Lettvint register for mottekne svar/løysing i Slektsforum DI

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn27834
Sted: ØVRE SURNADAL

Legg inn av dn27834 » 24. juli 2014 kl. 13.16

Korleis lage seg eit register som det er lettvint å slå opp i for finne fram att i dei spørsmål og svar som har vore reist av meg om slektene mine?
Når eg går inn på Søk med slekt/anes namn, kjem det jo opp ein herskare.
Går eg inn på meg/mine innlegg, kjem det også ein tidkrevande mengde å gå gjennom.
Eg har tenkt på at kanskje det var greiast å lage eit eige register nfor det som gjeld farfar-slekta, farmor-slekta, morfar-slekta og mormor-slekta. Eg er nett ferdig med bok og farfar-slekta mi, held nå på med morfar-slekta, og det har vore samla inn opplysningar paralellt i desse åra, og ein del er emigrert etc, og hukommelsen er diverre ikkje heilt å stole på som kjelde, så eg tenkte kanskje at eg måtte kopiere over innlegga i mine fire arkiv.
Men er det nokon som kan gje meg lettvinte tips om å søke fram tidlegare innlegg om rette greina ?

På førehand takk. Programmet eg nytter oppgjev ikkje kjeldene eg har nytta, så da blir det litt vanskeleg.

Mvh
Wenche

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 24. juli 2014 kl. 13.25

Jeg ser hva du tar som problem, men løsningen vil være veldig avhengig av program.

De fleste program har gode løsninger for å finne det du trenger og har du er seriøs programleverandør, kan det også være at denne kan finne en bedre løsning i senere versjon.

Jeg antar at det finnes et brukermiljø rundt deg som bruker samme program og om ikke, at det finnes brukerstøtte i Norge for programmet.

Det er jo å innarbeide og tilpasse søker/rapport-løsninger som gjør programmene brukervennlige og til vårt beste.

dn07176
Sted: TRONDHEIM

Re: Lettvint register for mottekne svar/løysing i Slektsforu

Legg inn av dn07176 » 24. juli 2014 kl. 18.13

Wenche skrev:På førehand takk. Programmet eg nytter oppgjev ikkje kjeldene eg har nytta, så da blir det litt vanskeleg.

Om programmet du bruker ikkje har rom for å registrere kjelder har det ein så alvorleg feil at du burde finne noko anna...

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 24. juli 2014 kl. 20.16

Jeg forsto Wenche slik at det hun spør etter, er et register, eller en liste, over innlegg hun har hatt her på forumet - ikke lister/registre som finnes i slektsprogrammet hennes, altså. Kanskje jeg har misforstått noe?

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 24. juli 2014 kl. 22.02

Else skrev:Jeg forsto Wenche slik at det hun spør etter, er et register, eller en liste, over innlegg hun har hatt her på forumet - ikke lister/registre som finnes i slektsprogrammet hennes, altså. Kanskje jeg har misforstått noe?

Mvh
Else B.
Jeg forsto det på samme måten. Det er mulig å lage en slik søkbar liste i Excel, men det medfører jo en del arbeid da :?

Mvh Paul

gj12185

Legg inn av gj12185 » 25. juli 2014 kl. 7.46

Hei Wenche.
Du kan prøve å bruke Google: https://www.google.no
For å begrense et søk til ett nettsted, brukes 'site'.
Skriv i søkevinduet:

Kode: Velg alt

site:disnorge.no/slektsforum/ Wenche Bredeveien+personen/stedet du søker

Du vil sikkert få med noen treff fra andre, men det er jo verd et forsøk. :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

dn27834
Sted: ØVRE SURNADAL

Legg inn av dn27834 » 25. juli 2014 kl. 10.24

Takk til Else og Paul som forsto kva eg spurte om. Slike ting som kyrkjebøker og folketellinger etc. er det jo fin plass til i programmet eg meinte. Men når det er mange emigrerte, er det jo nokre gonger eg får "svaret" på deira "forsvinning" frå norske kilder via Slektsforum DIS med oppgjeve kva kjelder dei har dukka opp i. Og da ville eg hatt eit register å legge inn desse svara i, for å lettvint finne attende til desse kjeldene og diskusjonane rundt dei, og da får eg vel berre bite i det sure eplet og lage meg eit i excel. Takk for forslag frå Olaf også.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 25. juli 2014 kl. 14.00

Med såpass mange innlegg som du har, Wenche, så vil det jo bli litt av en jobb å sortere dem, slik at du kan finne igjen det du leter etter :shock:

Alle trådene i forumet har et spesifikt nummer - kanskje en idé om dette nummeret ble notert, gjerne i Excel eller lignende, men jeg har ikke prøvd ut dette, så jeg vet ikke hvor mye jobb det evt. vil bli...

Mvh
Else B.

dn07176
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn07176 » 25. juli 2014 kl. 14.42

Wenche skrev:Takk til Else og Paul som forsto kva eg spurte om. Slike ting som kyrkjebøker og folketellinger etc. er det jo fin plass til i programmet eg meinte. Men når det er mange emigrerte, er det jo nokre gonger eg får "svaret" på deira "forsvinning" frå norske kilder via Slektsforum DIS med oppgjeve kva kjelder dei har dukka opp i. Og da ville eg hatt eit register å legge inn desse svara i, for å lettvint finne attende til desse kjeldene og diskusjonane rundt dei, og da får eg vel berre bite i det sure eplet og lage meg eit i excel. Takk for forslag frå Olaf også.

Når eg bruker forumtråder som kjelder (t.d. til eg får sjekka informasjon mot primærkjelder) registrerer eg desse i slektsprogrammet mitt på same måte som andre kjelder. Med tema for tråd, namn/dato på poster og URL.

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 26. juli 2014 kl. 11.28

Olaf skrev:Hei Wenche.
Du kan prøve å bruke Google: https://www.google.no
For å begrense et søk til ett nettsted, brukes 'site'.
Skriv i søkevinduet:

Kode: Velg alt

site:disnorge.no/slektsforum/ Wenche Bredeveien+personen/stedet du søker

Du vil sikkert få med noen treff fra andre, men det er jo verd et forsøk. :D

Det går nok dårlig å søke på forfatter av innlegg i Google. Kanskje fordi det kreves innlogging?
Men søk i teksten fungerer utmerket. :)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 26. juli 2014 kl. 14.59

Når jeg er på DISTREFF for å finne noen jeg ikke har klart ellers, så noterer jeg det som er mulig og går så tilbake for å se om jeg kan knytte dette sammen med mine data, men da er utgangspunktet at DISTREFF er et hint og ikke en faktisk kilde.
Vet jo ikke hva bidragsgiveren har funnet på.

Har selv gitt bidrag for god stund siden (ikke oppdatert på lenge) på en liten minidel av familien. Neste gang jeg sender noe inn, vil alt det gamle slettes og betraktes da som ikke relevant. Kan da også være en bitte liten del av en annen slektsgren. :)

gj12185

Legg inn av gj12185 » 27. juli 2014 kl. 2.47

Bjørn Kåre skrev:Det går nok dårlig å søke på forfatter av innlegg i Google. Kanskje fordi det kreves innlogging?

Jeg innrømmer at jeg kan være et kjøtthue til tider, jeg testet selvfølgelig på meg selv - da jeg var innlogget... :oops: :lol:
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 27. juli 2014 kl. 11.54

Olaf skrev:
Bjørn Kåre skrev:Det går nok dårlig å søke på forfatter av innlegg i Google. Kanskje fordi det kreves innlogging?

Jeg innrømmer at jeg kan være et kjøtthue til tider, jeg testet selvfølgelig på meg selv - da jeg var innlogget... :oops: :lol:

Jeg får ikke det til å virke heller :(

"site:disnorge.no/slektsforum/ Bjørn Kåre Nilssen" som søkestreng får pt opp 66 treff, og alle har navnet i teksten (og er ikke mine egne innlegg). Flere søkeord innskrenker antallet treff kraftig.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 27. juli 2014 kl. 12.36

Kanskje dere skal lage et forslag til DIS om hvordan dere ønsker det.

DIS har laget mulighet til å fremm spørsmål og forslag :)

Svar

Gå tilbake til «Generelt»