Hei Britt og takk for god hjelp. Nå skjønte jeg sammenhengen pantebok/panteregister
Er ikke sikker på om alle kan lese svaret til Magne så derfor et kort sammendrag av hva jeg har sikre og dokumenterte opplysninger på:
Alv Knutsen var nest eldste sønn Knut Monsen Overøye på garden Overøye i Stordal. Fødd 1764. Han giftet seg med Johana Larsdatter og kommer ca 1794 til Tresfjord hvor de bygsler Marken under brnr.1. Her får de seks barn hvorav to dør i 1800.
1810 flytter familien Alv Knudsen bestående av Alv-Johana-Marit-Carolus-Lars og Knut til Vikaasen der de har kjøpt gard 81 av Sjur Madsen.
Her blir barna voksne og konfirmeres i perioden 1811 til 1821.
Lars gifter seg med Beret Iversdatter i 1829 og har året før 1828 fått skjøte på 81-1. De får en sønn Andreas(min tippoldefar)
Carolus gifter seg med Synnøv Larsdatter men får ingen barn(?)
Knut gifter seg med Ingeborg Hansdatter fra Hoem. De får heller ingen barn(?)
Marit forblir ugift og er registrert arbeidende på gard 123a i 1865.
Jeg antar nå følgende:
Gard 81 stor som den er blir bebygd med flere bolighus. Et i nordenden som senere blir brnr.2 Gjærdet. Et i sørenden som senere blir brnr. 3
Jeg antar videre at det kan være stor sannsynlighet for at Carolus og Synnøv hadde nordenden og Knut og Ingeborg sørenden. På hovedbruket bodde Lars og Beret med sønnen Andreas. Marit som dagarbeidende og Alv og Johana i kår.
Så dør Johana i 1844. Videre dør Lars 5.mai 1847 og Alv 6.november 1847.
Da er det vel Beret som arver garden eller sørger Alv for at Carolus får overta gården?
Du sier Synnøv er registrert som husmannskone men kan Carolus da foreta skyldeling/skjøting når han ikke er hjemmelshaver men husmand?
Det er altså perioden 1847 til 1857/1859 som ennå ikke er avklart.
Jeg antar nå at Beret har brnr. 2 i peroden 1847 til 1857 da bruket skjøtes til Anders Rolfsen Bø. Hvor det blir av henne etterpå er ennå et mysterium!
Videre antar jeg at Carolus og Synnøv og kanskje også Marit bor på hovedbruket inntil det skjøtes ut av familien til Anders Andersen Hjelvik 27.april 1859.
Synnøv og Marits skjebne etter dette er kjent, men Carolus?
Med beste hilsen
Svein Vikås