Honerud og Lobben

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Per Horsrud
Sted: Ranheim

Honerud og Lobben

Legg inn av Per Horsrud » 15. januar 2017 kl. 12.27

Hei,
Jeg har slekt som går tilbake til Honerud (Gnr 117) og Lobben (Gnr 123). Christopher Pedersen (ca 1668-1731) er eldste ane jeg har funnet, på Honerud. Disse gårdene skal så vidt jeg har funnet ut være beskrevet i Modums historie, bind VI. Finner ikke skannet versjon av denne, så jeg lurer på om noen har mulighet til å skanne sidene for disse gårdene og sende meg, det ville jeg satt stor pris på.

Hvis det er andre som har interesser på disse gårdene og i denne slekta så ta gjerne kontakt.

mvh Per

gj12185
Sted: OSLO

Re: Honerud og Lobben

Legg inn av gj12185 » 17. januar 2017 kl. 1.08

Ta en titt på denne posten:
Jeg har også hjulpet en amerikaner med å finne slekt i Norge, bl.a. fra Lobben, Modum. Hvem leter du etter?
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Per Horsrud

Legg inn av Per Horsrud » 17. januar 2017 kl. 7.37

Hei,

Takk for tips.

For øyeblikket er det ingen bestemt person jeg er på jakt etter, men jeg er nysgjerrig på hva som står om gårdene/slektene i denne boka. Jeg må kanskje prøve å gå via et bibliotek her i Trondheim.

mvh Per

Solveig Leversby
Sted: HOKKSUND

Legg inn av Solveig Leversby » 19. januar 2017 kl. 23.37

Hei, jeg kan godt sende deg på e-post det som er skrevet om de to gårdene i Modumboka. Jeg har endel om disse slektene. Send meg en pm så kan jeg ordne dette i løpet av noen dager. Mvh Solveig :D

gj12185
Sted: OSLO

Legg inn av gj12185 » 20. januar 2017 kl. 2.28

Det er mulig du misforsto litt, Per, jeg lenket til denne posten, hvor du finner masse informasjon:

En veldig fin kilde for Modum er sidene til Buskerudslekt
http://www.buskerudslekt.no/KilderB/Mod ... andreK.htm

Svært mange personene på Modum var tilknyttet Blaafarveverket, og derfra kommer et gigantisk arkivmatriale som ligger tilgjengelig i Digitalarkivet
1) Gå inn på Digitalarkivets portal for skannet materiale: https://media.digitalarkivet.no/
2) Klikk på Bla i skanna arkiver
3) I feltet Arkiv skriver du ordrett Modums Blaafarveværk
4) Bla og bla og bla og bla og ... :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Per Horsrud

Legg inn av Per Horsrud » 20. januar 2017 kl. 9.21

Takk for hjelp og tips :D
Jeg fant boka på biblioteket her i Trondheim, så nå har jeg fått en del tråder å nøste i. Kildelenkene kommer helt sikkert til nytte. Igjen, mange takk.

mvh Per

Svar

Gå tilbake til «Modum»