Lars Nilsen Stolpestad.
Moderator: MOD_Hedmark
Lars Nilsen Stolpestad.
Jeg søker fortiden til Lars Nilsen Stolpestad, født: 1750 i Ringsaker. Han var gift med Anne Nilsen Stolpestad Pikenavn, Jørgensdatter Svartås) Født 19 mai 1750, i Ringsaker.
Annes foreldre har jeg. De hadde 8 barn sammen, som jeg har oversikt på.
Han Lars var i 1801 Under Stolpestad Østre, Husmann m/jord.
SKULLE SÅ GJERNE VITE MER OM LARS SIN FORTID.
Er det noen der ute som kan hjelpe?
Annes foreldre har jeg. De hadde 8 barn sammen, som jeg har oversikt på.
Han Lars var i 1801 Under Stolpestad Østre, Husmann m/jord.
SKULLE SÅ GJERNE VITE MER OM LARS SIN FORTID.
Er det noen der ute som kan hjelpe?
Re: Lars Nilsen Stolpestad.
Ikke kall han Stolpestad, han har bare hatt noen barn der og noen på andre steder.
Han er f. på Houereie dpt. 26.09.1751. Foreldre: Niels Larsen og Mari Andersdatter, gift 08.06.1747. Han bor på Krogsgaard og hun på Fjelstad. Dette er bosted ved ekteskap og betyr ikke at de er fra disse stedene. Fødsel/dåp på disse to kan ikke finnes da kirkebøkene før 1737 er borte vekk.
Lars Nielsen er nok på Stolpestad Østre i 1801 men han død på Lehneeie...
Han er f. på Houereie dpt. 26.09.1751. Foreldre: Niels Larsen og Mari Andersdatter, gift 08.06.1747. Han bor på Krogsgaard og hun på Fjelstad. Dette er bosted ved ekteskap og betyr ikke at de er fra disse stedene. Fødsel/dåp på disse to kan ikke finnes da kirkebøkene før 1737 er borte vekk.
Lars Nielsen er nok på Stolpestad Østre i 1801 men han død på Lehneeie...
Takk det hviste jeg jo fra før, men det kunne jo være noen som kunne hjelpe meg videre.
Kaare Norvald.
Kaare Norvald.
Hvorfor er eller kan han ikke kalles STOLPESTAD?
Kaare Norvald.
Kaare Norvald.
Hans navn er Lars Nielsen. Nielsen er patronymikonnet som er vanlig på den tiden....farens fornavn + sen. >Alt det andre er ikke etternavn men bostedsadresse. Han er f. på Houereie. Barna er f. på Baardseteie, Stolpestadeie, Fjelstadeie, Sougseie..
Jeg har 4 av barna som gift.
En av dem har vel flyttet ut og tatt med seg Stolpestad som navn, det var vanlig når en flyttet ut. De brukte da et gardsnavn selv om de kom fra en husmannsplass.
Jeg har 4 av barna som gift.
En av dem har vel flyttet ut og tatt med seg Stolpestad som navn, det var vanlig når en flyttet ut. De brukte da et gardsnavn selv om de kom fra en husmannsplass.
Takk, men det er jo en selvfølge å vite når vi driver med slektsforskning.
Kan du gi meg navn og annet på disse 4 barna, så får jeg se om jeg har gått glipp av noen.
På forhånd takk.
mvh.
Kaare Norvald.
Kan du gi meg navn og annet på disse 4 barna, så får jeg se om jeg har gått glipp av noen.
På forhånd takk.
mvh.
Kaare Norvald.
Jørgen er gift, 7 barn, og 3 av dem er gift,
Johannes er gift 2 ganger, 2 barn i første 1 av dem gift, 2 barn i andre, begge de er gift.
Marte er gift, 7 barn, 5 av dem er gift
Halvor gift 2 ganger, 6 barn i første, 4 av dem gift, 1 barn i andre ekteskap.
Johannes er gift 2 ganger, 2 barn i første 1 av dem gift, 2 barn i andre, begge de er gift.
Marte er gift, 7 barn, 5 av dem er gift
Halvor gift 2 ganger, 6 barn i første, 4 av dem gift, 1 barn i andre ekteskap.
Hei!
Hans Myhre: Johannes Larsen Stolpestad er min tipptippoldefar. Kan du gi meg navnene på de to konene hans?
Mvh Jorunn
Hans Myhre: Johannes Larsen Stolpestad er min tipptippoldefar. Kan du gi meg navnene på de to konene hans?
Mvh Jorunn

Jorunn skrev:Hei!
Mvh Jorunn
Hei,
Johannes Larsen Stolpestad er også min tipp-tipp-oldefar og jeg har forsket mye på denne greina, så jeg skulle gjerne likt å vite hvem som er Johannes 2. kone - det er nytt for meg. Den første og eneste jeg kjenner til er Anna Helena Pedersdatter.
Forøvig er jeg enig med Hans Myhre; Lars Nilsen bør nok kun omtales som Lars Nilsen, han hadde intet slektskap eller tilknytning til Stolpestadgårdene, kun som husmann en tid - men han flyttet rundt en hel del. Dersom man skulle sette et stedsnavn etter navnet hans ville kanskje det mest korrekte være Houereie, siden det var der han var født og oppvokst.
Mvh.
Egil J
Egil J