Det gjelder en annen tragedie, utspilt ved Titran 12 februar 1839. Siterer fra Hitraboka II, side 286 :
Anders Pedersen omkom med hele sitt båtmannskap – 5 mann – ved en av innseilingene til Titran under skreifiske. Ved dette forliset omkom alle mennene på gården
Kildene viser at det er en del feil i dette utsagnet. Viktigst er at det var Markus Pedersens båtmannskap som omkom. Markus var gårdmann på Langøya, Dolm sogn, Hitra, båten hadde krysset Frøyfjorden for å ta del i vinterfisket etter skrei rundt Titran. Alle mennene var nok ikke fra gården til Markus, men en Ingebrigt Larsen Langøy, 22 år, var antaglig tjenestekar der. Problemet er at jeg ikke kan finne hans opphav på Hitra/Frøya.
Navnet Ingebrigt er noe mer brukt innover i landet enn på Hitra, og Family Search ( Sør-Trøndelag/Møre og Romsdal ) ledet meg til en kar født i Orkland 1.5.1817.
Presten skrev: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-62
Kilde: Orkdal, Ministerialbok nr. 668A03 (1800-1826), Fødte og døpte 1817, side 62
Klokkeren skrev ingenting, men han registrerte kanskje bare hovedsognet ut fra kirka på Fannrem ? Kilde: Orkdal, Klokkerbok nr. 668C05 (1816-1893), Fødte og døpte 1817. Er det ikke Lars Haldorsen Øyesæterhaug det står i presteboka ?
Denne Ingebrigt er den beste kandidaten aldersmessig. Jeg finner ham ikke konfirmert, begravet, gift, heller ikke utflyttet etter 1826 i Orkdals søkbare kb. ( Går ut fra at Orkland er med der ). Derimot kan jeg ha funnet foreldrene hans: Lars Haldorsen Evjen(?) død 22.11.1841, 6o år, og enke Marit Andersdatter Barbo(?) død 15.8.1846, 64 år.
Det ville være svært interessant med kommentarer til dette. Kanskje er jeg på feil spor, men vet da noen hvor det ble av Ingebrigt Larsen, født Øyasæterhaug(?) 1.5.1817 ?
Vennlig hilsen
Knut