Tydehjelp av skannede tinglysningsdok. Orkdal Tinglag, 1886

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Anne Guri Dragseth Brekke
Sted: FISKÅ

Tydehjelp av skannede tinglysningsdok. Orkdal Tinglag, 1886

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 20. januar 2014 kl. 20.07

Hei.

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å forstå teksten i et tinglysningdokument.
Det omhandler Gjølme Mølle og min tippoldefar, mølleeier Martin Dragseth. Har prøvde så godt jeg kan å skrive det jeg forstår, men mangler endel ord.
Teksten starter nederst på siden og fortsetter også på neste side.

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-279

SKADESLØSBREV paa Gjølme Mølle ….. 4de Brev 1de Brev fra Møller Martin Dragset til Ørkedals Sparebank og Kantiausjon John E. Storøen m fl. for 3000 kr 1de P dat 12de …. 16 Juni 1886

AN….SKJØDE paa Gjølme Mølle med Dam og Grund m. .. I følge Salg efter Obs efter .. J.. af … 1875 paa en ….. af 4de …………….. til Møller Martin Dragseth for 4000 Kr …… 16 Juli 1886

ERKLÆRING fra Martin Olaussen Dragseth som Eier af Gjølme Mølle hvorav han med en ……. Af kr 1000 til …… for Rove Sagbrugs Eiere for …….. Møllen hidtil tilliggende ….. til af Ho..mølle ikke maa opføres i Rovsbakken, dat 22 Marts

KJØBEKONTRAKT fra Martin Dragsets Enke Karen Dragset x) til Ole Johnsen Furuhaug paa Gjølme Mølle med Huuse Dam og Vand…. m.v. for 1000 kr samt overtagelse af den Møllen paahvilende For….. at …. Gaarden Gjølmes Eier fri For…. Paa Møllen af det Korn han trenger paa Gaarden. Ligesaa Overtagelse af ……. Til Gaarden Svorkdals Eier for ………. 16 Kr m m. dat 19. Novbr 6. December 1892

SKJØDE paa Gjølme Mølle med Tilleggs…. I henhold til overstaaende Kjøbekontrakt fra Enke Karen Dragseth til Ole Johansen Furuhaug for 1000 kr. Dat 3…. 6/12-92

mvh Guri

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Tydehjelp av skannede tinglysningsdok. Orkdal Tinglag, 1

Legg inn av Else Berit Rustad » 20. januar 2014 kl. 20.57

Undres på hvorfor du har lagt dette på forum for Etterlysninger....??

Dette er ikke ett tinglysningsdokument, men en kopi fra realregisteret som viser (i kortversjon) hvilke dokumenter som finnes tinglyst på denne eiendommen. Jeg har beholdt dine store bokstaver i "tittelen", for å skille dokumentene fra hverandre (selv om de i originalen står med vanlig liten skrift). Det som står i parentes etter oppramsingen av dokumenter, er henvisning til hvilken pantebok og -side hvert enkelt dokument finnes innført i. I panteboka er dokumentene innført i sin helhet.

SKADESLØSBREV paa Gjølme Mølle m. V: 4 ort 9 sk rev 1 Dl. 3 sk fra Møller Martin Dragsæt til Ørkedals Sparebank og Kautionister John E. Storøien m.fl. for 3000 Kr. 1ste P. dat. 12te thl. 16d Juni 1886 (prot. 11 side 421)

AUCTIONSSKJØDE paa Gjølme Mølle, med Dam og Grund m. V. i følge Salg efter Obl. efter Skyldsætningen af Juni 1875 paa en Skyld af 4 ort 9 sk revid. 1 Dl. 3 sk. til Møller Martin Dragsæth for 4000 Kr dat. 2 thl 16 Juli 1886 (prot. 11 side 433)

ERKLÆRING fra Martin Olaussen Dragsæth som Eier af Gjølme Mølle, hvorved han mod en Erstatning af kr 1000 til Fordel for Rove Sagbrugs Eiere for fraskriver sig den Møllen hidtil tilliggende Ret til at Kornmølle ikke maa opføres i Rovsbakken, dat 22 Marts 1889 thl 18/7 90 (prot. 12 side 271)

KJØBEKONTRAKT fra Martin Dragsæts Enke Karen Dragsæt x) til Ole Johansen Furuhaug paa Gjølme Mølle med Huuse Dam og Vandrettigheder m.V. for 1000 Kr samt Overtagelse af den Møllen paahvilende Forpligtelse at yde Gaarden Gjølmes Eier fri Formaling Paa Møllen af det Korn han trenger paa Gaarden. Ligesaa Overtagelse af Erstatningen til Gaarden Svorkdals Eier for Vanddæmning 16 Kr m m. dat 19. Novbr thl. 6. December 1892 (prot. 12 side 509)

SKJØDE paa Gjølme Mølle med Tilliggelser i Henhold til ovenstaaende Kjøbekontrakt fra Enke Karen Dragsæth til Ole Johansen Furuhaug for 1000 Kr. dat 3. thl. 6/12-92 (prot. 12 side 510)

Mvh
Else B.

Brukeravatar

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 20. januar 2014 kl. 21.50

Hei Else, og tusen takk for svaret ditt.

Jeg kom på, en liten stund etter at jeg skrev innlegget, at jeg la det under Orkdal og ikke under Tydehjelp..... (av og til går ting litt på tverke!!) Tenkte at jeg kanskje burde få hjelp av moderator til å flytte det, men så ser jeg at du har vært her med din hjelp. Valgte å skrive det som står i margen med stor skrift for skille hver enkelt innføring.

Tenkte ikke på at "4 ort 9 sk rev 1 Dl. 3 sk " var betalingsenheter - ort/skilling/daler.

Betyr dette "1ste P. dat. 12te thl. 16d Juni 1886 " - første pant datert 12. tinglysning 16. juni 1886?

Takk igjen :-)

mvh Guri

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 20. januar 2014 kl. 21.54

Guri skrev:Betyr dette "1ste P. dat. 12te thl. 16d Juni 1886 " - første pant datert 12. tinglysning 16. juni 1886?

1ste P. står for første prioritet. Datoene har du tolket rett: Dokumentet er datert 12 og tinglyst 16.

Mvh
Else B.

Brukeravatar

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 20. januar 2014 kl. 22.03

Da sender jeg en takk igjen :-)

Prøver å nøste opp opplysninger om denne møllen. Den brant ned i 1890/91, men kan ikke finne noe om dette noe sted. Mølleeier M. D. døde i 1891 (fortalt i fam. at han tok sin død av denne brannen.)

mvh Guri

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»