Jeg sier først og fremst TUSEN TAKK! til alle bidrag.
Her følger et resymé så langt. Håper jeg har fått med meg alt.
Carl Hansen bodde hjemme på Evenby nordre i Høland frem til han var 17 år. Dette er bekreftet av FT 1875 og hans konfirmasjon i 1875. I 1878 flytter han hjemmefra til Christiania. Hvor han flytter vet jeg ikke, men han treffer Karin Pehrson (Carin Preson) enten der eller i Chicago, USA.
Jeg antar at han reiste tidlig til Amerika, rett etter han flyttet til Christiania. Der borte treffer han Carin. Dette antar jeg ettersom navnet hennes skrives på den 'amerikanske' måten. De får sønnen Karl Oskar i Chicago i 1880. Han heter der Carly Oskar. Igjen på den 'Amerikanske skrivemåten.
Det neste jeg har opplysninger på er at Carl Hansen, nå hetende Maler Karl Halvorsen Nordli får et barn med Kaja Martinsdatter fra Rudsberg i Rælingen i 1883.
Senere i 1895 blir sønnen til Carl og Carin, Carly Oskar konfirmert i Østre Aker, Christiania. Sønnen heter der Karl Oskar Karlsen Rud. Og faren er nå nevnt som Arbeider Karl Ruud med hustru Carin Preson.
Karl Ruud, går i de neste årene med mange forskjellige navn men han ender opp som malemester og husbygger. Han og Kaja blir boende på Fagertun i Rælingen resten av livet.
De fikk mange barn. Karl bygde flere hus nedenfor nye Rælingsvei og gjorde gode penger av dette.
Carly Oskar døde tidlig, allerede i 1904 av tuberkulose. Men var gift og bodde på Nordli i Rælingen.
----------------------------
Kaja Martinsdatter bodde hjemme på Rudsberget i Rælingen i alle fall frem til 1875 i følge FT1875. Hun ble konfirmert i Skedsmo. Og i 1877 fikk hun en sønn med tjenestegutten på Rudsberget, Anders Olsen. Han kom antagelig fra Nortvedt i Aker. De fikk sønnen Peder Marentius Carelius. Det ser ikke ut til at Kaja og Anders giftet seg. Og det var nok ganske ille at det gikk slik. Bestefaren hennes, Ener Pedersen hadde giftet seg med sin tjenestepike tidligere og det ble ikke godt ansett av resten av familien den gangen.
På Peder sin konfirmasjon i 1891, Rælingen. Står Anders Olsen oppført som sagarbeider.
Hvor Anders Olsen ble av vet jeg ikke. Men i 1907 da sønnen Peder gifter seg for annen gang i Boston, USA, står det oppført at far er Carl H Ruud og at mor er Kaija Marthinsen.
Det er å anta at Carl Ruud ble stefar til Peder.
Kaja er så nevt igjen i 1883 som foreldre til Hulda Emilie med Karl Ruud som ektemann.
Hun leve så resten av livet med Karl Halvorsen Rud på Fagertun i rælingen.
--------------------------
I slekten går det en historie som jeg ikke har fått bekreftet om at Karl og hans hustru Kaja reiste sammen til Chicago. Kaja reiste hjem ganske tidlig fordi hun ikke taklet varmen.
Karl ble der en liten stund lenger.
Hvis dette stemmer så må dette ha vært en gang mellom 1878 og 1883. Og i den ca samme perioden har de begge fått barn og evt. ektefeller. Hvor barna var i perioden vet jeg ikke. Igjen ville en bekreftelse på ekteskapet mellom Karl og Kaja løse mye.
Manglende informasjon her:
Hvor ble det av Carin Preson? Var hun gift med Karl Ruud?
Når giftet Karl Ruud og Kaja Martinsdatter seg?
Og er alt dette den samme Karl/Carl Ruud?
Hvor ble det av Anders Olsen?
Hvor og hvordan møttes Karl og Kaja?
Så, da håper jeg at med så mange kloke hoder og ildsjeler her inne, at dette er noe å bygge på og håper at noen finner ut av dette