Jeg forsøker å finne Margrethe Nielsdatters opphav, hun er i FT1801 registrert på Major Sæter i Ullensaker som Amund Christensens hustru. Det var sannsynligvis en plass under Dal.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8227004207
I min leting i digitale medier, kom jeg over en litt interessant person i familysearch.org, hvor hun er oppgitt til å være døpt i Vestre Aker, som viste seg å være feil sted.
Margrethe Nielsd. uekte f., dp 9. juni 1748 i Garnisonsmenigheten Akershus Slottsmenighet, far Niels Hansen, mor Marthe Gundersdatter. Interessant fordi årstallet passer, og fordi datteren i familien på Major Sæter heter Marthe, og fordi sønnen Halvor hadde barn som het Niels.
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 1 (1734-1756), Fødte og døpte 1748, side 52.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-53
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010567.jpg
Den observante leser skjønner at jeg desperat følger de fjerneste spor, er det noen som kan bidra med flere?
Margrethe Nielsd. dp 09.06.1748 Garnisonsmenigheten Akershus
Moderator: MOD_Oslo
Margrethe Nielsd. dp 09.06.1748 Garnisonsmenigheten Akershus
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.
Re: Margrethe Nielsd. dp 09.06.1748 Garnisonsmenigheten Aker
Olaf skrev:I min leting i digitale medier, kom jeg over en litt interessant person i familysearch.org, hvor hun er oppgitt til å være døpt i Vestre Aker, som viste seg å være feil sted.
Familysearch kan være nyttig i en første runde i et søk, men de "har ikke peiling" på Oslos eller Akers historie, så de opererer blant annet med "Vestre Aker" hundre år eller mer før Vestre Aker kirke ble bygget. Familysearch er imidlertid et greit sted å begynne å sirkle inn ... stol bare ikke på alt der. Det samme gjelder selvfølgelig alle sekundære (andrehånds) kilder.
-
- Sted: OSLO
Har du funnet vielsen mellom Margrethe og Amund og dåpen til barna deres?
Tove DJ
Tove DJ
Takk Dag, du bekrefter det jeg har skrevet sjøl mange ganger!
Men FS er grei når kildene er norske kirkebøker, så lenge ikke alle er transkribert og gjort søkbare her enda.
Tove, det finnes ingen andre referanser til Amund og Margrethe enn linken i FT1801. Barna Halvor og Marthe er ikke døpt i Ullensaker, jeg finner ikke sikker fødsel, vielse eller begravelser for Amund og Margrethe noe sted. Jeg er ikke engang sikker på at det er riktige foreldre til Halvor, men han er den eneste passende Halvor Amundsen i FT1801, så jeg (og andre) antar at de er foreldrene. Det er mulig at Amund - og Margrethe - var fra Eidsvoll, de bodde ganske nær grensen mellom Ullensaker og Eidsvoll, og du vet kanskje hva som hendte med kirkebøkene fra Eidsvoll - de brant opp! Det er for å finne et opphav til Halvor at jeg har interesse for Margrethe Nielsdatter, men som jeg antyder så er det et skudd i blinde!
Halvor ble gift et eller annet sted med en Anne Hansdatter, hun er også et mysterium. Jeg har forsøkt å spore alle Anne Hansdatter i samme alder i Ullensaker så langt det går, uten å finne noen sikre holdpunkter. Hun kan være et fosterbarn i Ullensaker i FT1801, men opphavet hennes er umulig å fastslå. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8227001867
I et notat fra konfirmasjon til Halvor og Annes første datter Anne Marie, står det at hun var døpt i Eidsvoll, så moren Anne kan jo ha sitt opphav der hun også. Anne Hansdatter døde på Dal i Ullensaker i 1838, og barna ble spredd rundt omkring. Min tippoldemor Anne Haagine havnet i Eidsvoll, fostermoren Marthe Marie Amundsdatter kan muligens være identisk med tanten. Halvor Amundsen døde i 1857, da bosatt på Nordre Kopperudeie, 2 sønner bodde tidvis der også. Kopperud lå delvis i Eidsvoll.
Deler av dette har blitt omtalt i et gammelt innlegg.
Hvor er Anne Haagine Halvorsd. f 1835 etter mors død i 1838?

Tove, det finnes ingen andre referanser til Amund og Margrethe enn linken i FT1801. Barna Halvor og Marthe er ikke døpt i Ullensaker, jeg finner ikke sikker fødsel, vielse eller begravelser for Amund og Margrethe noe sted. Jeg er ikke engang sikker på at det er riktige foreldre til Halvor, men han er den eneste passende Halvor Amundsen i FT1801, så jeg (og andre) antar at de er foreldrene. Det er mulig at Amund - og Margrethe - var fra Eidsvoll, de bodde ganske nær grensen mellom Ullensaker og Eidsvoll, og du vet kanskje hva som hendte med kirkebøkene fra Eidsvoll - de brant opp! Det er for å finne et opphav til Halvor at jeg har interesse for Margrethe Nielsdatter, men som jeg antyder så er det et skudd i blinde!
Halvor ble gift et eller annet sted med en Anne Hansdatter, hun er også et mysterium. Jeg har forsøkt å spore alle Anne Hansdatter i samme alder i Ullensaker så langt det går, uten å finne noen sikre holdpunkter. Hun kan være et fosterbarn i Ullensaker i FT1801, men opphavet hennes er umulig å fastslå. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8227001867
I et notat fra konfirmasjon til Halvor og Annes første datter Anne Marie, står det at hun var døpt i Eidsvoll, så moren Anne kan jo ha sitt opphav der hun også. Anne Hansdatter døde på Dal i Ullensaker i 1838, og barna ble spredd rundt omkring. Min tippoldemor Anne Haagine havnet i Eidsvoll, fostermoren Marthe Marie Amundsdatter kan muligens være identisk med tanten. Halvor Amundsen døde i 1857, da bosatt på Nordre Kopperudeie, 2 sønner bodde tidvis der også. Kopperud lå delvis i Eidsvoll.
Deler av dette har blitt omtalt i et gammelt innlegg.
Hvor er Anne Haagine Halvorsd. f 1835 etter mors død i 1838?
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei, en annen ting med Familysearch og Oslo, er at de har transkribert f.eks. en dåp, og kirken er "Oslo, Oslo, Norway". Om kirken er "Vestre Aker" så er det som regel Aker. Kirkebokavskriftene fra Familysearch er gull verdt, men man må selvsagt bekrefte alt i kirkebøkene. En annen ting å huske på dersom man ikke finner en dåp på den datoen man får i FS, så ser jeg at de ofte har registrert datoen for hjemmedåp, og den datoen er jo en helt annen dato enn den man finner i kirkeboken. Derfor bør man gå minst et par år frem om man ikke finner dåpen der den burde være i forhold til FS sin dåpsdato.
Jeg har laget en liten oppskrift på hvordan du finner kirkesoknet:
http://www.lailanc.no/familysearch-og-kirker-i-oslo/
En annen ting er at før 1860, så er det kun
Aker,
Akershus Festning Slaveri
Garnisonsmenigheten
Garnisonsmenigheten m/Slottsmenigheten
Kristiania Tukthus
Oslo Domkirke/Vår Frelser
Oslo Hospital/Gamlebyen
Rikshospitalet
(Trefoldighet kom i 1858, det samme Grønland).
Jeg har laget en liten oppskrift på hvordan du finner kirkesoknet:
http://www.lailanc.no/familysearch-og-kirker-i-oslo/
En annen ting er at før 1860, så er det kun
Aker,
Akershus Festning Slaveri
Garnisonsmenigheten
Garnisonsmenigheten m/Slottsmenigheten
Kristiania Tukthus
Oslo Domkirke/Vår Frelser
Oslo Hospital/Gamlebyen
Rikshospitalet
(Trefoldighet kom i 1858, det samme Grønland).
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning