Aardal sogn i Bygland

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Aardal sogn i Bygland

Legg inn av Liv Ofsdal » 18. januar 2013 kl. 20.17

Jeg har de hittil 6 utgitte bygdebøkene fra Bygland her, men kan ikke finne Aardal sogn i dem. Aardal er kanskje ikke med i disse bøkene enda?

Jeg er ute etter en gård/plass som heter Nesset/Næsset i Aardal for å se om familien jeg jobber med bodde der. Er det noen som vet om denne plassen er omtalt i bygdebøkene?

De jeg jobber med er:
John Olsen Langerak født 1834 i Bygland og Jorand Johnsen født 1851 på Frøisnes.
Disse fikk 4 sønner som jeg gjerne skulle visst om levde opp og fikk familier:
Thore født 1871 (døde antagelig tidlig siden det kom en ny Thore senere)
Olaf født 1872
John født 1874
Thore født 1876

Kjempeflott hvis noen kan hjelpe! :D
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Aardal sogn i Bygland

Legg inn av dn23027 » 18. januar 2013 kl. 21.06

Vet ikke hvor mye hjelp dette er, men bind 7 kom ut før jul. Kan ikke se at Årdal står i noen av binda, men lokalgeografikunnskapene mine for Bygland er dårlige. Det ser ut til å være økonomiske problemer i kommunen (googlet og fant referat fra kommunestyremøte), så de 3 siste, påtenkte binda virker usikre nå. Bind 7 var nesten ferdig da forfatteren døde, så det ble utgitt.

http://www.setesdalswiki.no/wiki/Byglan ... g_%C3%86tt

Får håpe det dukker opp noen som er kjent i distriktet og kan svare bedre :)

Mvh
Linda

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 18. januar 2013 kl. 23.14

Takk skal du ha Linda!
Da er det ikke bare meg da, som ikke kan lete godt nok i bygdebøkene :shock:

Da må man jo bare lete andre steder, men det hadde selvfølgelig vært supert hvis noen kjente til de personene jeg nevnte :D
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

dn23736
Sted: EVJE

Legg inn av dn23736 » 22. januar 2013 kl. 21.49

Hei!
Plassen du leiter etter er nok dagens Neset Camping og eigeren i dag
er i slekt til Ola Jonson Neset f1872. Han gifta seg i 1905 med
Tora Jørundsdtr Hage fra Lauvdal. Finner dei i folketellingen for Bygland 1910.
Mvh Trygve

gj18616
Sted: Byglandsfjord

Legg inn av gj18616 » 16. februar 2013 kl. 22.04

Hei!
Den nye gode ættesoga for Bygland har stoppa opp fordi forfattaren Reidar Vollen døydde. Det har vore vanskeleg å finne ny forfattar som er god nok, men i dag høyrde eg at det berre manglar litt forhandlingar, så er det i orden. Det vil likevel ta mange år før utgjevinga kjem til garden Neset.
Det finst likevel ei eldre gards- og ættesoge: Reidar Bolling: Gards- og ættesoge for Bygland, 1952. Denne har sine manglar, men er korrekt nok for dette.
Garden heiter Neset - han vart før kalla Tjovsneset, men det var forståeleg nok ikkje noko greitt namn for dei som budde der. Så det vart korta ned. Jon Olavson kjøpte denne garden - han kom frå Søbø på Longerak med anar frå Lauvdal og Åseral. Han gifte seg med Joronn Jonsdtr Skomedal, og hadde etter Bolling desse borna: Olav d.e., Gunnstein, Olav d.y., Anne, Tore (jentenamn) og Gunhild.
Det er rett som det står i ein av kommentarane at garden har blitt verande i ætta etter Jon, og at garden i dag blir bruka som campingplass.
Jon blir i dag mest hugsa på grunn av sambandet med Johannes Skar, forfattaren av Gamalt or Setesdal.
Helsing Tormod

Svar

Gå tilbake til «Bygland»