Slekt og Data

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn17500
Sted: GRESSVIK

Slekt og Data

Legg inn av dn17500 » 12. januar 2005 kl. 5.32

Hei redaktør Tone

Slekt og Data er et fint tidskrift med mye matnyttig stoff. Noen ganger sitter jeg dog igjen med spørsmål det kunne vært nyttig å få svar på, eller detaljer det kunne være fint å få nærmere belyst, forhåpentligvis av innleggsforfatteren om mulig.

Å få spørsmål besvart/nærmere belysninger gjennom bladet tar naturlig nok tid og spalteplass.

Forslag:

Alle hovedinnlegg i Slekt og Data legges ut i Slektsforum som egne tema under hovedtemaet Slekt og Data. Temaets tittel tilsvarende S&D innleggets tittel. Temaets innhold tilsvarende S&D innleggets innledning + henvisning til S&D årgang og nummer.

Fra siste nummer av S&D (4/2004) kunne følgende tema vært lagt ut:
1. Kilder og kildekritikk - ......
2. Arkiv - ein garanti ......
3. Pantebøkene som kilde .....
4. Skjermoppløsningen i Windows
5. Slektsbøker - muligheter .....
6. Kilderegistrering - hvilken .....

Tror dette også skulle kunne skape enda større interesse rundt tidskriftet og pirre til eventuelt medlemskap i DIS for ikke-medlemmer som følger med på Slektsforum. (Det største utbytte av disse debattene på Slektsforum får den som har lest innleggene i S&D)

Ikke minst blir det mulig å få svar/nærmere belysninger mens temaet er relativt ferskt og før trykksverten i siste nummer av S&D tørker helt.

Mvh
Per Kåre

Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Slekt og Data

Legg inn av Viggo Eide » 12. januar 2005 kl. 9.01

Dette synes jeg var et MEGET interessant og godt forslag.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Brukeravatar
Tone Eli Moseid
Sted: TØNSBERG
Kontakt:

Legg inn av Tone Eli Moseid » 16. januar 2005 kl. 12.36

Jeg har nå forsøksvis lagt ut ett slikt innlegg, under Slektsfaglige diskusjoner - Kilder og metode, der selve temaet hører hjemme (Kilder og kildekritikk - basiskunnskap for en slektsforsker). Å legge alle slike innlegg inn i en egen Slekt og Data-mappe vil bryte med emnestrukturen i Slektsforum, og det ville være synd. Antakelig kan dette løses ved at det i en slik mappe legges lenker til de innleggene som befinner seg under sine respektive emner, slik at det ett sted finnes en samlet oversikt over det som er relatert til Slekt og Data. Jeg skal følge opp dette videre i samråd med listestyrer.

Red. Slekt og Data
mvh Tone Eli Moseid
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Tone Eli Moseid
Sted: TØNSBERG
Kontakt:

Legg inn av Tone Eli Moseid » 16. januar 2005 kl. 14.11

Nå er det en egen mappe Slekt og Data under Fora forbeholdt DIS-Norges medlemmer, der jeg har lagt inn en melding med lenker til de to meldingene om artikler i Slekt og Data 4:2004. Så får vi se om dette er en hensiktsmessig måte å strukterere dette på. Og om noen er interessert i en diskusjon :-)
På denne måten vil alle kunne diskutere de innleggene som ligger åpent for alle deltakere på Slektsforum, mens det bare er medlemmer som får tilgang til en mer eller mindre samlet oversikt.

Redaktør Slekt og Data
mvh Tone Eli Moseid
Les dette før du poster din melding

Svar

Gå tilbake til «Generelt»