??yntgaden 1, hva og hvor kan det være??

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Tove Mette Jensen
Sted: GVARV

??yntgaden 1, hva og hvor kan det være??

Legg inn av Tove Mette Jensen » 13. april 2013 kl. 19.03

Hei

Jeg har funnet et fotografi av min bestefar. Det må være tatt en gang mellom 1910-1927. Her står han sammen med flere menn i dress, foran et bygg der gatenavnet er ??yntgaden 1.

Min bestefar Johan Kristian Jensen var fødd i Skien i 1888, med dansk far og norsk mor. De bodde i både Larvik og i Oslo.

Har googlet men får ingen treff. Noen som vet noe om hvordan jeg kan finne ut noe om denne adressen ? Jeg lurer på hva anledningen var, og kanskje adressen kan være til hjelp ?!
PS: vet foresten ikke om jeg poster emnet på rett sted.
Ps ps: går det ann å laste ned (eller opp) gamle bilder i tilfelle noen andre har noen kjente på bildet og vet noe om anledningen ??

mvh Tove Mette

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: ??yntgaden 1, hva og hvor kan det være??

Legg inn av Paul Johan Hals » 13. april 2013 kl. 19.14

Kan det være Myntgaden 1 i Oslo http://www.osl-re.no/myntgata-1.html

Ja du kan legge et bilde (bildefil) som vedlegg.

Mvh Paul

Tove Mette Jensen

Legg inn av Tove Mette Jensen » 13. april 2013 kl. 19.42

Hei
Takk for svar :)
Det er ikke umulig at det kan være rett bygg. Det er jo modernisert og endret, jeg må sjekke mer rundt dette . Hva tror du ut fra bildet jeg skal prøve å laste opp ?

tove mette
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tove Mette Jensen

Legg inn av Tove Mette Jensen » 13. april 2013 kl. 19.50

hm,- blei foresten litt usikker pga av både utbygg og bua vindu. Det eldste fotoet er fra 1899, og da er det ikke bua vindu etter det jeg kan se .

Er det noen her på forumet som kjenner noen av personene på bildet, og som vet noe ?

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 13. april 2013 kl. 21.24

Tove skrev:hm,- blei foresten litt usikker pga av både utbygg og bua vindu. Det eldste fotoet er fra 1899, og da er det ikke bua vindu etter det jeg kan se .

Du har rett i det. Et søk i kartverket forteller at det er ei myntgate i Kongsberg også. Jeg fant riktignok ikke noe Nr. 1 på dagens kart, men det kan jo ha sin årsak.

Link til kartverket: http://kart.statkart.no/adaptive2/defau ... i=1&lang=2

Mvh Paul

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 13. april 2013 kl. 21.38

Flyttet tema til "Generelt" da jeg tror dette vil få større oppmerksomhet her og vel har lite med skrifttydning å gjøre :)
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 13. april 2013 kl. 22.07

Arkitektonisk så ligner det jo mye på det som i dag ser ut til å være Myntgata 3.

En del forandret buer og utsmykning. Men får ikke terrenget helt til å stemme.

http://www.lokalhistoriewiki.no/index.p ... gata_3.jpg

Tove Mette Jensen

Legg inn av Tove Mette Jensen » 14. april 2013 kl. 13.15

Det bildet av myntgata 3 syns jeg var veldig likt da, og jeg har ikke klart å finne noe annet som ligner mer hittil.

Hvis det har vært endringer med riving av bygg i gata, kan kanskje gatenummer blitt endra ?

Det er jo ingen av personene på bildet som er i uniform, og alderen ser også veldig varierende ut. Kom til å tenke på at min bestefar spilte en del sjakk, - kan det kanskje ha vært en sjakk-turnering i militær-samfundets regi ??

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 14. april 2013 kl. 14.07

Om en går inn på Finn kart, velger Oslo sentrum, somer inn Myntgata mellom Pipervika og Bjørvika og trykker på "gatebilder" så vil en kunne spasere gjennom gaten ved å trykke på blå prikker eller trykke direkte på bildet. Ganske imponerende.

Om dette er rett sted så må naturstensmuren ha kommet opp senere.
De 2 søylene på hver side i inngangspartiet er jo temmelig like. Mener også å se samme ventilen/åpningen på bildene bak hodet på mann nr 8 fra høgre :)

Kanskje kan OMS fortelle event. husnr. endring og hva slags aktiviteter bygget ble brukt til i mellomkrigstiden?

http://www.oslomilsamfund.no/

Tove Mette Jensen

Legg inn av Tove Mette Jensen » 15. april 2013 kl. 22.22

Tusen takk for tipsene Paul Johan og Helge :-)

Da har jeg kontakta OMS og selv om det ikke var full klaff, blei jeg ganske så fornøyd med svaret:

"Det ser ut som det er Oslo Militære Samfund i Myntgaten 3 som er bygningen de står foran. Bildet er tatt med fasaden mot Kongens gate.
Jeg kan bekrefte at vårt hus for noen år siden fikk endret husnummer fra Myntgaten 1 til 3.
Ettersom lokalet har vært nyttet til ulike former for sosiale sammenkomster kan det like gjerne være en "ikke militær" sammenkomst.
Vi har satt bort store deler av våre arkivalia til Riksarkivet. I samband med jubileer har det vært gitt ut trykksaker med lister over medlemmer, disse kan muligens tjene som kilde for å finne ut om vedkommende på et tidspunkt var medlem."

Så da må jeg vel en tur på Riksarkivet for å lete litt tenker jeg
:D

gj09303
Sted: DRAMMEN

Legg inn av gj09303 » 16. april 2013 kl. 8.41

Hei

Her har bygget de samme ute-lysene som på ditt foto:
http://oslobilder.no/OMU/OB.F06373a?que ... xt=1&pos=7

Vivi

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 16. april 2013 kl. 9.01

Vivi skrev:Hei

Her har bygget de samme ute-lysene som på ditt foto:

Ikke bare de samme lysene, men bygget har også nr 1 på det bildet.

Mvh Paul

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. april 2013 kl. 12.22

Kom til å tenke på at min bestefar spilte en del sjakk, - kan det kanskje ha vært en sjakk-turnering i militær-samfundets regi ??
Jeg har spurt en sjakkhistoriker om dette bildet. Han skriver nå Norges Sjakkforbunds 100-årshistorie, og jeg tror at han bør kjenne noen igjen på bildet hvis dette var fra ei sjakkturnering.

Når han kommer med svar, skal jeg gi det her.
:) Tore

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 16. april 2013 kl. 14.14

Jeg fikk prompte svar fra sjakkhistoriker Øystein Brekke i Drammen.

Veldig artig.
Ja, dette er bilde av deltagerne i den andre landsturneringen i sjakk, med det første norgesmesterskapet, spilt 20.-28. juli 1918 i Militære Samfund i Kristiania.
Jeg kjenner igjen endel av personene på bildet, blant andre de senere norgesmesterne Jac. A. Brekke, H.G. Hansen og H.C. Christoffersen.
Jeg har faktisk planlagt å bruke bildet i 100-årsboka. Det står i noe for beskjeden kvalitet i NSFs 50-årsbok, og jeg mener det ellers finnes på veggen i Oslo Schakselskap. Dette vedlagte var også bra, så jeg bruker gjerne det for å slippe å ta et annet ut av innrammingen.
Jeg vil gjerne identifisere dem som er mulig på bildet. Spørreren kan sikkert fortelle hvem bestefaren hennes er?

Spørsmålet om han kan få lov til å laste ned bildet og bruke det i boka om Norges Sjakkforbunds historie, tar vi på pm. Jeg sender deg en, Tove Mette.

Og så lurer han på hvor bestefaren din er, og om du vet om andre på bildet?
:) Tore

Tove Mette Jensen

Legg inn av Tove Mette Jensen » 16. april 2013 kl. 22.30

Hei Tore

Jeg har sendt deg en pm. Det er så gøy og så stor glede når et lite spor gir så mye :D

Jeg har desverre ikke navn på noen av de andre, men min bestefar, Johan Kristian Jensen står som nr 7 fra venstre ,midt i bildet, på bakerste rad.

Det er selvfølgelig bare gøy om bildet kan komme til glede for andre også, og er det en bok jeg må kjøpe så blir det denne.

Artig hvordan små ting kan få hukommelsen på gli, men da jeg nevnte dette for min mor, kom hun plutselig til å tenke på at det vist skal være en sølvskje i familien, med det hun mente var en første premie han hadde vunnet i sjakk. Jeg lurer på om det stemmer ??

Tusen takk til alle som har hjulpet meg
:D

Svar

Gå tilbake til «Generelt»