Brev, Karlsøy, Troms, 1810.

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn35962
Sted: STAVANGER

Brev, Karlsøy, Troms, 1810.

Legg inn av dn35962 » 7. februar 2017 kl. 14.24

Hei

Jeg ville vært veldig takknemlig hvis noen kunne hjelp meg med å tyde et brev som er gjengitt i Karlsøy og Helgøy bygdebok bind II, side 223:

http://www.nb.no/nbsok/nb/f61ffaecde6d6 ... ndex=4#225

Noe av dette er gjengitt i bildeteksten, men det meste er umulig for meg å tyde. Brevet er skrevet av min tipptipptippoldemor.

Hilsen
Mads Martinsen

Brukeravatar
dn10147
Sted: STORJORD I TYSFJORD

Re: Brev, Karlsøy, Troms, 1810.

Legg inn av dn10147 » 12. februar 2017 kl. 11.15

Schibfiorden d 21de April 1810 -
Jeg kand ikke lade forbejgaae med denne Leilighed, at Tilmelde dem angaaende deres udlæg i mit Boe, de ved ikke maaskee, at der er skeet døds fald hos mig, alt for sandt min mand Henrich Jeremiasen Er ved døden, af gangen og skifte sluttet og de har fuldt udlæg i atskillige Efekter huuser (overstrykning) og andet Træfang til førendskab, Kaaber Kiædel, dette udlæg vil ieg selv beholde, imod at Jeg vedbliver i samme Handel som før og skal og ikke forsømme saa fremt gud giver mig Helsen at giøre af drag eftter lejlig hed, denne gang Kunde ieg ikke sende dem noget om jeg har Ejet det, men naar Madame sl. Holstes Jegt gaaer som ieg vist Tenker Til sidste stevnen skal Jeg Tilsende dem det lidet ieg haver -
Jeg Haaber og beder fremdeeles at de vilde Tilsende mig 1 Tynde meel af hvad sort som lettest er 1 dusin snøre 1 Tynde Ruug i strylæres sæk - 1 skiepe s:saldt i fiæring, hvad Jeg maatte blive dem skyldig skal dem af guds naade ikke Tville fore ieg er ikke skyldig i Nordland det Ringeste gud være Lovet - saadet lidet ieg har er mit foruden deres udlæg
Ver venskabelig hilset fra deres Tiænerinde
Ane Scharlota Brunstrup

Alle forbehold!

dn35962
Sted: STAVANGER

Re: Brev, Karlsøy, Troms, 1810.

Legg inn av dn35962 » 15. februar 2017 kl. 21.57

Tusen, hjertelig takk! Dette hadde jeg ikke sjans til selv, og jeg setter stor pris på hjelpen din Per.

Hilsen
Mads

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»