Ellen Margrethe Dahl ble født i Kristiania 28.01.1915 eller 1917. Hennes mor var Magdalene Eugenie Linder født i Fredrikshald 13.11.1893.
Magdalene var i 1913 gift med Gudbrand Larsen, f. 29.08.1890 og i 1920 var hun gift med Lorentz Edvard Dahl, f.29.09.1896.
Fra slektninger i Canada har jeg fått forskjellige etternavn på Ellen Margrethe; Andersen og Dahl.
I 1926 bodde familien i Hegermanns gate 9 i Oslo.
Jeg har søkt i alle tilgjengelige kirkebøker for Oslo, både etter dåp og konfirmasjon, men har ikke funnet henne.
Kan noen hjelpe meg?
Ellen Margrethe Dahl - når ble hun født?
Moderator: MOD_Oslo
-
- Sted: LILLEHAMMER
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Re: Ellen Margrethe Dahl - når ble hun født?
Iflg. fT 1923 heter hun Dahl og er født 28.1.1915.
http://www.disnorge.no/KraFt1923/sok.php
(Hegermans gate 9)
Du kan forsøke adr.bøkene og følge familien.
http://www.arkivverket.no/arkivverket/c ... /full/9191
http://www.disnorge.no/KraFt1923/sok.php
(Hegermans gate 9)
Du kan forsøke adr.bøkene og følge familien.
http://www.arkivverket.no/arkivverket/c ... /full/9191
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Hei
Har kikket litt på denne, men synes det er litt snaut med opplysninger.
Hvor sikker er du på at Ellen Margrethe er født i Kristiania?
Hvorfor "skifter Magdalene Eugenie mann? Ble de skilt?, Ble hun enke?
Jeg finner ikke Gudbrand Larsen i noen av adressebøkene for Kristiania. Jeg finner ham heller ikke i dødsfallsprotokollregisteret for 1915, 1916, 1917 eller 1918.
Dette, i tillegg til at du ikke finner dåp/konfirmasjon, leder meg til å tro at paret ikke bodde i Kristiania.
Har kikket litt på denne, men synes det er litt snaut med opplysninger.
Hvor sikker er du på at Ellen Margrethe er født i Kristiania?
Hvorfor "skifter Magdalene Eugenie mann? Ble de skilt?, Ble hun enke?
Jeg finner ikke Gudbrand Larsen i noen av adressebøkene for Kristiania. Jeg finner ham heller ikke i dødsfallsprotokollregisteret for 1915, 1916, 1917 eller 1918.
Dette, i tillegg til at du ikke finner dåp/konfirmasjon, leder meg til å tro at paret ikke bodde i Kristiania.
mvh
Tom Kaasen
Tom Kaasen
-
- Sted: LILLEHAMMER
Svar til de som har hjulpet meg så langt:
Jeg har fulgt familien med bl.a. adressebøker mm.
Det er rett Magdalene som bodde sammen med sin mor, men i Ministerialbok for Halden er hennes foreldre ungk. bakersv. Hilmer Linder, født i Kra. 1873 og sypige Kristiane Mathilde Augusta Øvre f. 1873.
Ellen Margrethe Dahl bodde sammen med Lorentz Dahl og Magdalene Dahl i kommunal folketelling for Kristiania 1923, i Hegermansgt.9, Kra. og hennes fødested er Kristiania.
I personliste over folketallet i 1935 bor de i Collettsgt. 71, Oslo og også her er hennes fødested Oslo.
Magdalene Eugenie Linder ble i 1913 gift med bryggeriarb. Gulbrand Alexander Larsen. i henhold til opplysn. i Oslo Byfogd. Her blir det også opplyst at Gulbrand Alexander Larsen tilhører Jesu Kristi Kirke av siste dags hellige i Kristiania. Hennes foreldre er her bakersvend Hilmer Linder og Kristiane Mathilde Augusta Øvre.
I 1920 blir hun gift med Lorentz Edvin Dahl, iht. opplysn. fra Oslo byfogd. Her er hennes foreldre oppgitt til å være opdagelsesbetj. Hildus Linder og h. Kristiane Mathilde Augusta Antonsen, og at bruden har tidligere vært gift 1.gang.
Men selv med disse opplysningene har jeg ikke vært i stand til å finne ut hvem som er Ellen Margrethes far og hvor hun er døpt og konfirmert.
Jeg har fulgt familien med bl.a. adressebøker mm.
Det er rett Magdalene som bodde sammen med sin mor, men i Ministerialbok for Halden er hennes foreldre ungk. bakersv. Hilmer Linder, født i Kra. 1873 og sypige Kristiane Mathilde Augusta Øvre f. 1873.
Ellen Margrethe Dahl bodde sammen med Lorentz Dahl og Magdalene Dahl i kommunal folketelling for Kristiania 1923, i Hegermansgt.9, Kra. og hennes fødested er Kristiania.
I personliste over folketallet i 1935 bor de i Collettsgt. 71, Oslo og også her er hennes fødested Oslo.
Magdalene Eugenie Linder ble i 1913 gift med bryggeriarb. Gulbrand Alexander Larsen. i henhold til opplysn. i Oslo Byfogd. Her blir det også opplyst at Gulbrand Alexander Larsen tilhører Jesu Kristi Kirke av siste dags hellige i Kristiania. Hennes foreldre er her bakersvend Hilmer Linder og Kristiane Mathilde Augusta Øvre.
I 1920 blir hun gift med Lorentz Edvin Dahl, iht. opplysn. fra Oslo byfogd. Her er hennes foreldre oppgitt til å være opdagelsesbetj. Hildus Linder og h. Kristiane Mathilde Augusta Antonsen, og at bruden har tidligere vært gift 1.gang.
Men selv med disse opplysningene har jeg ikke vært i stand til å finne ut hvem som er Ellen Margrethes far og hvor hun er døpt og konfirmert.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Har du kontaktet LDS-kirken i Hekkveien? Disse menneskene var ikke medlemmer av den norske statskirken, så det er ikke så rart at hun ikke er i kirkebøkene for dåp og konfirmasjon.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning