Amund Andersen fra Eidsvoll.
Moderator: MOD_Emigranter
Amund Andersen fra Eidsvoll.
Er der nogen som kan hjælpe mig. Jeg søger efter min oldemors bror Amund Andersen, født 5 februar 1842 i Eidsvoll. Han var søn af Inge Marie Amundsdatter og Anders Hansen - begge født i 1815 i Eidsvoll.
Amund rejste fra Kristiania til New york den 20 april 1872 med skibet : Henderson Scotia 33.
Oplysningen har jeg fra Digitalarkivet.uib.no " Immigranter over Kristiania 1871- 1930.
I Minnesota State Census 1875 fandt jeg en Amund Andersen født 1842 i Norge.
Residence : Red Wing City, Goodhue, Minnesota.
California Great registre 1866 - 1910
24 april 1879
San Rafael, Marin, California
Amund Andersen, født 1842 i Norge.
Amund Andersen , anslået fødselsår 1844 i Norge
gift med Marn Mattilla Wilberg, født i 1856 i ?
27 juli 1883 , Marin, California.
Amund Andersen, anslået fødselsår 1845 i Norge
Registrering af vælgere 31 juli 1896
San Rafael, Marin, California.
Marin Country Great Registre of 1880
Amund Andersen 37 år, født i Norge, Grovsmed
San Rafael.Marin Country, California.
Jeg ved ikke , om det er den rigtige Amund Andersen. Der er ikke opført nogle børn.
Håber at der er nogle, som måske kan hjælpe, men det er de oplysninger jeg har.
Amund rejste fra Kristiania til New york den 20 april 1872 med skibet : Henderson Scotia 33.
Oplysningen har jeg fra Digitalarkivet.uib.no " Immigranter over Kristiania 1871- 1930.
I Minnesota State Census 1875 fandt jeg en Amund Andersen født 1842 i Norge.
Residence : Red Wing City, Goodhue, Minnesota.
California Great registre 1866 - 1910
24 april 1879
San Rafael, Marin, California
Amund Andersen, født 1842 i Norge.
Amund Andersen , anslået fødselsår 1844 i Norge
gift med Marn Mattilla Wilberg, født i 1856 i ?
27 juli 1883 , Marin, California.
Amund Andersen, anslået fødselsår 1845 i Norge
Registrering af vælgere 31 juli 1896
San Rafael, Marin, California.
Marin Country Great Registre of 1880
Amund Andersen 37 år, født i Norge, Grovsmed
San Rafael.Marin Country, California.
Jeg ved ikke , om det er den rigtige Amund Andersen. Der er ikke opført nogle børn.
Håber at der er nogle, som måske kan hjælpe, men det er de oplysninger jeg har.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Amund Andersen fra Eidsvoll.
Hei
Det hadde vært en fordel om du la inn lenke(r) til de nettstedene der du har funnet opplysningene dine, f. eks. emigrasjonen i 1872.
Da blir det lettere for oss som ønsker å hjelpe deg.
mvh
Tom Kaasen
Det hadde vært en fordel om du la inn lenke(r) til de nettstedene der du har funnet opplysningene dine, f. eks. emigrasjonen i 1872.
Da blir det lettere for oss som ønsker å hjelpe deg.
mvh
Tom Kaasen
-
Hei
Hvordan vet du at Amund Andersen er født 5. februar 1842? Jeg finner noen få dåper i en kirkebok, men det oppgis i soknehistorikken at kirkebøkene for Eidsvoll gikk tapt i en brann i 1877.
I folketellingen FT1865, finner jeg en Amund Andersen, født 1838, av foreldre Anders Larsen og Inge Olsdatter, på gården Røisistuen.
Kan dette være "din" Amund? Han reiser i 1872 til New York med skipet Scotia, driftet av Henderson Line, se her Emigrantprotokoll
mvh
Tom Kaasen
Hvordan vet du at Amund Andersen er født 5. februar 1842? Jeg finner noen få dåper i en kirkebok, men det oppgis i soknehistorikken at kirkebøkene for Eidsvoll gikk tapt i en brann i 1877.
I folketellingen FT1865, finner jeg en Amund Andersen, født 1838, av foreldre Anders Larsen og Inge Olsdatter, på gården Røisistuen.
Kan dette være "din" Amund? Han reiser i 1872 til New York med skipet Scotia, driftet av Henderson Line, se her Emigrantprotokoll
mvh
Tom Kaasen
Hej .
I folketællingen 1865 på Eidsvoll opslag 7647 står
Amund Andersen, Røisibraaten , 24 år.
Oplysning om Amunds fødselsdag og år, fik jeg tilsendt af en slægtsforsker fra Eidsvoll.
Det var Eidsvoll sorenskriveri . Skifte. Dødsfaldsliste. ( i forbindelse med moderens død )
og der stod også, at han var immigreret til USA.
Jeg er ikke så god til det med computeren, så jeg må bare skrive, hvor jeg har fået eller fundet oplysningerne.
I folketællingen 1865 på Eidsvoll opslag 7647 står
Amund Andersen, Røisibraaten , 24 år.
Oplysning om Amunds fødselsdag og år, fik jeg tilsendt af en slægtsforsker fra Eidsvoll.
Det var Eidsvoll sorenskriveri . Skifte. Dødsfaldsliste. ( i forbindelse med moderens død )
og der stod også, at han var immigreret til USA.
Jeg er ikke så god til det med computeren, så jeg må bare skrive, hvor jeg har fået eller fundet oplysningerne.
- Margit R Bakke
- Sted: USA
- Kontakt:
Tom,
This is the family you found in 1865, it ties into my ancestry.
(1) 1 Anders Larsen Roise
--------------------------------------------------
Birth: 1805, Eidsvold Akershus Norway
Father: Lars Sveinssen (1753-1810)
Mother: Inge Andersdatter
BIOGRAPHY Living on the Roisistuen Farm, Langsaet Eidsvold, Langsaet Eidsvoll Norway in the 1865 census.
* Census year: 1865
* Municipality: Eidsvoll
* Municipality number: 0237
* Name of domicile: Roisistuen
Number of persons in this domicile: 5
Name Family status Marital status Occupation Birth year Place of birth Ethnicity
Lars Andersen ug Selvejer, Baadmand 1830 Eidsvold Prgj.
Anders Larsen hans Fader g Foderaadsmand 1805 Eidsvold Prgj.
Inge Olsdatter hans Kone g 1810 Eidsvold Prgj.
Amund Andersen deres Son ug 1838 Eidsvold Prgj.
Ludvig Andersen deres Son ug 1850 Eidsvold Prgj.
Spouse: Inger Olsdatter
Father: Ole Andersen
Mother: Anne Nilsdatter
Marriage: Norway
Children: Ingeborg Maria Andersdatter (1829-1897) is my gg-grandmother.
Ludwig Roise (~1849-)
Olava Andersdatter (1835-)
Amund Andersen (~1837-)
Lars Andersen (~1829-1906)
(2) 1.1 Ingeborg Maria Andersdatter Roiestuen
Death: 13 Sep 1897, Trempealeau County Wisconsin
Birth: 26 Apr 1829, Eidsvoll Akershus Norway
BIOGRAPHY Norwegian census of 1865 shows the family living at Sorlie Farm in Langsaet, Eidsvold/Eidsvoll, Norway. According to the obituary of his son, Albert H. Larson: Albert . . . was born in a one room single walled shanty by the creek on the farm that his parents . . . homesteaded. This was in the Town of Garfield, Jackson County, WI. Mr. and Mrs. Larson had come from Eidsvold, Norway in 1867. Soon Hans built a log house and a little later a house of lumber. Albert had 7 brothers and sisters.
Spouse: Hans F. Larsen Sorlie
Father: Lars Hansen (1805-)
Mother: Anna Catherine Taraldsdatter Blakkisrud (1801-)
Marriage: Eidsvoll Akershus Norway
Children: Indiana (1854-1890)
Lars (1855-1948)
Christian (1857-)
Alette Sorlie (1859-1936)
Anna Maria (1863-1922) my g-grandmother
Albert (1871-)
H. Julia (1872-)
(2) 1.2 Ludwig Andersen Roise
Birth: abt 1849, Eidsvoll Akershus Norway
BIOGRAPHY Living on the Roisistuen Farm, Langsaet Eidsvold, Langsaet Eidsvoll Norway in the 1865 census.
(2) 1.3 Olava Andersdatter Roise
Birth: 1835, Eidsvold Akershus Norway
Spouse: Amund Jensen Fremmingstuen
Children: Jens
Ole
Even
Oliane
(2) 1.4 Amund Andersen Roise
Birth: abt 1837, Eidsvoll Akershus Norway
(2) 1.5 Lars Andersen Roise
Death: 1 Jul 1906, Jackson County Wisconsin
Birth: abt 1829, Norway
This is the family you found in 1865, it ties into my ancestry.
(1) 1 Anders Larsen Roise
Birth: 1805, Eidsvold Akershus Norway
Father: Lars Sveinssen (1753-1810)
Mother: Inge Andersdatter
* Census year: 1865
* Municipality: Eidsvoll
* Municipality number: 0237
* Name of domicile: Roisistuen
Number of persons in this domicile: 5
Name Family status Marital status Occupation Birth year Place of birth Ethnicity
Lars Andersen ug Selvejer, Baadmand 1830 Eidsvold Prgj.
Anders Larsen hans Fader g Foderaadsmand 1805 Eidsvold Prgj.
Inge Olsdatter hans Kone g 1810 Eidsvold Prgj.
Amund Andersen deres Son ug 1838 Eidsvold Prgj.
Ludvig Andersen deres Son ug 1850 Eidsvold Prgj.
Spouse: Inger Olsdatter
Father: Ole Andersen
Mother: Anne Nilsdatter
Marriage: Norway
Children: Ingeborg Maria Andersdatter (1829-1897) is my gg-grandmother.
Ludwig Roise (~1849-)
Olava Andersdatter (1835-)
Amund Andersen (~1837-)
Lars Andersen (~1829-1906)
(2) 1.1 Ingeborg Maria Andersdatter Roiestuen
Death: 13 Sep 1897, Trempealeau County Wisconsin
Birth: 26 Apr 1829, Eidsvoll Akershus Norway
BIOGRAPHY Norwegian census of 1865 shows the family living at Sorlie Farm in Langsaet, Eidsvold/Eidsvoll, Norway. According to the obituary of his son, Albert H. Larson: Albert . . . was born in a one room single walled shanty by the creek on the farm that his parents . . . homesteaded. This was in the Town of Garfield, Jackson County, WI. Mr. and Mrs. Larson had come from Eidsvold, Norway in 1867. Soon Hans built a log house and a little later a house of lumber. Albert had 7 brothers and sisters.
Spouse: Hans F. Larsen Sorlie
Father: Lars Hansen (1805-)
Mother: Anna Catherine Taraldsdatter Blakkisrud (1801-)
Marriage: Eidsvoll Akershus Norway
Children: Indiana (1854-1890)
Lars (1855-1948)
Christian (1857-)
Alette Sorlie (1859-1936)
Anna Maria (1863-1922) my g-grandmother
Albert (1871-)
H. Julia (1872-)
(2) 1.2 Ludwig Andersen Roise
Birth: abt 1849, Eidsvoll Akershus Norway
(2) 1.3 Olava Andersdatter Roise
Birth: 1835, Eidsvold Akershus Norway
Spouse: Amund Jensen Fremmingstuen
Children: Jens
Ole
Even
Oliane
(2) 1.4 Amund Andersen Roise
Birth: abt 1837, Eidsvoll Akershus Norway
(2) 1.5 Lars Andersen Roise
Death: 1 Jul 1906, Jackson County Wisconsin
Birth: abt 1829, Norway
Margit in Minnesota
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"
-
- Sted: VESTMARKA
- Kontakt:
-
Hei
En liten "nøtt":
I FT1865, for Røisibraaten, er Anders Hansen "enkemand". Moren til Amund må altså være død før FT1865. Dersom opplysningene om hans alder og emigrasjon til Amerika kommer fra skiftet etter moren, stemmer dette ikke overens med at Amund Andersen emigrerer i 1871.
mvh
Tom Kaasen
En liten "nøtt":
I FT1865, for Røisibraaten, er Anders Hansen "enkemand". Moren til Amund må altså være død før FT1865. Dersom opplysningene om hans alder og emigrasjon til Amerika kommer fra skiftet etter moren, stemmer dette ikke overens med at Amund Andersen emigrerer i 1871.
mvh
Tom Kaasen
Hej !
Amund Andersen immigrerer 20 april 1872.
mvh. Norma Svennum
Amund Andersen immigrerer 20 april 1872.
mvh. Norma Svennum
-
Hei
Beklager at jeg skrev 1871, men det forandrer ikke på "nøtta" med at moren tilsynelatende er død før FT1865 og at opplysninger om emigrasjonen står i skiftet.
Kan det være skifte etter faren som inneholder opplysninger om emigrasjonen?
Har du mulighet til å få tak i lenke til skifteprotokollen der dette står?
mvh
Tom Kaasen
Beklager at jeg skrev 1871, men det forandrer ikke på "nøtta" med at moren tilsynelatende er død før FT1865 og at opplysninger om emigrasjonen står i skiftet.
Kan det være skifte etter faren som inneholder opplysninger om emigrasjonen?
Har du mulighet til å få tak i lenke til skifteprotokollen der dette står?
mvh
Tom Kaasen
Hej !
Jeg har ikke mulighed for at få tak i lenke til skifteprodukollen. Det var i forbindelse med andre spørgsmål, at jeg fik oplysning om, at Amund var immigreret til USA. Samtidig fik jeg oplysning om hans mors død d. 22 maj 1861 og hans fars død d. 31 dec. 1874.
Desuden fik jeg oplyst, at hans 2 brødre Hans og Bernt Andersen også var immigreret til USA.
De opholdt sig alle 3 i Eidsvoll i FT 1865, men ikke i 1875. Jeg har søgt i FT 1910, og ingen af dem er vendt tilbage til Norge.
mvh. Norma Svennum
Jeg har ikke mulighed for at få tak i lenke til skifteprodukollen. Det var i forbindelse med andre spørgsmål, at jeg fik oplysning om, at Amund var immigreret til USA. Samtidig fik jeg oplysning om hans mors død d. 22 maj 1861 og hans fars død d. 31 dec. 1874.
Desuden fik jeg oplyst, at hans 2 brødre Hans og Bernt Andersen også var immigreret til USA.
De opholdt sig alle 3 i Eidsvoll i FT 1865, men ikke i 1875. Jeg har søgt i FT 1910, og ingen af dem er vendt tilbage til Norge.
mvh. Norma Svennum
-
Hei
Her er dødsfallsprotokollen for Eidsvoll. Inge Amundsdatter 46 år, litt under til venstre, dato 22
Her er dødsfallsprotokollen for Anders Hansen. Siste under 1874, til venstre. 3 sønner i Amerika, 3 døtre i Norge.
Fødselsdatoen til Amund er ikke angitt her, så den må ha kommet fra et annet sted.
Det er riktig, som du har fått opplyst, at brødrene Bernt og Hans har emigrert.
Da kan det være flere å lete etter.
mvh
Tom Kaasen
Her er dødsfallsprotokollen for Eidsvoll. Inge Amundsdatter 46 år, litt under til venstre, dato 22
Her er dødsfallsprotokollen for Anders Hansen. Siste under 1874, til venstre. 3 sønner i Amerika, 3 døtre i Norge.
Fødselsdatoen til Amund er ikke angitt her, så den må ha kommet fra et annet sted.
Det er riktig, som du har fått opplyst, at brødrene Bernt og Hans har emigrert.
Da kan det være flere å lete etter.
mvh
Tom Kaasen
-
Hei
Jeg har sjekket litt mer omkring smeden Amund Andersen i San Rafael, Marin, California. Han oppgis å være født 1845 i alle velgeroversiktene. Finner det ikke usannsynlig at det er denne karen som var gift med Maren M Wilberg. Det er en Maren M. Anderson i San Rafael, Marin, California. Hun er enke både i Census 1930 og 1940. Hun bor sammen med en sønn Arthur Anderson, født ca. 1885. Hun oppgis å være født Eilberg
Finner denne Amund Anderssen i et familitre, med påstand om at han er født i Urskog, av andre foreldre. Dette kan selvfølgelig være feil.
mvh
Tom Kaasen
Jeg har sjekket litt mer omkring smeden Amund Andersen i San Rafael, Marin, California. Han oppgis å være født 1845 i alle velgeroversiktene. Finner det ikke usannsynlig at det er denne karen som var gift med Maren M Wilberg. Det er en Maren M. Anderson i San Rafael, Marin, California. Hun er enke både i Census 1930 og 1940. Hun bor sammen med en sønn Arthur Anderson, født ca. 1885. Hun oppgis å være født Eilberg
Finner denne Amund Anderssen i et familitre, med påstand om at han er født i Urskog, av andre foreldre. Dette kan selvfølgelig være feil.
mvh
Tom Kaasen
Hej !
Tak for oplysningen. Jeg vil også gerne undersøge hvor de 2 brødre blev af, men jeg tænkte, at det var bedre at begynde bare med Amund i første omgang. Hans navn har jeg ikke fundet så mange steder.
Hans rejste også fra Kristiania i april 1872, men med et andet skib.
Bernt har jeg ikke fundet ud af, hvornår han rejste.
Jeg har søgt gennem Familysearch i folketællinger i Minnesota og Wisconsin, men der er mange, der hedder det samme og er født det samme år i Norge.
Grunden til at jeg søger der, er fordi jeg har set gamle fotografier, som er sendt til familien i Norge. Desværre står der ikke navn på dem , kun fotografens navn og byen , hvor de er taget.
mvh. Norma Svennum
Tak for oplysningen. Jeg vil også gerne undersøge hvor de 2 brødre blev af, men jeg tænkte, at det var bedre at begynde bare med Amund i første omgang. Hans navn har jeg ikke fundet så mange steder.
Hans rejste også fra Kristiania i april 1872, men med et andet skib.
Bernt har jeg ikke fundet ud af, hvornår han rejste.
Jeg har søgt gennem Familysearch i folketællinger i Minnesota og Wisconsin, men der er mange, der hedder det samme og er født det samme år i Norge.
Grunden til at jeg søger der, er fordi jeg har set gamle fotografier, som er sendt til familien i Norge. Desværre står der ikke navn på dem , kun fotografens navn og byen , hvor de er taget.
mvh. Norma Svennum
Hej !
Der står godt nok forskellig alder på Amund, så det er svært at vide, om det er den rigtige. Det er bare mærkeligt, at han ikke findes andre steder. Der er ikke så mange af det navn og alder.
Hvis der bare vare fødselsdato og år, var man ikke i tvivl.
mvh. Norma Svennum
Der står godt nok forskellig alder på Amund, så det er svært at vide, om det er den rigtige. Det er bare mærkeligt, at han ikke findes andre steder. Der er ikke så mange af det navn og alder.
Hvis der bare vare fødselsdato og år, var man ikke i tvivl.
mvh. Norma Svennum
-
Det er dumt at du sparer" å opplysningene dine. Dersom du har bilder med angivelse av fotograf/by de er tatt, er dette en pekepinn som kan gjøre hjelpernes arbeid enklere.
Dem Amund Andersen som bodde i San Rafael, Marin California, er med sannynlighet her i FT1865. Dette stemmer i hvertfall med slektstreet jeg fant på Ancestry.
mvh
Tom Kaasen
Dem Amund Andersen som bodde i San Rafael, Marin California, er med sannynlighet her i FT1865. Dette stemmer i hvertfall med slektstreet jeg fant på Ancestry.
mvh
Tom Kaasen
Da er det ikke " min Amund Andersen " - desverre, men hvor kan han så være.
Den anden jeg fandt var jo i Red Wing, Goodhue Country, Minnesota , FT 1875.
" United States Census, 1880", A. Andersen i husholdning Joseph Pheiffer, Big Stone, Minnesota.
A. Andersen, født 1842 i Norge. han er single.
mvh. Norma Svennum
Den anden jeg fandt var jo i Red Wing, Goodhue Country, Minnesota , FT 1875.
" United States Census, 1880", A. Andersen i husholdning Joseph Pheiffer, Big Stone, Minnesota.
A. Andersen, født 1842 i Norge. han er single.
mvh. Norma Svennum
Hej !
Her er følgende fotografer, som har taget billederne :
Fotograf : Chalmers, Madison, Minnesota.
Fotograf : Steaffens, Red Wing, Minnesota.
Fotograf : Jay Haynes, Selby Ave., cor. Virginia Ave, St. Paul, Minnesota.
Fotograf : D.H. Brown, Ellsworth, Wisconsin.
Fotograf : Miller, Ellsworth, Wisconsin.
Desverre ved jeg ikke hvornår de er taget.
Da vil jeg skrive op de oplysninger, jeg har fundet om Hans Andersen og Bernt Andersen.
mvh. Norma Svennum.
Her er følgende fotografer, som har taget billederne :
Fotograf : Chalmers, Madison, Minnesota.
Fotograf : Steaffens, Red Wing, Minnesota.
Fotograf : Jay Haynes, Selby Ave., cor. Virginia Ave, St. Paul, Minnesota.
Fotograf : D.H. Brown, Ellsworth, Wisconsin.
Fotograf : Miller, Ellsworth, Wisconsin.
Desverre ved jeg ikke hvornår de er taget.
Da vil jeg skrive op de oplysninger, jeg har fundet om Hans Andersen og Bernt Andersen.
mvh. Norma Svennum.
-
Kan du se av alderen på personen(e) om Minnesota-bildene ser ut til å være eldre enn dem fra Wisconsin?
Er det menn og kvinner/mann + kvinne?
Er det noe holdepunkter i bildene for at Amund kunne ha familie?
mvh
Tom Kaasen
Er det menn og kvinner/mann + kvinne?
Er det noe holdepunkter i bildene for at Amund kunne ha familie?
mvh
Tom Kaasen
Hej !
Billederne fra Wisconsin er af mindre børn og dem fra Minnesota er ældre.
Jeg tror ikke, at de er børn af Amund. Jeg tror mere, at det kan være børn af Hans og Bernt, som jeg har fundet i folketællingerne, så dem vil jeg skrive oplysningerne på.
mvh. Norma Svennum
Billederne fra Wisconsin er af mindre børn og dem fra Minnesota er ældre.
Jeg tror ikke, at de er børn af Amund. Jeg tror mere, at det kan være børn af Hans og Bernt, som jeg har fundet i folketællingerne, så dem vil jeg skrive oplysningerne på.
mvh. Norma Svennum