Skifte, Oslo skifterett, 1858

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Ida Lau Borch
Sted: STRØMMEN

Skifte, Oslo skifterett, 1858

Legg inn av Ida Lau Borch » 17. november 2012 kl. 1.49

Johan Gottfried Schmidt, kjøpmann bosatt i Kongens gade 16, døde 6. juni 1858 i Kiel. I følge familietradisjonen døde han etter å ha begått selvmord fordi han var falitt. Kirkeboka sier ikke noe om dødsårsaken, men jeg håpet at skiftet kunne belyse mer av bakgrunnen.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/34168/22/

Skiftet var 22.6.1858. Kan noen hjelpe meg med å tyde innledningen til dette skiftet, det som står før barna listes opp? Jeg ser bl.a. at svogeren hans, Peter Petersen, er nevnt, men får liksom ikke helt sammenhengen i hva som står. Jeg har nok lest for mange kirkebøker og for få skifter... :oops:

Jeg lurer også på: Er alle opplistingene som står etter barnas navn (før vi kommer til listen over innbo) de han skyldte penger TIL? Eller er det de som skylder ham penger? Prøvde å se om jeg fant noen skifter som lignet her på forumet, men fant liksom ikke helt noen som så ut til å ha samme malen...

Det hadde vært supert om noen kunne hjulpet med denne nøtten!

Hilsen fra Ida

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Skifte, Oslo skifterett, 1858

Legg inn av dn23027 » 17. november 2012 kl. 10.18

Jeg skal ikke påstå at jeg klarer å tyde særlig mye av denne håndskriften.... men jeg tror nok de har fulgt normalen med eiendeler/formue først. Det var visse regler som skulle følges når skifter ble satt opp.

Alt som står opplistet etter barnas navn er penger avdøde har tilgode,- det er nevnt bl.a. en haug obligasjoner fra ulike personer med pant i forskjellige eiendommer rundt om i landet, og da skylder de penger til ham. I tillegg er (side 20b) det en del aksjer, kassebeholdning og varebeholdning. Så kommer innbo/løsøre. Jeg har bladd noen sider, og lurer på hvor gjelda er, egentlig,dersom han skulle være fallitt - fant ikke avslutningen på dette skiftet. Det er kanskje enda lenger uti protokollen etter andre skifter. Noen ganger tok det lang tid, fordi de også måtte utstede proklama og vente på kreditorers krav.

Det er nevnt at avdøde de siste 2 1/2 år har oppholdt seg i Kiel.

Mvh
Linda

Ida Lau Borch

Legg inn av Ida Lau Borch » 17. november 2012 kl. 12.24

Så flott, tusen takk! Dette hjalp mye, jeg har jo klart å tolke litt av teksten selv, men slet med å få sammenhengen i den - særlig siden jeg ikke kjenner de begrepene og formuleringene som brukes i skifter. Nå fikk jeg flere ting på plass!

Jeg tror ikke det finnes noen senere skifter (det er i hvertfall ingen opplistet i det som er registrert i RHD), men skal jammen lete litt framover, det var et godt tips.

Hvis noen skulle ha flere tips til hva som står - her er hva jeg nå tror jeg har skjønt så langt av teksten, og hvor jeg lurer mest:

Aar 1858 den 22 juni blev av sagfører Sæthren .. skifterettens .... Dommen af u.. Nilsen .... forretning afsa... i var i Gaarden N 16. Kongens Gade efter kjøbmand Johann Gottfried Schmidt som under 6 d m er afgaet ved døden.

Hvordan afdødes svoger Kjøbmand Peter Petersen var tilstede og opga at afdøde i nær fyldte 2 1/2 aar har opholdt sig ved s......ingen i Kiel, ..... ...... af afdødes affærer under ... ophold i Kiel framlagte sk... til skifte melte av d 17 denne mnd vedlagte Oppgaver over ... status.

Afdødes efterladte børn af Ægteskab ... afgangen hustru Christiane Frederikke født Døderlein, som:
(osv, her er den videre teksten forståelig, og takket være opplysningen om at dette er hva de skyldte ham klarer jeg nå å tolke meg fram til en god del av den etterfølgende teksten).

Tusen takk for hjelpen så langt! Dette er en morsom nøtt å få løst
:D

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 17. november 2012 kl. 12.39

Aar 1858 den 22 juni blev ved Sagfører Sæthren paa Skifterettens Vegne i Overvær af underskrevne Vidner en Registeringsforretning afholdt i Gaarden N. 16 i Kongens Gade efter Kjøbmand Johann Gottfried Schmidt som under 6 d. M. er afgaaen ved Døden. Hvorda! Afdødes Svoger Kjøbmand Peter Petersen var tilstede og opgav at Afdøde i de sidste 2 1/2 Aar har opholdt sig ved Sindsygeindretningen i Kiel, hvor han ogsaa afgik ved Døden. Komparenten der har havt Bestyrelsen af Afdødes Affairer under hans Ophold i Kiel fremlagde Skrivelse til Skifteretten af d. 17 dennes med vedlagte Opgaver over Boets Status. - Afdødes efterladte Børn af Ægteskab med hans tidligere afgangne Hustru Christiane Frederikke født Døderlein, ere: .....osv.

Mvh
Else B.

Ida Lau Borch

Legg inn av Ida Lau Borch » 17. november 2012 kl. 23.23

Wow - tusen takk! Dette var helt nytt for oss, og noe jeg ikke i det hele tatt klarte å tolke. Jeg er kjempetakknemlig!

Hilsen fra Ida

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»