Jeg fikk så god hjelp sist jeg var innom her, så nå prøver jeg igjen.
Min tippoldemor er litt av et mysterium. Hun het Ingeborg Olsdatter og var i henhold til kirkebøkene (datteren Else Jacobsdatters dåp) gift med Jacob Olsen Ljosdal (f. 30.13.1834, Sirdal). Jeg finner ingen bekreftelse på dette i kirkebøkene.
Ingeborg og mannen var omstreifere og befant seg i på garden Ivesdal i Bjerkreim da datteren ble født 23.03.1863. Hun ble døpt i Sokndal.
Ifølge "Eilerts Sundts 4de Aarsberetning 1865" står det: "245 Jakob Olsen Ljosdal. 2 Aarsb. 1131.2. En Datter, optaget ved privat Foranstaltning i Holme, (Bakke, Sogndal, Egersund) [ -se Elsa ] 5 - 1, 1 - 3" (http://j-mydland.net/Sundt_1865.htm). Ingeborg Olsdatter er ikke nevnt. Mulig hun døde en gang mellom datterens fødsel i 1863 og årsberetningen av 1865, men jeg kan heller ikke finne noen opplysninger om dette. Det jeg imidlertid vet er at hennes mann, Jacob Olsen Ljosdal giftet seg igjen på sine gamle dager (1910) med Gunhild Marie Rasmusdatter Johannesen Lindbom (f. 02.11.1873) og de fikk etter alt å dømme flere barn sammen.
Håper å noen kan hjelpe meg å finne noen svar på hva som skjedde med min tippoldemor?
Venter i spenning på svar

mvh
Sissel Magnussen