske arkiver, men jeg har ikke noe kjennskap til hvordan søke i utenlandske arkiver så jeg forsøker meg heller på de norske: Det må ha vært en eller annen immigrasjonskontroll i Norge, også under 2. verdenskrig, og jeg skulle gjerne visst hvilket arkiv man ser etter for å finne ut innreisedatoen hennes (og hva som ellers måtte stå der).
Er det noen her inne som vet hvor man bør lete?

Svar

Gå tilbake til «Generelt»