Hei!
Jeg søker etter anene til mine tipptippoldeforeldre Jens Larssøn (f 1791 Rugland d 15.7.1859 trolig Ødegården u/ Rugland vestre) og Mari Pedersdatter (f 1784 ukjent sted d 20.12.1873 trolig Ødegården u/ Rugland vestre). De giftet seg i Brunlanes (ukjent kirke) 9.12.1814.
I følge Astrid Jahnsens "Brunlanes. En bygdebok. Bind III. Gårds- og slektshistorie fra ca. 1780. Del 1 Tanum sogn" (utg 1992), side 234, fikk Lars husmannskontrakt med husbonden Per Anton Larsen for plassen Ødegården i 1827. Lars avsluttet husmannsperioden i 1841, atten år før sin død. Jens og Mari fikk i alle fall tre barn: Lars (f 1815 d 1888 Rugland v), Maren Margrete (f og d 1818), Petter (f 1821 d 1908 Foldvik n) og Anne Maria (f 1828 d 1906 Aske ø).
Ministerialboka ved vielsen i 1814 gir så vidt jeg kan se ingen opplysning om Lars' og Maris foreldre, og oppgir kun at Lars' hjemsted var Rugland. Opplysninger om foreldrenes opphavssted er ikke gitt ved første barns dåp i 1815.
Er det noen som har opplysninger om Jens og Maris aner?
På forhånd takk for hjelpen!
Hilsen Per Jørgen
Kilder:
1. Lars og Maris vielse 9.12.1814:
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Brunlanes, Ministerialbok nr. 2 (1802-1834), Ekteviede 1815, side 430-431.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-213
2. Jens Larssøns dåp 5.2.1815 (s. 100, nr 7):
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Brunlanes, Ministerialbok nr. 2 (1802-1834), Fødte og døpte 1815, side 100-101.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52
3. Nasjonalbiblioteket: "Brunlanes. En bygdebok. Bind III. Gårds- og slektshistorie fra ca. 1780. Del 1 Tanum sogn" (utg 1992), side 234:
http://www.nb.no/nbsok/nb/39cdcd0d5baaf ... ndex=3#249
Jens Larssøn (f1791) og Mari Pedersdtr (f1784) i Brunlanes
Moderator: MOD_Vestfold
- Per Jørgen Olafsen
- Sted: LOMMEDALEN
- Kontakt:
Re: Jens Larssøn (f1791) og Mari Pedersdtr (f1784) i Brunlan
Ser ut til at du har blandet navnene Jens og Lars enkelte steder i åpningsinnlegget?
At Jens Larsen knyttes til Rugland ved trolovelsen, betyr vel bare at han bodde der på det tidspunktet. Det er ingen Jens Larsen i FT1801 for Brunlanes, så etter alt å dømme var han innflytter til prestegjeldet.
I FT1801 finner jeg disse kandidatene i Vestfold og Telemark (alder 7-13 år).
Førstemann, Jens Larsen fra Steinsholt i Hedrum, kan være verdt å sjekke nærmere. Hedrum bygdebok forteller at han var født 1793, men vet ikke mer om ham. Det som gjør ham spesielt interessant, er at ei søster Gunhild Marie (f. 1797) ble gift med Hans Hansen på Bålsrød i Brunlanes.
At Jens Larsen knyttes til Rugland ved trolovelsen, betyr vel bare at han bodde der på det tidspunktet. Det er ingen Jens Larsen i FT1801 for Brunlanes, så etter alt å dømme var han innflytter til prestegjeldet.
I FT1801 finner jeg disse kandidatene i Vestfold og Telemark (alder 7-13 år).
Førstemann, Jens Larsen fra Steinsholt i Hedrum, kan være verdt å sjekke nærmere. Hedrum bygdebok forteller at han var født 1793, men vet ikke mer om ham. Det som gjør ham spesielt interessant, er at ei søster Gunhild Marie (f. 1797) ble gift med Hans Hansen på Bålsrød i Brunlanes.
- Per Jørgen Olafsen
- Kontakt:
Takk for svar!
Jeg er innstilt på at det kan bli vanskelig å finne anene til Jens Larssøn (f ca 1791) og Mari Pedersdatter (f ca 1784). Flere har gransket deres etterkommere, men tilsynelatende uten å finne deres aner. På Ancestry.com finnes det minst tre slektstrær med utgangspunkt i Jens og Mari, uten å angi aner. Søk i DIStreff og Familysearch.org gir heller ingen interessante ledetråder mot Lars' og Maris aner.
En av etterkommerne, Odd Iversen, lagde i 1991 den upubliserte slektsboka "Slekten efter Jens Larsen Ødegaarden og Mari Pedersdatter", som i alle fall finnes i ett eksemplar på Larvik bibliotek. Boka har vært utgangspunkt for minst to slektsstevner i Brunlanes. Nå er det vel på tide å trenge litt dypere ned i historien om Jens og Mari
Enig i at Jens Larssøn fra Steinsholt kan være en kandidat. Selv har jeg søkt i FT 1801 Brunlanes på fornavn "Jens" + etternavn "Lars*" uten årsavgrensning, og funnet én far "Jens" (f ca 1742) og hans sønn "Lars" (f ca 1788) i Helleraaen (Helgeroa?). Jens her:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8298001959
Dette "stafettprinsippet" Jens-Lars er også brukt av min tipptippoldefar Jens (f ca 1791) og hans sønn Lars (f 28.1.1815), men i Jens-Lars-funnet i Helleraaen er det ingen Jens f ca 1791, men derimot en Lars f 1788. Et annet moment som taler mot mitt funn er yrkestittelen. Er man matros allerede som 13-åring (som Lars i Helleraaen), ville jeg tro det er lite sannsynlig at man litt senere går på land og blir husmann.
- Jeg ser også et annet interessant trekk ved min Brunlanes-slekt. Brunlanes var og er et grøderikt område i Norge; kanskje et av landets beste jordbruksområder. Herredet hadde åpenbart også et utstrakt husmannsvesen. De to grevskapene i Vestfold var ikke typiske områder for utvandring til Nord-Amerika. Av min tippoldefar Lars Jenssøns 5 barn som vokste opp, emigrerte likevel 3 barn med familier til USA mellom 1880 og 1890. Når man "bor midt i matfatet" og har sjøen som alternativ inntektskilde, er utvandring for meg et overraskende valg?
Fortsatt takknemlig for ev opplysninger om Jens' og Maris aner!
Hilsen Per Jørgen
Jeg er innstilt på at det kan bli vanskelig å finne anene til Jens Larssøn (f ca 1791) og Mari Pedersdatter (f ca 1784). Flere har gransket deres etterkommere, men tilsynelatende uten å finne deres aner. På Ancestry.com finnes det minst tre slektstrær med utgangspunkt i Jens og Mari, uten å angi aner. Søk i DIStreff og Familysearch.org gir heller ingen interessante ledetråder mot Lars' og Maris aner.
En av etterkommerne, Odd Iversen, lagde i 1991 den upubliserte slektsboka "Slekten efter Jens Larsen Ødegaarden og Mari Pedersdatter", som i alle fall finnes i ett eksemplar på Larvik bibliotek. Boka har vært utgangspunkt for minst to slektsstevner i Brunlanes. Nå er det vel på tide å trenge litt dypere ned i historien om Jens og Mari

Enig i at Jens Larssøn fra Steinsholt kan være en kandidat. Selv har jeg søkt i FT 1801 Brunlanes på fornavn "Jens" + etternavn "Lars*" uten årsavgrensning, og funnet én far "Jens" (f ca 1742) og hans sønn "Lars" (f ca 1788) i Helleraaen (Helgeroa?). Jens her:
Dette "stafettprinsippet" Jens-Lars er også brukt av min tipptippoldefar Jens (f ca 1791) og hans sønn Lars (f 28.1.1815), men i Jens-Lars-funnet i Helleraaen er det ingen Jens f ca 1791, men derimot en Lars f 1788. Et annet moment som taler mot mitt funn er yrkestittelen. Er man matros allerede som 13-åring (som Lars i Helleraaen), ville jeg tro det er lite sannsynlig at man litt senere går på land og blir husmann.
- Jeg ser også et annet interessant trekk ved min Brunlanes-slekt. Brunlanes var og er et grøderikt område i Norge; kanskje et av landets beste jordbruksområder. Herredet hadde åpenbart også et utstrakt husmannsvesen. De to grevskapene i Vestfold var ikke typiske områder for utvandring til Nord-Amerika. Av min tippoldefar Lars Jenssøns 5 barn som vokste opp, emigrerte likevel 3 barn med familier til USA mellom 1880 og 1890. Når man "bor midt i matfatet" og har sjøen som alternativ inntektskilde, er utvandring for meg et overraskende valg?
Fortsatt takknemlig for ev opplysninger om Jens' og Maris aner!
Hilsen Per Jørgen
Sist redigert av Per Jørgen Olafsen den 31. januar 2013 kl. 12.44, redigert 1 gang totalt.
- Per Jørgen Olafsen
- Kontakt:
Gunhild Marie (f. 1797) fra Steinsholt er omtalt hos Astrid Jahnsen (1992) som gift med Hans Hansen dy. på Bålsrød.
Nasjonalbiblioteket: "Brunlanes. En bygdebok. Bind III. Gårds- og slektshistorie fra ca. 1780. Del 2 Berg og Kjose sogn" (utg 1992), side 585, her:
http://www.nb.no/nbsok/nb/04afc95d1543b ... index=0#13
Denne teksten i bygdeboka ser imidlertid ikke ut til å gi nye ledertråder ...
Hilsen Per Jørgen
Nasjonalbiblioteket: "Brunlanes. En bygdebok. Bind III. Gårds- og slektshistorie fra ca. 1780. Del 2 Berg og Kjose sogn" (utg 1992), side 585, her:
Hilsen Per Jørgen
Per skrev:Enig i at Jens Larssøn fra Steinsholt kan være en kandidat. Selv har jeg søkt i FT 1801 Brunlanes på fornavn "Jens" + etternavn "Lars*" uten årsavgrensning, og funnet én far "Jens" (f ca 1742) og hans sønn "Lars" (f ca 1788) i Helleraaen (Helgeroa?). Jens her:
Når du jakter en Jens Larsen født ca. 1791, kan jeg ikke se noen grunn til å dvele ved Jens Larsen, f. ca. 1742, og Lars Jensen, f. ca. 1788.
Per skrev:Gunhild Marie (f. 1797) fra Steinsholt er omtalt hos Astrid Jahnsen (1992) som gift med Hans Hansen dy. på Bålsrød.
Poenget blir å titte på alle barna til Jens Larsen og alle barna til Gunhild Marie Larsdatter. Er Jens og Gunhild Marie faddere for hverandres barn, er det et sterkt indisium for at de var søsken.