Niels Olsen og Marit Larsdtr. (f. tidlig på 1800-tallet)
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Niels Olsen og Marit Larsdtr. (f. tidlig på 1800-tallet)
Niels Nielsen (f. 22.04.1834 på Herøy - d. 08.03.1891) var gift med Helvig Kjerstine Hansdtr. Mastad (f. 1838). Jeg leter at data omkring Niels Nielsens foreldre Niels Olsen og Marit Larsdtr.
Er det noen som kan gi meg informasjon om fødselsår og dødsår? Enten gjennom oppslag i Hitraboka eller på annet vis. Finner ikke disse i kirkebøkene. Takk på forhånd.
Hermod Moursund
Er det noen som kan gi meg informasjon om fødselsår og dødsår? Enten gjennom oppslag i Hitraboka eller på annet vis. Finner ikke disse i kirkebøkene. Takk på forhånd.
Hermod Moursund
Re: Niels Olsen og Marit Larsdtr. (f. tidlig på 1800-tallet)
Hvor er link til dåpen for Nils?
Niels Nielsen
Norway, Baptisms, 1634-1927
birth: 22 April 1834
christening: 18 May 1834 HITRA, SOR TRONDELAG, NORWAY
residence: 1834 Hitra, Sor-Trondelag, Norway
father:Niels Olsen
mother:Marit Larsdr
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Dolm i Hitra, Ministerialbok nr. 634A04 (1827-1842), Fødte og døpte 1834, side 68.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-72
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020431.jpg
Norway, Baptisms, 1634-1927
birth: 22 April 1834
christening: 18 May 1834 HITRA, SOR TRONDELAG, NORWAY
residence: 1834 Hitra, Sor-Trondelag, Norway
father:Niels Olsen
mother:Marit Larsdr
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Dolm i Hitra, Ministerialbok nr. 634A04 (1827-1842), Fødte og døpte 1834, side 68.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-72
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020431.jpg
-
- Sted: Hitra
Hei !
Ifølge mine databaser for Herøya og for Mastad så var Nils Olsen Mastad født 1798 i Ingeborgvika under Mastad, foreldre Ole Nilsen, f. 1765 i Stjørna, og Barbro Mikkelsdatter, født ca 1769 Hitra. Barbros aner har vi et par generasjoner lenger tilbake. Ole Nilsens foreldre har jeg registrert med en viss tvil.
5 okt. 1823 ble Nils Olsen viet til Kristianne Olsdatter, f. ca 1796 i Bottenvika på Fjellværsøya. Jeg har ført opp hennes foreldre, men også her er det litt usikkerhet. Har notert at paret hadde 5 barn, de 3 eldste, Ole, Olava og Barbro er født i Ingeborgvika, de to yngste, Nils og Jørgine på Herøya.
Så blir da spørsmålet: Hvem var egentlig mor til Nils Nilsen, født 22.4.1834 på Herøya, død 8 mars 1891 på Mastad ? I et notatfelt under hans navn har jeg skrevet :
Lenke til konfirmasjonen i 1849, konfirmant nr. 49 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-232
Kilde: Dolm i Hitra, Ministerialbok nr. 634A05 (1843-1851), Konfirmerte 1849, side 196
Bleket og utydelig skrift, men det står:
Nils Herøy, 15 1/2, Nils Olsen, Christianna Olsd.
Det har bodd mye folk både på Mastad og Herøya gjennom tidene, deriblant flere Nils'er, så det er kanskje ennå rom for en ørliten tvil om moderen Christianna Olsdatter.
Her er Nils Olsen og Kristianna Olsdatter som kårfolk på Herøya i 1875, eldstesønnen Ole Nilsen er gårdmann på denne Herøyagården:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=981#ovre
Det spørres om bygdebok, men kapitlet om Mastad i Hitraboka II fra 1962 er preget av feil, og sammenblandinger av persongalleriet på hovedgårdene på Mastad med bl.a. de som bodde på de utskilte brukene i Skjærbusdalen og Ingeborgvika. Dermed er det svært liten hjelp å hente fra boka.
Ifølge mine databaser for Herøya og for Mastad så var Nils Olsen Mastad født 1798 i Ingeborgvika under Mastad, foreldre Ole Nilsen, f. 1765 i Stjørna, og Barbro Mikkelsdatter, født ca 1769 Hitra. Barbros aner har vi et par generasjoner lenger tilbake. Ole Nilsens foreldre har jeg registrert med en viss tvil.
5 okt. 1823 ble Nils Olsen viet til Kristianne Olsdatter, f. ca 1796 i Bottenvika på Fjellværsøya. Jeg har ført opp hennes foreldre, men også her er det litt usikkerhet. Har notert at paret hadde 5 barn, de 3 eldste, Ole, Olava og Barbro er født i Ingeborgvika, de to yngste, Nils og Jørgine på Herøya.
Så blir da spørsmålet: Hvem var egentlig mor til Nils Nilsen, født 22.4.1834 på Herøya, død 8 mars 1891 på Mastad ? I et notatfelt under hans navn har jeg skrevet :
Ved hans dåp står Marit Larsdtr. oppført som mor, og det står "ægte". Dette kan ikke være mulig, for Christianna Olsdatter levde ennå, og er oppført som mor til Jørgina, f. 1838. Ved konfirmasjonen til Nils i 1849 står da også Kristianna Olsdatter oppført som mor. Konklusjon: Marit Larsdatter oppført ved dåpen til Nils må være en feil innskriving, en menneskelig feil gjort av presten.
Lenke til konfirmasjonen i 1849, konfirmant nr. 49 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-232
Kilde: Dolm i Hitra, Ministerialbok nr. 634A05 (1843-1851), Konfirmerte 1849, side 196
Bleket og utydelig skrift, men det står:
Nils Herøy, 15 1/2, Nils Olsen, Christianna Olsd.
Det har bodd mye folk både på Mastad og Herøya gjennom tidene, deriblant flere Nils'er, så det er kanskje ennå rom for en ørliten tvil om moderen Christianna Olsdatter.
Her er Nils Olsen og Kristianna Olsdatter som kårfolk på Herøya i 1875, eldstesønnen Ole Nilsen er gårdmann på denne Herøyagården:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=981#ovre
Det spørres om bygdebok, men kapitlet om Mastad i Hitraboka II fra 1962 er preget av feil, og sammenblandinger av persongalleriet på hovedgårdene på Mastad med bl.a. de som bodde på de utskilte brukene i Skjærbusdalen og Ingeborgvika. Dermed er det svært liten hjelp å hente fra boka.
Sist redigert av Knut Ragnar Ansnes den 1. oktober 2013 kl. 0.56, redigert 1 gang totalt.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Jeg takker så mye for det siste svaret som var svært klargjørende. Da vet jeg det om Hitraboka.
Går ut fra at Barbro Mikkelsdtr.´s foreldre er Ole Pedersen og Berit Svendsdatter (begge f. ca. 1761) i følge FT 1801.
Vet vi hvem foreldrene til Ole Nilsen Ingborgvik var? Takker igjen til dere alle!
Går ut fra at Barbro Mikkelsdtr.´s foreldre er Ole Pedersen og Berit Svendsdatter (begge f. ca. 1761) i følge FT 1801.
Vet vi hvem foreldrene til Ole Nilsen Ingborgvik var? Takker igjen til dere alle!
-
Ser nå på fadderlisten for Nils Nilsen i 1834.
Flere av fadderne er fra Bottenvika, hjemstedet til Kristianna Olsdatter. Men blant de respektable fadderne er også det barnløse ekteparet Petter Olsen Berget og Marit L. Berget fra Knarrlagsund. Marit Larsdatter Berget er hennes fulle navn, fra gården Fillan, og dermed i min slekt. Hun er jevngammel med mannen sin, Petter, og da født ca 1780. 54 år gammel og barnløs kan hun ikke være mor til dåpsbarnet, men det er mulig presten hadde henne i tankene da han førte inn dåpen i sin bok, og skrev feil mor.
Feil i kirkebøkene oppdages ellers stadig vekk ...
Flere av fadderne er fra Bottenvika, hjemstedet til Kristianna Olsdatter. Men blant de respektable fadderne er også det barnløse ekteparet Petter Olsen Berget og Marit L. Berget fra Knarrlagsund. Marit Larsdatter Berget er hennes fulle navn, fra gården Fillan, og dermed i min slekt. Hun er jevngammel med mannen sin, Petter, og da født ca 1780. 54 år gammel og barnløs kan hun ikke være mor til dåpsbarnet, men det er mulig presten hadde henne i tankene da han førte inn dåpen i sin bok, og skrev feil mor.
Feil i kirkebøkene oppdages ellers stadig vekk ...
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
Barbro Mikkelsdatters foreldre:
Mikkel Olsen Mastad, f. 1741, og Johanna Olsdatter, f. 1736 på Dalum i Hemne. Mikkel Olsens foreldre er ikke bekreftet, men jeg har notert Ole Nilsen Reksen, 1696-1760, og Barbro Eriksdatter, ca 1705-ca 1749. Johanna Olsdatters foreldre: Ole Jensen Dalum (1693-1760) og Anne Nilsdatter Dalum.
Ole Nilsen Ingeborgvik:
Han er født i Stjørna ifølge militære ruller. Jeg har som en arbeidshypotese satt opp Nils Olsen Vågen, Høvåg i Stjørna, 1720-1786, som hans far og ei Karen som mor. Se denne etterlysningen på Slektsforum: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=96132
Mikkel Olsen Mastad, f. 1741, og Johanna Olsdatter, f. 1736 på Dalum i Hemne. Mikkel Olsens foreldre er ikke bekreftet, men jeg har notert Ole Nilsen Reksen, 1696-1760, og Barbro Eriksdatter, ca 1705-ca 1749. Johanna Olsdatters foreldre: Ole Jensen Dalum (1693-1760) og Anne Nilsdatter Dalum.
Ole Nilsen Ingeborgvik:
Han er født i Stjørna ifølge militære ruller. Jeg har som en arbeidshypotese satt opp Nils Olsen Vågen, Høvåg i Stjørna, 1720-1786, som hans far og ei Karen som mor. Se denne etterlysningen på Slektsforum: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=96132
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
Helvig Hansdatter Mastads foreldre går jeg ut fra at du har ?
Tar med at de het Hans Sander Jacobsen Lindberg og Marta Bergitte Jakobsdatter Flor,
begge fra Selvåg, Ulvøya, men ikke i nær slekt. Viet 27.7.1823. Hans var født 2.6.1793 i Selvåg, mens Marta var f. ca 1798 i Ulvan, den andre hovedgården på øya.
Dattera Helvig flyttet antaglig fra Mastad og til Hemne en tid etter at hun ble enke, hun bodde i Snekkvika, Hemne, i 1910, hvor en av hennes døtre, Hanna Nilsdatter, var gift med Anton Andersen Snekvik, f. 21.12.1861 i Aure.
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036807001184
Hanna og Anton ble begravd på Heim kirkegård, h.h.v. 1940 og 1948.
Det kunne være interessant å registrere ditt eventuelle slektsforhold til Nils og Helvig Mastad ? Send meg ev. en privatmelding.
Tar med at de het Hans Sander Jacobsen Lindberg og Marta Bergitte Jakobsdatter Flor,
begge fra Selvåg, Ulvøya, men ikke i nær slekt. Viet 27.7.1823. Hans var født 2.6.1793 i Selvåg, mens Marta var f. ca 1798 i Ulvan, den andre hovedgården på øya.
Dattera Helvig flyttet antaglig fra Mastad og til Hemne en tid etter at hun ble enke, hun bodde i Snekkvika, Hemne, i 1910, hvor en av hennes døtre, Hanna Nilsdatter, var gift med Anton Andersen Snekvik, f. 21.12.1861 i Aure.
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036807001184
Hanna og Anton ble begravd på Heim kirkegård, h.h.v. 1940 og 1948.
Det kunne være interessant å registrere ditt eventuelle slektsforhold til Nils og Helvig Mastad ? Send meg ev. en privatmelding.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Tusen hjertelig takk, Knut Ragnar. Det er så hyggelig å få hjelp.
Nei, jeg har ikke noe slektsforbindelse her selv, men jeg har tatt på meg for noen andre å prøve å finne dette ut. Kan jeg spørre: Vet du når Hans Sander og Marta Bergitte døde? Vet at foreldrene til Hans Sander var Jacob Jensen og Nille Kristina, men det er også det eneste. Så hvis du kunne gi meg flere opplysninger her, ville det vært strålende.
Takk igjen!
Nei, jeg har ikke noe slektsforbindelse her selv, men jeg har tatt på meg for noen andre å prøve å finne dette ut. Kan jeg spørre: Vet du når Hans Sander og Marta Bergitte døde? Vet at foreldrene til Hans Sander var Jacob Jensen og Nille Kristina, men det er også det eneste. Så hvis du kunne gi meg flere opplysninger her, ville det vært strålende.
Takk igjen!
-
Jeg har ingen god oversikt over Selvåg. Gårdmennene i Selvåg omtales noenlunde brukbart i Hitraboka II, tror jeg, men de opptil 11 husmannsplassene nevnes ikke.
Men noe kan jeg kanskje bidra med.
Det var skifte etter Jakob Jensen i 1808, iflg. Hitraboka II.
Jakob Jensen og Mille Kirstine Hansdatter giftet seg 5.12.1784 iflg. Family Search.
Mille Kirstine Steens ...? ble konfirmert i 1782. Dette bringer tanken hen mot gården Kaldkløv, der Hans Steensen var gårdmann og handelsmann. Og Hitraboka II nevner at Hans Steensen ble enkemann i 1775. Han døde selv i 1804, 65 år gammel. Hans første kone er ikke navngitt i boka, men barna i 1. ekteskap het Mille Christina, Jørgen Andreas og Hans Wardelin.
Jeg vet ikke når Mille Kirstina Hansdatter døde.
Hans Sander Jacobsen og Marta Bergitta Jakobsdatter : Vet ikke når disse to døde heller.
Men noe kan jeg kanskje bidra med.
Det var skifte etter Jakob Jensen i 1808, iflg. Hitraboka II.
Jakob Jensen og Mille Kirstine Hansdatter giftet seg 5.12.1784 iflg. Family Search.
Mille Kirstine Steens ...? ble konfirmert i 1782. Dette bringer tanken hen mot gården Kaldkløv, der Hans Steensen var gårdmann og handelsmann. Og Hitraboka II nevner at Hans Steensen ble enkemann i 1775. Han døde selv i 1804, 65 år gammel. Hans første kone er ikke navngitt i boka, men barna i 1. ekteskap het Mille Christina, Jørgen Andreas og Hans Wardelin.
Jeg vet ikke når Mille Kirstina Hansdatter døde.
Hans Sander Jacobsen og Marta Bergitta Jakobsdatter : Vet ikke når disse to døde heller.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
Ifølge Family Search var Hans Steensen Kaldkløvs første kone Margrete Maria Jakobsdatter,
vielse 15.9.1765. Hun må da være mor til Mille Christina Hansdatter.
Annen vielse var 20.10.1776 med Stina Eide ( = Justine Nilsdatter Eide ).
vielse 15.9.1765. Hun må da være mor til Mille Christina Hansdatter.
Annen vielse var 20.10.1776 med Stina Eide ( = Justine Nilsdatter Eide ).
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Fantastisk! Vet du når Margrete Maria Jakobsdtr. levde?
-
Nei, men yngste barn Hans Wardelin ble født 1773, og faren Hans Steensen giftet seg igjen i 1775, så da har du omtrent dødsåret hennes.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Tusen hjertelig takk!!!
Et spørsmål til: Hvem var foreldrene til Jacob Jensen (+ 1808)? Jeg har at han var født i 1752, men i kirkeboka for Hitra er Christen Jensen Selvåg født da, antagelig Jacobs bror. Farens navn til Christen er bare Jens Selvåg.
-
Nesten ordrett sitat fra boka "Ansneslandet - folket og livet", utg. 2010, forfatter Krister Olsen - side 310 :
Jakob Jensen ble oppkalt etter sin morfar, Jakob Jonsen Gjevik, f. 1691, død ca 1733. Han var gift med Sara Kjerstine Henriksdatter Flor, f. 1692 Røros, død 1770 i Jevika.
Jakob Jonsens foreldre: Jon Holgersen, f. ca 1649, død senest 1707 i Jevika, og Margrethe Olsdatter, f. Reksa, Fjellværsøya, d. senest 1725 Jevika. ( Ifølge Krister Olsen )
Sara Kjerstine Henriksdatter Flors foreldre: Henrik Andersen Flor og Elisabet Sofie Henningsdatter Irgens.
Elisabet Sofie Jakobsdatter, f. ca 1715 i Jevika, gift 15.9.1743 med Jens Kristensen Lindberg, f. ca 1717 i Selvågan, Ulvøya (sønn av Kristen Jensen ) d.1789 Selvågan, Ulvøya. De bosatte seg i Selvågan på Ulvøya, og fikk 8 barn.
Jakob Jensen ble oppkalt etter sin morfar, Jakob Jonsen Gjevik, f. 1691, død ca 1733. Han var gift med Sara Kjerstine Henriksdatter Flor, f. 1692 Røros, død 1770 i Jevika.
Jakob Jonsens foreldre: Jon Holgersen, f. ca 1649, død senest 1707 i Jevika, og Margrethe Olsdatter, f. Reksa, Fjellværsøya, d. senest 1725 Jevika. ( Ifølge Krister Olsen )
Sara Kjerstine Henriksdatter Flors foreldre: Henrik Andersen Flor og Elisabet Sofie Henningsdatter Irgens.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Da takker jeg igjen for svært god hjelp.
-
Jeg må nok korrigere meg selv i et henseende, idet jeg skrev:
De var nok 3-menninger, det regnes kanskje som nær slekt. Jacob Jonsen og Sara Kjerstine Gjevik fikk plassert 2 av sine barn på hver av hovedgårdene på Ulvøya. Elisabet Sofie som nevnt i Selvåg, og sønnen Henrik i Ulvan. Henrik, f. ca 1734, var forøvrig gift med
Maren Hansdatter Freuchnicht Ulvan, f. ca 1733 ( datter av Hans Albrichtsen Freuknicht og Beret Maria Jonsdatter Ulvan ).
Både Elisabet Sofie og Henrik fikk en sønn som ble oppkalt etter morfar h.h.v. farfar Jacob Gjevik. Jacob Jensen i Selvåg har vi alt nevnt, hans søskenbarn Jacob Henriksen Ulvan var født ca 1757 og ble gift med Helvig Olsdatter ( Vet ikke noe om hennes slekt, men hun var f. ca 1755 og døde 14.4.1842 i Ulvan. Jacob Henriksen døde før 1830 ).
Dermed blir altså Hans Sander Jacobsen Lindberg i Selvåg og Marta Bergitte Jacobsdatter Flor i Ulvan 3-menninger.
.... de het Hans Sander Jacobsen Lindberg og Marta Bergitte Jakobsdatter Flor,
begge fra Selvåg, Ulvøya, men ikke i nær slekt.
De var nok 3-menninger, det regnes kanskje som nær slekt. Jacob Jonsen og Sara Kjerstine Gjevik fikk plassert 2 av sine barn på hver av hovedgårdene på Ulvøya. Elisabet Sofie som nevnt i Selvåg, og sønnen Henrik i Ulvan. Henrik, f. ca 1734, var forøvrig gift med
Maren Hansdatter Freuchnicht Ulvan, f. ca 1733 ( datter av Hans Albrichtsen Freuknicht og Beret Maria Jonsdatter Ulvan ).
Både Elisabet Sofie og Henrik fikk en sønn som ble oppkalt etter morfar h.h.v. farfar Jacob Gjevik. Jacob Jensen i Selvåg har vi alt nevnt, hans søskenbarn Jacob Henriksen Ulvan var født ca 1757 og ble gift med Helvig Olsdatter ( Vet ikke noe om hennes slekt, men hun var f. ca 1755 og døde 14.4.1842 i Ulvan. Jacob Henriksen døde før 1830 ).
Dermed blir altså Hans Sander Jacobsen Lindberg i Selvåg og Marta Bergitte Jacobsdatter Flor i Ulvan 3-menninger.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Flott! Da får ta et spørsmål til (hvis du kan svare på det): Når levde Hans albrichtsens kone Beret Maria Jonsdtr. Ulvan?
Takk igjen!
Takk igjen!
-
Hans 1695-1767, Beret Maria ca 1704-1780 ( Jordpåkastelse 1.1.1781 )
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken