Beste grafiske fremstillinger - hvilket program for Mac

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Mia Alexandra Ølnes
Sted: OSLO

Beste grafiske fremstillinger - hvilket program for Mac

Legg inn av Mia Alexandra Ølnes » 23. november 2016 kl. 19.32

Hvilket program lager etter deres mening de beste grafiske fremstillingene av slektstrærne?

Jeg har registrert mine data lokalt med Family Tree Builder, og har synkronisert det mot My Heritage på nett. Jeg er nokså fersk, men har forstått det slik at man kan eksportere Gedcom-filen og importere den til andre slektsprogram. Jeg bruker Mac.

Jeg er ikke helt fornøyd med utseende og valgmulighetene på Family Tree builders Chart-funksjon, og lurer derfor på om andre mer erfarne brukere vil si noe om sine erfaringer. Jeg ønsker for eksempel å kunne justere "boksene" med personinformasjon bedre selv. I Family Tree Builder får jeg ikke til å justere på hverken form eller størrelse på disse. Det er mye valgmuligheter for bakgrunn (farge/motiv/rammer), tekststørrelse og så videre.

Jeg lager en slektsbok der jeg fremstiller dataen narrativt, og er kommet nokså lagt med dette. Jeg ønsker å illustrere teksten med gode grafiske fremstillinger av relasjoner.

På forhånd tusen takk.

PS. Legg gjerne ved et bildeeksempel!

Mia Alexandra Ølnes

Re: Beste grafiske fremstillinger - hvilket program for Mac

Legg inn av Mia Alexandra Ølnes » 23. november 2016 kl. 20.15

Noen som har prøvd MacFamilyTree 8?

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 24. november 2016 kl. 17.19

Hei,

Jeg bruker MacFamilyTree og synes det fungerer greit. Reunion er også et slektsprogram for Mac som er mye brukt. Du kan teste de litt og se hva du liker best. Du kan importere GEDCOM fil fra det programmet du tidligere brukte slik at du slipper å legge inn dataene på nytt.
Vidar Øverlie

gj09321
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av gj09321 » 30. november 2016 kl. 20.13

Jeg bruker MacFamilyTree, og er veldig fornøyd med det. Er også godt fornøyd med oppgraderingen til versjon 8 (med unntak av en del av de norske oversettelsene). Synes det har blitt enklere og mer effektivt å jobbe med personer og hendelser. Jeg prøvde Reuion, men klarte aldri å bli venn med det grensesnittet.

Når det gjelder grafisk fremstilling av slektsteet isolert sett, så synes jeg Geneaquilt har en veldig kul grafikk. Her åpner man en gedcom-fil, og får den presentert i et annet type tre. Selve programmet kan være et h… å installere. Men her har det kommet et program som heter Puck som visstnok skal være litt enklere, jeg har ikke prøvd det. Programmet bruker Java og kjører både på Mac og Windows.

Mia Alexandra Ølnes

Legg inn av Mia Alexandra Ølnes » 1. desember 2016 kl. 8.16

Vidar skrev:Hei,

Jeg bruker MacFamilyTree og synes det fungerer greit. Reunion er også et slektsprogram for Mac som er mye brukt. Du kan teste de litt og se hva du liker best. Du kan importere GEDCOM fil fra det programmet du tidligere brukte slik at du slipper å legge inn dataene på nytt.

Takk for svar, Vidar!

Mia Alexandra Ølnes

Legg inn av Mia Alexandra Ølnes » 1. desember 2016 kl. 8.24

Judith skrev:Jeg bruker MacFamilyTree, og er veldig fornøyd med det. Er også godt fornøyd med oppgraderingen til versjon 8 (med unntak av en del av de norske oversettelsene). Synes det har blitt enklere og mer effektivt å jobbe med personer og hendelser. Jeg prøvde Reuion, men klarte aldri å bli venn med det grensesnittet.

Når det gjelder grafisk fremstilling av slektsteet isolert sett, så synes jeg Geneaquilt har en veldig kul grafikk. Her åpner man en gedcom-fil, og får den presentert i et annet type tre. Selve programmet kan være et h… å installere. Men her har det kommet et program som heter Puck som visstnok skal være litt enklere, jeg har ikke prøvd det. Programmet bruker Java og kjører både på Mac og Windows.

Takk for det, Judith!

Jeg har kjøpt MacFamilyTree i forrige uke, og synes det er mye lettere å tilpasse de grafiske fremstillingene enn det Family Tree Builder kunne.

Jeg skal ta en titt på Geneaquilt og Puck, tusen takk for tips.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»