Angrim Iversen og Ingeborg Erichsdatter fra Eggan
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Angrim Iversen og Ingeborg Erichsdatter fra Eggan
Sønnen, Erich Angrimsens dåp i 1801 viser at hans foreldre var Angrim Iversen Eggan og Ingeborg Erichsdatter dersom jeg har tydet teksten riktig, posisjon 38.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650037.jpg
Dersom jeg søker i digitalarkivet på bosted Eggan får jeg mye informasjon
Faren Angrim/Andgrim skal i følge (Døypte i Orkdal prestegjeld 1800-1839 ) være født [1766] mens jeg på samme sted finner Ingeborg Erichsdatter også født i [1766] Går ut fra at dette betyr ca 1766.
I digitalarkivet (Gravlagde i Orkdal prestegjeld 1840-1869 ) har jeg funnet en Ingeborg som døde 26. okt 1857 (97 1/2 år gammel). Dette får jeg ikke til å stemme for det betyr fødselsår 1759-60. Har derfor forkastet henne som riktig Ingeborg.
Videre har jeg i digitalarkivet funnet en Erich Arntsen fra Eggan som er født i 1733. Kan dette være Ingeborgs far?? Jeg har lett i kirkebøkene etter vielsen som må være i Orkdal siden de begge er fra Eggan, men jeg klarer ikke å finne vielsen, dertil er skriften for vanskelig. Vielsen ville kunne bekrefte parets fødselsår og hvem som er parets fedre.
Er det hjelp å få?? Er på jakt etter parets f-år og deres foreldre.
Arne
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650037.jpg
Dersom jeg søker i digitalarkivet på bosted Eggan får jeg mye informasjon
Faren Angrim/Andgrim skal i følge (Døypte i Orkdal prestegjeld 1800-1839 ) være født [1766] mens jeg på samme sted finner Ingeborg Erichsdatter også født i [1766] Går ut fra at dette betyr ca 1766.
I digitalarkivet (Gravlagde i Orkdal prestegjeld 1840-1869 ) har jeg funnet en Ingeborg som døde 26. okt 1857 (97 1/2 år gammel). Dette får jeg ikke til å stemme for det betyr fødselsår 1759-60. Har derfor forkastet henne som riktig Ingeborg.
Videre har jeg i digitalarkivet funnet en Erich Arntsen fra Eggan som er født i 1733. Kan dette være Ingeborgs far?? Jeg har lett i kirkebøkene etter vielsen som må være i Orkdal siden de begge er fra Eggan, men jeg klarer ikke å finne vielsen, dertil er skriften for vanskelig. Vielsen ville kunne bekrefte parets fødselsår og hvem som er parets fedre.
Er det hjelp å få?? Er på jakt etter parets f-år og deres foreldre.
Arne
- Paul Johan Hals
Re: Angrim Iversen og Ingeborg Erichsdatter fra Eggan
Arne skrev:I digitalarkivet (Gravlagde i Orkdal prestegjeld 1840-1869 ) har jeg funnet en Ingeborg som døde 26. okt 1857 (97 1/2 år gammel). Dette får jeg ikke til å stemme for det betyr fødselsår 1759-60. Har derfor forkastet henne som riktig Ingeborg.
Alder ved død i kirkebøkene på den tiden er ikke å stole på, så ikke forkast den muligheten.
Mvh Paul
-
- Sted: RENNEBU
Her er forlovelsen til Angrim Iversen og Ingeborg Eriksdt.:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1695#ovre
Kirkebøkene for Orkdal er stor sett avskrevet og i søkbar form (det er bare bøkene for Svorkmo før 1776 som ikke er søkbare). Det er en stor lettelse når man skal lete i Orkdal, og de har gjort en kjempeinnsats med avskriften. Virkelig et eksempel til etterfølgelse.
Arngrim Iversen er altså fra Rikstad (Sørgard) i Meldal. Jeg har han i min base, og foreldrene er Iver Einarsen f. Halset, 1720 og kona Guru Angrimsdt. Vangseng, f. 1721, Rennebu.
Beste hilsen Inger Bjørnaas
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1695#ovre
Kirkebøkene for Orkdal er stor sett avskrevet og i søkbar form (det er bare bøkene for Svorkmo før 1776 som ikke er søkbare). Det er en stor lettelse når man skal lete i Orkdal, og de har gjort en kjempeinnsats med avskriften. Virkelig et eksempel til etterfølgelse.
Arngrim Iversen er altså fra Rikstad (Sørgard) i Meldal. Jeg har han i min base, og foreldrene er Iver Einarsen f. Halset, 1720 og kona Guru Angrimsdt. Vangseng, f. 1721, Rennebu.
Beste hilsen Inger Bjørnaas
-
Her er skifte etter Angrim Iversens mor:
3Aa07 Folio 603-605
Anno 1781 Fredagen den 25de May
Sted: udi Meldals tinglaug hos Iver Ejnersen
Hovedperson: hans ved døden avg. hustrue Guru Angrimsdatter som boede og døde paa foreskrevne gaard
Arvinger: hendes igienlevende huusbonde og deres med hverandre udi ægteskab avlede og igienlevende 4 børn
1. Ejner Iversen, myndig gift og boende her paa gaarden
2. Angrim Iversen, gl 20 aar
3. Marithe Iversdatter, gl 27 aar ugift
4. Giertrud Iversdatter, gl 17 aar
Vurderingsmenn: Lensmanden Hans Strøm og Friderich Joensen Aspbøll
Det refereres et skjøte på Rigstad fra Even Erichsen til Iver Ejnersen
Sum formue : 357 1 20
Sum gjeld : 99 3 16
Igjen å arve: 257 2 4
Til formynder og Courator for de umyndige
for Angrim Iversen hans søskendebarn Ole Joensen Haldset
for Marithe Iversdatter hendes søskendebarns mand Arnt Tollefsen Lilleaas
for Giertrud Iversdatter Iver Ejnersen Regstad
Angrim Iversen og Ingeborg Eriksdt. ble gift i Orkdal 21.6.1790, og jeg har funnet 2 barn: Iver Angrimsen, f. 1791 og Erik Angrimsen, f. 1801.
Beste hilsen Inger
3Aa07 Folio 603-605
Anno 1781 Fredagen den 25de May
Sted: udi Meldals tinglaug hos Iver Ejnersen
Hovedperson: hans ved døden avg. hustrue Guru Angrimsdatter som boede og døde paa foreskrevne gaard
Arvinger: hendes igienlevende huusbonde og deres med hverandre udi ægteskab avlede og igienlevende 4 børn
1. Ejner Iversen, myndig gift og boende her paa gaarden
2. Angrim Iversen, gl 20 aar
3. Marithe Iversdatter, gl 27 aar ugift
4. Giertrud Iversdatter, gl 17 aar
Vurderingsmenn: Lensmanden Hans Strøm og Friderich Joensen Aspbøll
Det refereres et skjøte på Rigstad fra Even Erichsen til Iver Ejnersen
Sum formue : 357 1 20
Sum gjeld : 99 3 16
Igjen å arve: 257 2 4
Til formynder og Courator for de umyndige
for Angrim Iversen hans søskendebarn Ole Joensen Haldset
for Marithe Iversdatter hendes søskendebarns mand Arnt Tollefsen Lilleaas
for Giertrud Iversdatter Iver Ejnersen Regstad
Angrim Iversen og Ingeborg Eriksdt. ble gift i Orkdal 21.6.1790, og jeg har funnet 2 barn: Iver Angrimsen, f. 1791 og Erik Angrimsen, f. 1801.
Beste hilsen Inger
-
Kan dette være denne Ingeborg Eriksdt. ?
Konfirmant Ingebor Erichsdtr K Eggen 15 (konf. 15.11.1778, Orkdal). (f. ca. 1763)
Avdød Kaarenke Enke Ingeborg Erichsdtr Eggan 93 1/2, d. 26.10.1857 (f. ca.1764).
Har ikke klart å finne henne døpt i Orkdal. Kanskje også hun er utenfra ?
Inger
Konfirmant Ingebor Erichsdtr K Eggen 15 (konf. 15.11.1778, Orkdal). (f. ca. 1763)
Avdød Kaarenke Enke Ingeborg Erichsdtr Eggan 93 1/2, d. 26.10.1857 (f. ca.1764).
Har ikke klart å finne henne døpt i Orkdal. Kanskje også hun er utenfra ?
Inger
-
Orkdalsboka, bind 4, s. 186 (Eggan):
..... 13.8.1777 gjekk han (altså gården) til Erik Arntsson Storstein for 1490 riksdalar med kår til Haldo, og Kalvhagan til dei vanføre sønene hans, Anders og Kasper.
Erik Arntsson Storstein var frå Meldalen og gift med Marit Pedersdott. Dei sat med heile garden - 1 spann 1 øre - til 1789. Da kløyvde dei garden i 2 like delar, kvar på 2 øre - til sonen Petter Eriksson og svigersonen Arngrim Iversson Rikstad frå Meldal, g.m. Ingeborg Eriksst. i 1790.
Jeg har også litt om familien til Erik Arntsen Storsten i min base.
INger
..... 13.8.1777 gjekk han (altså gården) til Erik Arntsson Storstein for 1490 riksdalar med kår til Haldo, og Kalvhagan til dei vanføre sønene hans, Anders og Kasper.
Erik Arntsson Storstein var frå Meldalen og gift med Marit Pedersdott. Dei sat med heile garden - 1 spann 1 øre - til 1789. Da kløyvde dei garden i 2 like delar, kvar på 2 øre - til sonen Petter Eriksson og svigersonen Arngrim Iversson Rikstad frå Meldal, g.m. Ingeborg Eriksst. i 1790.
Jeg har også litt om familien til Erik Arntsen Storsten i min base.
INger
-
Her er dåpen til Ingeborg Eriksdatter Storsten, Dom. Lætare 1.4.1764, Meldal (venstre side, høyre kolonne, pos. 35):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112
Inger
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112
Inger
Hei!
Ingeborg Erichsdatter var født i 1767 som datter av Erich Arntsen Storsten og kona Martit Pettersdatter Ry i Meldal. Meldal bygdebok, Gard og Ætt bd. I side 466
De kjøpte garden Eggan i Orkdal i 1777 for 1490 riksdaler.
Erich Angrimsen Eggan ble gift med Marit Olsdatter Krogset fra Skaun den 2.april 1829 i Orkdal kirke. De kjøpte Garten på Ørlandet, skjøte 14. juli 1829.
Mvh John Tore
Ingeborg Erichsdatter var født i 1767 som datter av Erich Arntsen Storsten og kona Martit Pettersdatter Ry i Meldal. Meldal bygdebok, Gard og Ætt bd. I side 466
De kjøpte garden Eggan i Orkdal i 1777 for 1490 riksdaler.
Erich Angrimsen Eggan ble gift med Marit Olsdatter Krogset fra Skaun den 2.april 1829 i Orkdal kirke. De kjøpte Garten på Ørlandet, skjøte 14. juli 1829.
Mvh John Tore
Inger fant fort svaret her som vanlig. Ingeborg var født i 1764, skrivefeil av meg. Vet ikke hvor Arne kommer inn, men kan nevne at Erich Angrimsen og Mait Olsdatter fikk to barn, Anders Eriksen som var sinnsvak, og Ingeborg Eriksdatter Garten født 1836. Erik Angrimsen omkom på sjøen 3.3.1840, og Marit ble gift 2 med Cornelius Olsen Salsegg fra Orkdal.
Mvh John Tore
Mvh John Tore
Takker Inger, Paul og John så mye for veldig god hjelp. Kommer tilbake når jeg får bearbeidet dagens informasjon for Storstein informasjonen er av stor interesse.
mvh Arne
mvh Arne
Hei,
du finner opplysninger om Angrim og hans aner her:
http:\\astavne.net\Rennebu\p30459.htm
og Ingeborg og hennes aner her:
http:\\astavne.net\Rennebu\p55179.htm
Mvh. Arnt
du finner opplysninger om Angrim og hans aner her:
http:\\astavne.net\Rennebu\p30459.htm
og Ingeborg og hennes aner her: