Peder/Per Tygesøn Finneid og Søfrin Pedersøn

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Brukeravatar
dn28383
Sted: OSLO

Peder/Per Tygesøn Finneid og Søfrin Pedersøn

Legg inn av dn28383 » 4. mars 2013 kl. 13.26

Jeg prøver å finne en evt link mellom Peder/Per Tygesøn Finneid (1616-1686) og Søren/Søfrin Pedersøn (.. - ca 1716).

Hvis jeg slår sammen informasjonen fra tre bygdebøker så begynner det å tegne seg et gode indiser.

a) Holla bygdebok. side 551 (Romnes gård)
"Søren Pedersen eide både Romnes østre og vestre til 1692. Søren var antageligvis sønn av futen Peder Jensen.... Etter Knut Dukane: "Søfrin Pedersen vart g.m. Sigrid Nordbø i Nissedal. Det var ei gamal ætt Søfrin gifta seg inn i, og ætta sit på Nordbøgardane den dag i dag."

b) Nissedal bygdesoga - Nissedal sogn, side 22-23 (Nordbø gård)
"Me såg at Sigrid Jonsdtr. Nordbø vart g II m Søfrin pedersøn frå Romnes i Holla. "Søfrin kom til Nordbø for 23 år sidan", heiter det på eit ting i 1697. Åsulv Person Holte i Drangedal er bror hans. Søfrin er truleg son til futen Peder Jenssøn."

c) Drangedal bygdebok, side 459 (Holte gård)
".. Då dreiv verson hennars, Aasulf Person frå Finneid, garden. Seinare fekk Aasulf garden og hadde han til han 1700 flytta til Henneseid."

Glemte å ta kopi av sidene for Finneid i bygdeboka, men Aasulf er sønn av Per/Peder Tygesøn Finneid. Det står også at Per hadde et leiermål.

Jeg har også fått DNA-treff på en slektning fra Tyke Pedersøn (sønn av Peder Tygesøn), og har ikke klart å finne noe annet binneledd enn Peder Tygesøn enda.

Noen som har noe mer informasjon her?

Øystein

Svar

Gå tilbake til «Drangedal»