Holk (Holch) (Tønsberg 1500-tallet)

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Brukeravatar
Per Nermo
Sted: OSLO
Kontakt:

Holk (Holch) (Tønsberg 1500-tallet)

Legg inn av Per Nermo » 9. desember 2004 kl. 15.17

Hvem var det egentlig Randi Lauridsd Holch giftet seg i Tønsberg 25.11.1593 ? Jeg spør fordi det forvirrer meg at lagmann og borgermester i Tønsberg, Niels Lauritssøn, som såvidt jeg har oppfattet var gift med Randi) visstnok opptrådte på herredagen i Skien sammen med sin sønn Iver den 16 Aug 1613, og at barna hans (deres ?) ser ut til å være født i perioden ca.1565-1585. Hva har jeg misforstått ?

dn10058
Sted: LARVIK

Re: Holk (Holch)

Legg inn av dn10058 » 10. desember 2004 kl. 7.36

Beklager, Per. Det var ved sønnen Laurits Nilsons bryllup!

Dansk/norsk Personalhist Tidsskr, bind 1 ved Gustav Storm - gjengivelse av borgermester i Tønsberg, Laurits Nilssons opptegnelser: "Anno 93 denn 25 nouember Adtuent søndaug stodt mett brølup her ij Tonsberig medt erlig pyege Anne Jensdotter och war wb Per Iuerson ttel Frettzø och wb Acsel Wrup myene brumen ock w.b. fru Margrette Breyde medt w.b. fru Hele Marsuin hendis kuyener".

...eller...

Jeg har notert for maange år siden (uten kilde selvfølgelig) at Iver Jenssøn til Fritzø hadde ei søster (ukjent navn) som igjen hadde ei datter Maren Pedersdatter. Først har jeg notert at denne Maren var gift med lagmann i Oslo (var så i 1549), Lauritz Nilssøn Lystrup, men så har jeg seinere rettet dette til at hun var gift med hans far, Nils Lauritsen Lystrup (vet ikke hva som er riktig). Kunne disse ha noe forbindelse til lagmann på Agdesiden, Nils Lauritsen gift med Randi Holck - dvs foreldre til denne Laurits Nilssøn som fikk hele adelen i området til å stille opp for seg? Navnet Iver dukker forresten også opp blant barna til Nils og Randi.

PS

Ei datter av lagmann i Oslo, Laurits Nilssøn Lystrup, Adelus Lauritsdatter, ble gift med sogneprest i Søgne, Christian Jenssøn Schjelderup (1554-1622).

Datter av borgermester i Tønsberg/lagmann Nils Lauritsen, Anne Nilsdatter, ble i 1601 gift med en slektning av ovennevnte, biskop (seinere) Peder Jenssøn Schjelderup. Gjerne bare tilfeldig?

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 10. desember 2004 kl. 7.46

Jeg tok meg den frihet til å legge disse to innleggene ovenfor (de to første innleggene i tråden) inn under et nytt tema, slekten Holk (Holch), i stedenfor at de skulle ligge under adelsslekten på Fresje (Fritzøe) ved Larvik.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Per Nermo
Kontakt:

Legg inn av Per Nermo » 10. desember 2004 kl. 10.41

... og Adelus Lauritzdatter Lystrup (1574-1625) tjente i 1696 hos "sin slektning" Margrethe Breide på Fritzøe !

Rent kronologisk kunne jo Lauritz (f.ca.1500?), svigerfar til Randi Holck (1540-1597), passe inn som sønn (ev. i 1. ekteskap) av Niels Lauritzsøn Lystrup (adlet 1549) (g. 2. m. Maren [muslingskall], søsterd. av Iver Jenssøn (Baden) til Fritzøe). Denne Lauritz får sønnene Jørgen og Niels, som begge ble lagmenn og borgermestre i Tønsberg), og dette (Niels, g. Randi) passer jo bra mht. oppkalling etter Niels L. Lystrup (adlet 1549).

1. g. skal denne Niels L. Lystrup (ca.1470?-1558) ha vært g.m. Kirsten Madsdatter Green. Men det er kanskje ikke så sannsynlig at det var noen sønn Lauritz i dette ekteskapet; vi finner jo sønnen Lauritz/Laures Nielssøn Lystrup (g. Anna Nilsd. Skak) i 2. ekteskap (m. Maren).

Det fantes en Engebreth Lauritssøn Lystrup (g. (rundt 1530 ?) m. Adelus Teiste og far til Juliane g. Niels Jonssøn Skak. Er denne Engebreth s. i Niels L. Lystrup's 1. ekteskap ?

Var forresten Niels Lauritzsøn Lystrup (død 1558) og sønnen Lauritz begge lagmenn i Oslo ?

Sistnevntes kone Anna Skak var d. av ovennevnte Niels Jonssøn Skak. Var hun fra hans 1. ekteskap m. ovennevnte Juliane Lystrup eller hans 2. m. Adelus Finsdotter (Kruckow) ?

(Jeg er klar over at jeg sjonglerer ganske vilt med løse hypoteser mhp. forbindelsen i avsn. 2 og 3 over, men håper likevel på 'nådige' kommentarer).

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 10. desember 2004 kl. 14.52

Hei Per, jeg prøver å holde diskusjonene om de enkelte slektene noe fra hverandre, selv om de naturligvis henger sammen. På sikt vil det jo bli så mange innlegg at en sortering vil være helt nødvendig.

Jeg ber om at tråden med overskriften Holk (Holch), som ligger under (ikkeadelige) slekter, forbeholdes den slekten du nevnte i det av dine innlegg som nå er det første innlegget i denne tråden, dvs Holk fra Tønsberg.

Jeg har opprettet et nytt emne Lystrup, som jeg ber om at dere anvender når det konkret gjelder spørsmål og diskusjoner om denne adelige slekten Lystrup.

Det vil også (senere) bli behov for både å opprette emner for andre adelsslekter Holk, og for nye emner om andre borgerslekter Lystrup. Man kan gi lenke mellom emnene om nødvendig.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»