Borgund Giervald på Østrem omkring 1700 og utover

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Borgund Giervald på Østrem omkring 1700 og utover

Legg inn av 6820 » 16. desember 2012 kl. 22.28

Sitter og jobber med ei slekt rundt dette Gjervald/Giervald/Jervald-navnet. Finner det bare her i området. Finner dem først på Østrem, senere er der av slekta på Stadsnes/Vedde, også tror jeg muligens det er etterkommere som bor på Sperre, og trolig til Larsgård. Alle gårder i Borgund prestegjeld, Møre og Romsdal.

Noen som har kjennskap til slekta - hvor kom de fra? Jeg har ikke tilgang på bygdebøkene nå.

Ser at noe må ha skjedd i 1709, kan noen slå opp i Borgund og Giske bygdebøker, bindet om Østrem i Borgund? Er på jakt etter Gjervald Østrem som bodde der. Anne og Ole på Østrem ble begge begravet 17.02.1709. Hva skjedde - og hvem var de? Var det et ektepar? Muligens en sønn Ole også som døde da.

Her er fra Kirkeboken, men klarer ikke å se om der står noe om årsak til død eller annen informasjon om dem.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-244

NB Det står ikke Gjervald som død, det er Ole og Anne på Østrem, men tror det er samme slekta. Men det er Gjervaldnavnet og før-etterslekt jeg jobber med.

ENDRET TIL ANNE OG OLE PÅ ØSTREM SOM DØDE I 1709.
Hilsen fra Marianne

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Borgund Giervald på Østrem omkring 1700 og utover

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 16. desember 2012 kl. 23.01

Det står ikkje noko om dødsårsak.
Det var mange jordfesta denne dagen, og fleire i familie med kvarandre eller frå same gard. Det kan tyde på ein epidemi av noko slag.

Ole 24 år kan godt vere ein son. I manntalet 1701 finn vi Ole 56 år (utan farsnamn), med son Ole 14 år.

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Re: Borgund Giervald på Østrem omkring 1700 og utover

Legg inn av 6820 » 17. desember 2012 kl. 0.40

Takker, ja - tenkte meg det eller uvær og evt båtvelt, brann el.l, men ser ikke at der er spesielt mange barn som er døde da.

Ser at helgen før er begravet et ektepar og deres barn fra Lille Nørve.
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»