Noen med mulighet for oppslag i Sandeherred - en bygdebok?

Med tidligere kommune Sandar (Sandeherred)

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
gj18231
Sted: Lier

Noen med mulighet for oppslag i Sandeherred - en bygdebok?

Legg inn av gj18231 » 16. mars 2013 kl. 16.09

Har tidligere opprettet en tråd her der jeg etterlyser Silia/Cilia Olsdatter fra Elgesem, men det søket skulle vise seg å være ganske så resultatløst.. Har i hvert fall ikke funnet noen sikre treff. Har funnet noe på hennes uekte datter Clara, men kommer ikke noe bakover i slekten fra Silia/Cilia.

Tenkte at det kunne være verdt et forsøk å ta en titt i bygdeboken for Sandeherred for å se om det i det hele tatt er nevnt noen med navn Silia/Cilia/Cecilia/Cecilie Olsdatter på Elgesem på midten av 1800-tallet, men ser at boken ikke er publisert på nett. Dekker det i det hele tatt midten av 1800-tallet?

Ser at Elgesem er dekket på s. 268 i "Sandeherred - En bygdebok."

Anyone? :)

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Noen med mulighet for oppslag i Sandeherred - en bygdebo

Legg inn av gj00026 » 16. mars 2013 kl. 18.25

Kine skrev:Har tidligere opprettet en tråd her der jeg etterlyser Silia/Cilia Olsdatter fra Elgesem, men det søket skulle vise seg å være ganske så resultatløst.. Har i hvert fall ikke funnet noen sikre treff. Har funnet noe på hennes uekte datter Clara, men kommer ikke noe bakover i slekten fra Silia/Cilia.

Tenkte at det kunne være verdt et forsøk å ta en titt i bygdeboken for Sandeherred for å se om det i det hele tatt er nevnt noen med navn Silia/Cilia/Cecilia/Cecilie Olsdatter på Elgesem på midten av 1800-tallet, men ser at boken ikke er publisert på nett. Dekker det i det hele tatt midten av 1800-tallet?

Jeg har ikke boka for handa akkurat nå, men den går fram til ca. 1850 og er nokså fragmentert for den siste generasjonen opp mot 1850. Husmanns- og arbeiderfamilier er i regelen ikke med.

Nå ser jeg av den tidligere etterlysninga og tipsene du har fått der, at Silia neppe er født og oppvokst på Elgesem, selv om hun fødte sitt barn der. Så jeg tviler på at hun er nevnt.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Jon Erik Berg-Hansen
Sted: HORTEN

Re: Noen med mulighet for oppslag i Sandeherred - en bygdebo

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 16. mars 2013 kl. 20.31

Kristian's karakteristikk av boka er klar nok - og hun er ikke omtalt under Elgesem.

Svar

Gå tilbake til «Sandefjord»