"Blitt satt bort på gård" - Gullverket
Moderator: MOD_Akershus
"Blitt satt bort på gård" - Gullverket
Er blitt fortalt at tipp-oldemora mi ble satt bort på gård på Gullverket.
Dette må nok ha skjedd mellom 1922 og ca 1960, mer vet jeg ikke.
Hun er født 1890, fikk barn som ble adoptert bort, og senere satt bort på en gård på Gullverket.
Jeg er blitt fortalt at hun var dårlig psykisk form og kanskje noe ustabil.
Hvor går jeg nå?
Dette må nok ha skjedd mellom 1922 og ca 1960, mer vet jeg ikke.
Hun er født 1890, fikk barn som ble adoptert bort, og senere satt bort på en gård på Gullverket.
Jeg er blitt fortalt at hun var dårlig psykisk form og kanskje noe ustabil.
Hvor går jeg nå?
Sist redigert av dn26414 den 30. november 2011 kl. 15.19, redigert 1 gang totalt.
Re: "Blitt satt bort på gård"
Vi må nok ha litt mer "kjøtt på beinet" for å kunne hjelpe deg.
Kan du legge inn navn på din tippoldemor, datoer, sted, hvor og når barnet ble født,
kort sagt ALT du vet?
Ikke navn på levende personer det har vi ikke lov til.
Det kan være noen vet noe, og kan hjelpe.

Kan du legge inn navn på din tippoldemor, datoer, sted, hvor og når barnet ble født,
kort sagt ALT du vet?
Ikke navn på levende personer det har vi ikke lov til.
Det kan være noen vet noe, og kan hjelpe.

Vennlig hilsen Tove
Selvsagt!
Dette er forresten samme dame som du hjalp meg litt med tidligere, Tove, - nemlig Dagmar!
Fikk tak i telefonnummer og vært i kontakt med en eldre dame som husket noen detaljer om henne (gjennom begravde slektninger på begravde i Oslo og gjennom Gravferdsetaten)!
Må nok, når jeg ser etter, oppjustere meg med årstallet hun skal være satt bort, til 1932.
Dagmar Lovise Pedersen
- Født 25.11.1890
- Døpt i Jacobskirken 08.03.1891
- I datterens konfirmasjonsoppføring står hun nevnt som hotelpike. Dette var i 1932.
- Datteren ble forøvrig adoptert bort til Svinndal, Våler i Østfold. (Hun skal ikke ha visst om moren sin i Oslo / Eidsvoll)
- Datteren ble født på et sted i Oslo, som senere brant, og i brannen så forsvant alle arkiver (lurer på om dette kan ha vært i Sandvika)
- Datteren ble født 1918 og adoptert bort 1920. har brev koblet til adopsjonen datert fram til 1922.
- Et brev datert 1920 står hun undertegnet som hotelpike.
- Adopsjonsaken får jeg ikke innsyn i, og den har klausul i ti år til.
- Døde 11.01.1970, Har sett dødsannonse i Aftenposten.
- Bisatt 23.01.1970 i Østre Krematirium.
- Skal ha bodd på flere steder rundt om i Oslo i sitt unge voksne liv, hun har sikkert ikke passet helt inn, osv. Dette kan jo passe med at hun har vært noe ustabil, rent psykisk...
- Jeg har funner i arkivet til Aftenposten en forlovelse datert 1913 mellom en Dagmar Pedersen fra Kristiania og kontorist Joh. Alfstad fra Furnæs. Usikker på om det er min Dagmar.
- Har kontaktet Riksarkivet i Oslo for å få en dødsattest, men de sa at den var for fersk til at de kunne ha den, så jeg ringte til Tingretten, men den var for gammel til at de kunne ha den, så da ser det ut som om den er umulig å få tak i. Forsøkte så å få ut dataene om henne som er registrert i Folkeregistret, men de vil ikke gi fra seg noen ting.
- Damen jeg har vært i kontakt med kan huske at hun var med moren og broren sin på besøk på en gård på Gullverket og besøkt Dagmar, men hun var da sint, og siden har familien hatt svært liten kontakt med henne. De som jeg var i kontakt med ble overrasket når jeg fortalte at hun døde så sent som i 1970.
Dette er forresten samme dame som du hjalp meg litt med tidligere, Tove, - nemlig Dagmar!
Fikk tak i telefonnummer og vært i kontakt med en eldre dame som husket noen detaljer om henne (gjennom begravde slektninger på begravde i Oslo og gjennom Gravferdsetaten)!
Må nok, når jeg ser etter, oppjustere meg med årstallet hun skal være satt bort, til 1932.
Dagmar Lovise Pedersen
- Født 25.11.1890
- Døpt i Jacobskirken 08.03.1891
- I datterens konfirmasjonsoppføring står hun nevnt som hotelpike. Dette var i 1932.
- Datteren ble forøvrig adoptert bort til Svinndal, Våler i Østfold. (Hun skal ikke ha visst om moren sin i Oslo / Eidsvoll)
- Datteren ble født på et sted i Oslo, som senere brant, og i brannen så forsvant alle arkiver (lurer på om dette kan ha vært i Sandvika)
- Datteren ble født 1918 og adoptert bort 1920. har brev koblet til adopsjonen datert fram til 1922.
- Et brev datert 1920 står hun undertegnet som hotelpike.
- Adopsjonsaken får jeg ikke innsyn i, og den har klausul i ti år til.
- Døde 11.01.1970, Har sett dødsannonse i Aftenposten.
- Bisatt 23.01.1970 i Østre Krematirium.
- Skal ha bodd på flere steder rundt om i Oslo i sitt unge voksne liv, hun har sikkert ikke passet helt inn, osv. Dette kan jo passe med at hun har vært noe ustabil, rent psykisk...
- Jeg har funner i arkivet til Aftenposten en forlovelse datert 1913 mellom en Dagmar Pedersen fra Kristiania og kontorist Joh. Alfstad fra Furnæs. Usikker på om det er min Dagmar.
- Har kontaktet Riksarkivet i Oslo for å få en dødsattest, men de sa at den var for fersk til at de kunne ha den, så jeg ringte til Tingretten, men den var for gammel til at de kunne ha den, så da ser det ut som om den er umulig å få tak i. Forsøkte så å få ut dataene om henne som er registrert i Folkeregistret, men de vil ikke gi fra seg noen ting.
- Damen jeg har vært i kontakt med kan huske at hun var med moren og broren sin på besøk på en gård på Gullverket og besøkt Dagmar, men hun var da sint, og siden har familien hatt svært liten kontakt med henne. De som jeg var i kontakt med ble overrasket når jeg fortalte at hun døde så sent som i 1970.
Beklager, husket deg ikke i farten.
Skal se litt mer på Dagmar, men har ikke tid med en gang.

Skal se litt mer på Dagmar, men har ikke tid med en gang.

Vennlig hilsen Tove
Takk!
Er utrolig takknemlig for hjelpen jeg får er på siden!
Er utrolig takknemlig for hjelpen jeg får er på siden!
Beklager Herman, jeg finner dessverre ikke noe.
Håper noen med bedre lokalkunnskap kan vite noe om
f eks en gård som tok seg av slike som Dagmar.
Kan jo ha vært en slags institusjon dette her. Lykke til videre.
Håper noen med bedre lokalkunnskap kan vite noe om
f eks en gård som tok seg av slike som Dagmar.
Kan jo ha vært en slags institusjon dette her. Lykke til videre.

Vennlig hilsen Tove
Setter uansett stor pris på at du prøvde!
Får håpe noen andre kan kaste lys over saken.
Får håpe noen andre kan kaste lys over saken.
Re: "Blitt satt bort på gård" - Gullverket
Prøver meg igjen her, jeg...
Kanskje noen nye her inne som kan kaste nytt lys over saken, noen som kjenner noe til gård(er) som kan ha tatt til seg noen på den tiden?
(Noen med lokalkunnskap?)
Neste steg er å sette meg i bilen, og kjøre de timene det tar og gå fra dør til dør der oppe, men det håper jeg å slippe...
Kanskje noen nye her inne som kan kaste nytt lys over saken, noen som kjenner noe til gård(er) som kan ha tatt til seg noen på den tiden?
(Noen med lokalkunnskap?)
Neste steg er å sette meg i bilen, og kjøre de timene det tar og gå fra dør til dør der oppe, men det håper jeg å slippe...
Hei !
Kanskje du skal kontakte Eidsvoll Historielag , - mulig de kan hjelpe deg litt på vei . . . .
E-post : [email protected]
Hilsen Mona
Kanskje du skal kontakte Eidsvoll Historielag , - mulig de kan hjelpe deg litt på vei . . . .
E-post : [email protected]
Hilsen Mona
-
- Sted: OSLO
-
- Sted: OSLO
Jeg har framlagt saken for en journalist i Eidsvoll Blad som sjøl bor i Gullverket og kjenner folk der. Han skriver :
Ingen av de jeg har spurt, har noe kjennskap til Dagmar Pedersen.
Hvis hun var "satt bort" til en gård i Gullverket, var det nok til noen private. Det var ingen institusjon i Gullverket, men det var ganske vanlig at foreldreløse barn og tilbakestående eller psykisk syke voksne ble tatt imot. Det ga jo kontanter til husholdningen.
Jeg kjenner flere slike tilfeller, men ingen Dagmar.
Ingen av de jeg har spurt, har noe kjennskap til Dagmar Pedersen.
Hvis hun var "satt bort" til en gård i Gullverket, var det nok til noen private. Det var ingen institusjon i Gullverket, men det var ganske vanlig at foreldreløse barn og tilbakestående eller psykisk syke voksne ble tatt imot. Det ga jo kontanter til husholdningen.
Jeg kjenner flere slike tilfeller, men ingen Dagmar.