Hei, jeg har tidligere postet dette på forumet til Arkivverket (her), men ikke fått noe svar ennå, så da prøver jeg her.
Jeg har brukt jula på forsøke å finne informasjon om min tipp-tipp-oldefar Bjørn Sivertsen, født ca. 1808 sannsynligvis i Inderøy, Nord-Trøndelag.
Jeg har funnet en god del allerede (konfirmasjon, vielse, begravelse, 1 uektebarn og 7 ektebarn), og jeg har klart å resonnere meg fram til at denne Bjørn må være sønn av Sivert Bjørnaalsen (Bjørnsen/Bjørnarsen/Bjørnaassen) og Marit Johansdatter (vielse i Inderøy her)
I Stod-databasene (som før på på stod.priv.no, men som jeg nå fant bl.a. på http://sorhoy.se/stod) fant jeg Bjørn og hans familie og en del søsken. Jeg var lenge i tvil om dette kunne være riktig (her finnes jo bl.a. ikke kildehenvisninger).
I kirkebøkene for Inderøy fant jeg de fleste andre barna i denne familien (Ole, Johanna Birgitta (bare kanskje pga. uleselig tekst) og Anna Margaretha), men jeg fant ikke min tipp-tipp Bjørn. Derimot fant jeg en gutt som ble født på riktig tidspunkt – 1808 – men som ble døpt Sivert Sivertsen (her).
Grunnen til at jeg likevel antar at det er riktig familie som er funnet, er at jeg fant Bjørns konfirmasjon i Stod i 1824 (her) og jeg fant også søsteren Anna Margrethes konfirmasjon i 1828 (her).
Og så mange kan det vel ikke være i dette området som kalles Sivert Bjørnaalsen og har barn som heter Bjørn og Anna Margrethe og som er akkurat passe gamle?
Men så var det Bjørns dåp, da. Og hva skjedde med barnet Sivert? Lurte på om Sivert hadde blitt til Bjørn, men synes det kanskje er en litt vel lettvindt løsning.
I folketellingen 1801 (her) finner jeg Marit i Inderøy med opplysning om at «Kone til gevorbne grenader sivert bjørnaalsen» og «Inderste i gaarden og gaaer i dagleje, manden opholder sig i trondhjem, under ti» og så mangler resten.
Siden Sivert var gevorben grenader, oppholdt han seg sikkert på en eller annen kaserne i byen eller utenfor. Men jeg finner ham ikke i folketellingen 1801 for Trondheim (eller noen steder, for den saks skyld). Jeg har ikke hatt mulighet til å sjekke millitærruller. Finnes noen av disse på nett?
Det jeg lurer på er altså:
Har jeg funnet riktig familie? Kjenner noen til Bjørns dåp? Og hva med folkeregistreringen 1801 av far Sivert Bjørnaalsen?
Og hvis noen ellers skulle ha andre opplysninger om Bjørn Sivertsen, hans foreldre så setter jeg pris på det.
Opphavet til Bjørn Sivertsen, f. ca. 1808
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Re: Opphavet til Bjørn Sivertsen, f. ca. 1808
Du spør om du har funnet rett familie og det tror jeg vi har så langt.Jeg har forsøkt å komme litt videre,men finner flere spørsmål enn svar.
Mitt utgangspunkt er Sivert Martin Bjørnsen født 1843.Hans besteforeldre på farssiden er Sivert Bjørnaalsen og Marit Johansdatter Hustad.Hun er født 1775/76 25 år i 1801,ut fra navn på hennes barn kan hun ha en bestefar som heter Morten og en som heter Ole.
Jeg har sett litt på de fadderne hun bruker.De kommer fra Skjelven,Krogshus,Rostad,Gangstad,Hustad,Skjelvigen.Det er flere Joensen,Johnsen og Johansen der.Ole Joensen Rostad og Niels Johnsen Hustad er halvbrødre,deres far er Joen Olsen Rostad.Joen sin mor heter Marit,men jeg finner ingen datter som heter det.
Niels Johnsen er gift med Paulina Brun som og er fadder her,de bruker forøvrig mange av de samme fadderne til sine barn som Sivert og Marit.
Paulina sin morfar heter Wensel og det er et navn vi kjenner - mor til Sivert Martin heter Karen Malene Wenselsdatter og hans bror heter Wensel Ausik.
En annen fadder er Peder Mortensen Gangstad,hans mor heter Marselia - Sivert Matin sin søster heter Johanne Massilie.
Så har vi fadderne Rachel Johansdatter og Dragon Hans Johansen født ca 1770 - Sivert Martin har en bror som heter Hans Petter.
Jeg sjekket kirkeboka for å se om noen av disse hadde samme adresse ved konfirmasjon,det hadde Hans,Marit og Rachel.Men hvem er foreldrene ?
Mitt utgangspunkt er Sivert Martin Bjørnsen født 1843.Hans besteforeldre på farssiden er Sivert Bjørnaalsen og Marit Johansdatter Hustad.Hun er født 1775/76 25 år i 1801,ut fra navn på hennes barn kan hun ha en bestefar som heter Morten og en som heter Ole.
Jeg har sett litt på de fadderne hun bruker.De kommer fra Skjelven,Krogshus,Rostad,Gangstad,Hustad,Skjelvigen.Det er flere Joensen,Johnsen og Johansen der.Ole Joensen Rostad og Niels Johnsen Hustad er halvbrødre,deres far er Joen Olsen Rostad.Joen sin mor heter Marit,men jeg finner ingen datter som heter det.
Niels Johnsen er gift med Paulina Brun som og er fadder her,de bruker forøvrig mange av de samme fadderne til sine barn som Sivert og Marit.
Paulina sin morfar heter Wensel og det er et navn vi kjenner - mor til Sivert Martin heter Karen Malene Wenselsdatter og hans bror heter Wensel Ausik.
En annen fadder er Peder Mortensen Gangstad,hans mor heter Marselia - Sivert Matin sin søster heter Johanne Massilie.
Så har vi fadderne Rachel Johansdatter og Dragon Hans Johansen født ca 1770 - Sivert Martin har en bror som heter Hans Petter.
Jeg sjekket kirkeboka for å se om noen av disse hadde samme adresse ved konfirmasjon,det hadde Hans,Marit og Rachel.Men hvem er foreldrene ?
Hei. Takk for svar.
Du har sett over fadderne til barna til Sivert Bjørnaalsen og Marit Johansdatter, forstår jeg deg riktig?
Så noe kan tyde på at Marit her er søster til Rachel og Hans.
Jeg har bladd igjennom alle kirkebøkene fra Inderøy, Steinkjer og omegn rundt den tiden, men har ikke klart å finne noen Marit som kunne passe. Verken døpte eller konfirmerte.
Det finnes en del Johans* i Inderøy i folketellingen i 1801. Bla. en Hans, men ingen Rachel. Dg finnes ei Sara på samme gård som Marit i 1801.
Litt vanskelig å få oversikt, men jeg bet meg merke i at du nevner ei Paulina Brun. Er det hun som er oppført som Paulina Hustad i dåpen til Anna Margarethe i 1811 her?
Du sier at hennes morfar heter Wensel. Hvilken Wensel er dette? Karen Malenas far Wensel Michelsen, ble såvidt jeg har klart å finne ut født ca. 1779. Han kan ikke å rukket å bli bestefar til 1811. Karen Malena selv ble født i 1809.
To spørsmål til litt på siden:
Du nevner at Sivert Martin har en søster som heter Johanne Massille. Er dette den samme som Johanna Bjørnsdatter født 22.02.1850?
Har du noe informasjon om Karen Malene Wensendatter etter folketellingen i 1865?
Du har sett over fadderne til barna til Sivert Bjørnaalsen og Marit Johansdatter, forstår jeg deg riktig?
Så noe kan tyde på at Marit her er søster til Rachel og Hans.
Jeg har bladd igjennom alle kirkebøkene fra Inderøy, Steinkjer og omegn rundt den tiden, men har ikke klart å finne noen Marit som kunne passe. Verken døpte eller konfirmerte.
Det finnes en del Johans* i Inderøy i folketellingen i 1801. Bla. en Hans, men ingen Rachel. Dg finnes ei Sara på samme gård som Marit i 1801.
Litt vanskelig å få oversikt, men jeg bet meg merke i at du nevner ei Paulina Brun. Er det hun som er oppført som Paulina Hustad i dåpen til Anna Margarethe i 1811 her?
Du sier at hennes morfar heter Wensel. Hvilken Wensel er dette? Karen Malenas far Wensel Michelsen, ble såvidt jeg har klart å finne ut født ca. 1779. Han kan ikke å rukket å bli bestefar til 1811. Karen Malena selv ble født i 1809.
To spørsmål til litt på siden:
Du nevner at Sivert Martin har en søster som heter Johanne Massille. Er dette den samme som Johanna Bjørnsdatter født 22.02.1850?
Har du noe informasjon om Karen Malene Wensendatter etter folketellingen i 1865?
Hei. Takk for svar.
Ja, jeg har sjekket fadderne for om mulig finne de som er i slekt.Satte det opp slik for at noen kanskje greide å identifisere Marit i den "settingen".
Hans Johansen f.ca 1770,Dragon og i tjeneste på Gangstad i 1801.
Rachel Johansdatter er født på Bærnvåg i 1784 med foreldre Johan Rasmussen og Berit Mortensdatter,denne Berit er trolig den samme som er på Hustad i 1801.
Sara Johansdatter var på Norberg da hun ble konfirmert i 1788,samme år som Marit,men hun er ikke blant fadderne.
Paulina Hustad tror jeg er identisk med Paulina Lorentsdatter Brun,hun er datter av Lorents Nikolai Johansen Brun og Anna Margrethe Wenselsdatter Aussig.Hennes foreldre er Wensel Aussig f.ca 1719 og Gidsken Sophia Pedersdatter Pristhorp.
Johanna Massilia Bjørnsdatter er f.22 feb.1850.
Jeg har ikke funnet Karen Malena etter 1865.
Ja, jeg har sjekket fadderne for om mulig finne de som er i slekt.Satte det opp slik for at noen kanskje greide å identifisere Marit i den "settingen".
Hans Johansen f.ca 1770,Dragon og i tjeneste på Gangstad i 1801.
Rachel Johansdatter er født på Bærnvåg i 1784 med foreldre Johan Rasmussen og Berit Mortensdatter,denne Berit er trolig den samme som er på Hustad i 1801.
Sara Johansdatter var på Norberg da hun ble konfirmert i 1788,samme år som Marit,men hun er ikke blant fadderne.
Paulina Hustad tror jeg er identisk med Paulina Lorentsdatter Brun,hun er datter av Lorents Nikolai Johansen Brun og Anna Margrethe Wenselsdatter Aussig.Hennes foreldre er Wensel Aussig f.ca 1719 og Gidsken Sophia Pedersdatter Pristhorp.
Johanna Massilia Bjørnsdatter er f.22 feb.1850.
Jeg har ikke funnet Karen Malena etter 1865.