FT1910: Ikke komplett for Ålesund? Familiene som "forsv
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: FROGNER
FT1910: Ikke komplett for Ålesund? Familiene som "forsv
Familiene som “forsvant”
Jeg har ikke sett noe annet enn at 1910-tellingen i utgangspunktet er komplett. Det er dog komplett umulig for meg å finne min mormor og hennes familie i denne tellingen. Kanskje noen her kan hjelpe meg?
Mormor Hansine Kaspara Elvsås/Elvsaas/Elsaas og hennes tvillingsøster Astrid Margit ble født i Vatne i Skodje i 1903 som uekte barn av Karen Birgitte Poulsdotter Bjørnegotten (1862-1944) og Andreas Olsen Elvsås (1877-1920) fra Ålesund (Klokkerbok for Vatne i Skodje 1903-1917, s. 5). Mine opplysninger tilsier at de deretter flyttet til Ålesund. Mor og far giftet seg aldri, men de flyttet heller ikke fra Ålesund. I 1920 dør Andreas, som da bor sammen med sin mor i Keiser Wilhelmsgate 63 (Klokkerbok for Ålesund 1918-1938, s. 42).
Moren til Andreas, Anne/Ane Marie, gifter seg med en svensk innflytter, Johannes Larsson Lindin, i Ålesund i 1887. Hun er enke i 1900.
Søk på Hansine, Astrid, Karen Birgitte, Andreas, Anne/Ane Marie i forskjellige varianter har ikke gitt meg noe resultat. Søk på Lindin gir 2 treff, hvorav den ene er Ane Maries yngste sønn. Hansine og Astrid bodde sammen med sin mor, mens Andreas bodde hos sin mor. I Ålesund bodde de ikke langt unna hverandre, noe som kan tyde på at tellingslister ikke er blitt transkribert eller er blitt borte.
Det er selvfølgelig også mulig at jeg gjør noe feil i søkeskjemaet - jeg har gjort det på så mange forskjellige måter at jeg kan ha kjørt meg litt fast...
Noen som har noen innspill??
Jeg har ikke sett noe annet enn at 1910-tellingen i utgangspunktet er komplett. Det er dog komplett umulig for meg å finne min mormor og hennes familie i denne tellingen. Kanskje noen her kan hjelpe meg?
Mormor Hansine Kaspara Elvsås/Elvsaas/Elsaas og hennes tvillingsøster Astrid Margit ble født i Vatne i Skodje i 1903 som uekte barn av Karen Birgitte Poulsdotter Bjørnegotten (1862-1944) og Andreas Olsen Elvsås (1877-1920) fra Ålesund (Klokkerbok for Vatne i Skodje 1903-1917, s. 5). Mine opplysninger tilsier at de deretter flyttet til Ålesund. Mor og far giftet seg aldri, men de flyttet heller ikke fra Ålesund. I 1920 dør Andreas, som da bor sammen med sin mor i Keiser Wilhelmsgate 63 (Klokkerbok for Ålesund 1918-1938, s. 42).
Moren til Andreas, Anne/Ane Marie, gifter seg med en svensk innflytter, Johannes Larsson Lindin, i Ålesund i 1887. Hun er enke i 1900.
Søk på Hansine, Astrid, Karen Birgitte, Andreas, Anne/Ane Marie i forskjellige varianter har ikke gitt meg noe resultat. Søk på Lindin gir 2 treff, hvorav den ene er Ane Maries yngste sønn. Hansine og Astrid bodde sammen med sin mor, mens Andreas bodde hos sin mor. I Ålesund bodde de ikke langt unna hverandre, noe som kan tyde på at tellingslister ikke er blitt transkribert eller er blitt borte.
Det er selvfølgelig også mulig at jeg gjør noe feil i søkeskjemaet - jeg har gjort det på så mange forskjellige måter at jeg kan ha kjørt meg litt fast...
Noen som har noen innspill??
Re: FT1910: Ikke komplett for Ålesund? Familiene som "f
Hei
1910 tellingen er dessverre ikke komplett.
Her er det som er publisert av mangler - foreløpig:
http://arkivverket.no/arkivverket/conte ... /full/6044
Vivi
1910 tellingen er dessverre ikke komplett.
Her er det som er publisert av mangler - foreløpig:
http://arkivverket.no/arkivverket/conte ... /full/6044
Vivi
-
- Sted: HALDEN
-
Vivi: Det er der jeg antar forklaringen ligger. Skulle dog likt å sett listen over mangler, som skulle vært ferdig i løpet av 2011 

-
Anita: Godt forsøk, men nei, det er feil person. Hun er født året før "min" Ane Marie.
Heisann Bjørn
Dei oppgitte fødselsdatoer og år i FT1910 har mykje feil så ikkje avvis "heilt" denne personen som er funnet i Molde
Mvh
Ingmar
Dei oppgitte fødselsdatoer og år i FT1910 har mykje feil så ikkje avvis "heilt" denne personen som er funnet i Molde

Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
-
Ingmar: Jeg vet at det forekommer avvik av forskjellige grunner. Det jeg ikke skrev i stad, var at jeg allerede vet om denne personen. Det var to Ane Marie som ble født i Bolsøy med kort tids mellomrom, noe som voldet meg litt hodebry, men jeg vet også etter egne undersøkelser at jeg har funnet den (for meg) rette Ane Marie, ikke minst fordi hun giftet seg og tok etternavnet Lindin. Den andre Ane Marie (som kan være den rette for noen andre), vet jeg også at ble boende i Bolsøy, noe innlegget over bekrefter også for 1910-tellingen.
Men det er veldig riktig å være kritisk til årstallene. Helt enig med deg der!
Men det er veldig riktig å være kritisk til årstallene. Helt enig med deg der!
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Vi har vel da dåpen til Andreas Olsen her med far "Ole Olsen i Aalesund"
her nr 54
Mora er da Maria Rasmusdtr ?? under Elvaas.
Og er det ho som er døpt her som nr 7
Ser det er døpt flere An(n)e Marie i Bolsøy 1849 og 50. og Ane Marie i Bolsøy må være den samme som er ug og fødd i 1749 både i ft 1900 og 1910.
Har også prøvt å søkt litt på disse navna men får ikke treff
Ser det kom svar mens jeg skrev og spekulerte.
Opplysninger om Karen Birgitte, foreldre og søsken i Vatne I side 654 har du kanskje?
her nr 54
Mora er da Maria Rasmusdtr ?? under Elvaas.
Og er det ho som er døpt her som nr 7
Ser det er døpt flere An(n)e Marie i Bolsøy 1849 og 50. og Ane Marie i Bolsøy må være den samme som er ug og fødd i 1749 både i ft 1900 og 1910.
Har også prøvt å søkt litt på disse navna men får ikke treff

Ser det kom svar mens jeg skrev og spekulerte.
Opplysninger om Karen Birgitte, foreldre og søsken i Vatne I side 654 har du kanskje?
-
Helge: Ja, jeg har info bakover og har vært på Riksarkivet og lest i bygdebøkene. Det er FT1910 som har forundret meg stort, særlig siden sannsynligheten for at to husstander skulle være borte, men de bodde så vidt meg bekjent nært hverandre, og det er vel derfor begge er borte samtidig. Jeg tenkte kanskje at noen her eventuelt hadde konkret kjennskap til mangler ved tellingen i Ålesund.
- Greta Voigt Nesbø
- Sted: BJØRNDALSTRÆ
Hei!
Jeg kan nok ikke svare deg på dine spørsmål. Men jeg kan fortelle at min oldefar, Iver Andreas Paulsen Eidsvik er bror til Karen Birgitte Paulsdatter. Jeg har lett lenge etter han i 1910-tellingen uten hell. Jeg vil gjerne utveksle familieopplysninger med deg. Kanskje du kan sende meg en personlig melding?
Jeg kan nok ikke svare deg på dine spørsmål. Men jeg kan fortelle at min oldefar, Iver Andreas Paulsen Eidsvik er bror til Karen Birgitte Paulsdatter. Jeg har lett lenge etter han i 1910-tellingen uten hell. Jeg vil gjerne utveksle familieopplysninger med deg. Kanskje du kan sende meg en personlig melding?