rolf Johansen
Moderator: MOD_Oslo
rolf Johansen
søker foreldrene til denen mannen
han er født 11.7 1911 d.25.9 1973 og hviler på nordstrand gravlund med sin kone solveig f 1.4 1911 d. 13.3 1995
den som vites om denne lannen er at han har jobbet som kelner i resturanten Caba(Kaba) i Oslo og som ølkjører for frydenlung i Oslo
denne familien fikk få barn så det er ikke lange gjenlevende som kom kan fortelle eller vet
håper noen kan hjelpe meg
anne
han er født 11.7 1911 d.25.9 1973 og hviler på nordstrand gravlund med sin kone solveig f 1.4 1911 d. 13.3 1995
den som vites om denne lannen er at han har jobbet som kelner i resturanten Caba(Kaba) i Oslo og som ølkjører for frydenlung i Oslo
denne familien fikk få barn så det er ikke lange gjenlevende som kom kan fortelle eller vet
håper noen kan hjelpe meg
anne
Re: rolf Johansen
Dersom du leiter i kyrkjebøkene for 1911 vil du finne dåpen hans, så finn du jo foreldra hans der.
Da kan du jo legge inn lenk for dåpen så har hjelparane noko å gå ut i frå, jfr også
Retningslinene, slik at hjelparane slepp leite fram det du alt har funne,
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=11709
Mvh
Wenche
Da kan du jo legge inn lenk for dåpen så har hjelparane noko å gå ut i frå, jfr også
Retningslinene, slik at hjelparane slepp leite fram det du alt har funne,
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=11709
Mvh
Wenche
Hei
http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/91474
Her er vel gravstedet deres?
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1587686
(Dobbeltklikk)
Har du feil fødselsdato eller er det feil på gravsteinen?
Her kan du også ta kontakt med kirkeverge og spørre om du kan få navn
på fester av grava. Det er ofte nær slekt/etterkommere, og supre kilder.
Lykke til.
http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/91474
Her er vel gravstedet deres?
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1587686
(Dobbeltklikk)
Har du feil fødselsdato eller er det feil på gravsteinen?
Her kan du også ta kontakt med kirkeverge og spørre om du kan få navn
på fester av grava. Det er ofte nær slekt/etterkommere, og supre kilder.
Lykke til.

Vennlig hilsen Tove
har tittet etter kirkebøkene men de er ikke skannet desverre
så jeg får la det leddet ligge litt til jeg vet hva jeg skal gjøre for å komme videre.
men takk for tipsene
Anne

så jeg får la det leddet ligge litt til jeg vet hva jeg skal gjøre for å komme videre.
men takk for tipsene
Anne
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Hei
Lurer på om det er noe jeg ikke skjønner her.
Trådstarter har ikke oppgitt hvor den "etterlyste" personen er født, bare at han "hviler" på Nordstrand kirkegård, og at hun lurer på hvem foreldrene var.
Rådet om å kontakte gravferdsetaten er nok et godt råd
Jeg synes imidlertid Wenche sitt råd, om å sjekkke kirkebøkene for 1911 og legge lenke til dåpen når hun finner denne, er litt "drygt." Dersom hun finner dåpen, har hun jo funnet svaret på sitt eget spørsmål.
Jeg oppfattet det slik at personen kan være født hvor som helst i Norge, men blir usikker når trådstarter sier at "har tittet etter kirkebøkene men de er ikke skannet desverre".
Til deg Anne: Vet du hvor Rolf Johansen er født, siden du har oppdaget at kirkebøkene, der han er født, ikke er skannet? Dersom du vet det, må du legge slik informasjon i ditt første innlegg.
mvh
Tom Kaasen
Lurer på om det er noe jeg ikke skjønner her.
Trådstarter har ikke oppgitt hvor den "etterlyste" personen er født, bare at han "hviler" på Nordstrand kirkegård, og at hun lurer på hvem foreldrene var.
Rådet om å kontakte gravferdsetaten er nok et godt råd
Jeg synes imidlertid Wenche sitt råd, om å sjekkke kirkebøkene for 1911 og legge lenke til dåpen når hun finner denne, er litt "drygt." Dersom hun finner dåpen, har hun jo funnet svaret på sitt eget spørsmål.
Jeg oppfattet det slik at personen kan være født hvor som helst i Norge, men blir usikker når trådstarter sier at "har tittet etter kirkebøkene men de er ikke skannet desverre".
Til deg Anne: Vet du hvor Rolf Johansen er født, siden du har oppdaget at kirkebøkene, der han er født, ikke er skannet? Dersom du vet det, må du legge slik informasjon i ditt første innlegg.
mvh
Tom Kaasen
Eg beklager hvis eg har uttrykt med klossete og "drygt", men det var berre forsøk på ei lita hjelp til trådstartar om at ALLE kjente opplysningar skulle leggjast ved, og meininga var å rettleie i å prøve bla fram noko sjølv, evt. oppgje meir om kva ho har gjort sjølv, utan å finne fram. Og grunnen til råd om rettleiinga ved ettersøking, var at trådstartar hadd veldig mange ettersøkinger på same tid, med minimalt med opplysninger som heller ikkje var dokumentert.
Unnskyld, unnskyld hvis eg har tråkka feil. Det var ikkje min intensjon. For eigen del har eg helst ville hatt råd om korleis eg kan finne fram, ikkje å få svaret ferdig servert.
Mvh
Wenche
Unnskyld, unnskyld hvis eg har tråkka feil. Det var ikkje min intensjon. For eigen del har eg helst ville hatt råd om korleis eg kan finne fram, ikkje å få svaret ferdig servert.
Mvh
Wenche
-
- Sted: LØKKEN VERK
Hei !
Dette blir selvfølgelig en del utenom hva det letes etter, men likevel ?
Er det egentlig litt " drygt " å ta med en dåpen fra 1911, jeg ser det som at trådstiller ønsker opplysninger om foreldre til det barnet som var døpt i 1911 ?
Om og når foreldre er tatt med ved dåpen til et barn så går det mange ganger ikke fram hvem som er barnets mor og hennes fødested og etternavn eller bostednavn ved hennes fødsel av, når det er uægtefødte så er det nok heller det men ellers vanligvis ikke, eller hva ?
Ellers så er det selvfølgelig ønskelig at en del andre opplysninger er tatt med og da av trådstiller i første innlegg.
Lykke til videre både den ene og alle andre av dere
Mvh. Magne
Dette blir selvfølgelig en del utenom hva det letes etter, men likevel ?
Er det egentlig litt " drygt " å ta med en dåpen fra 1911, jeg ser det som at trådstiller ønsker opplysninger om foreldre til det barnet som var døpt i 1911 ?
Om og når foreldre er tatt med ved dåpen til et barn så går det mange ganger ikke fram hvem som er barnets mor og hennes fødested og etternavn eller bostednavn ved hennes fødsel av, når det er uægtefødte så er det nok heller det men ellers vanligvis ikke, eller hva ?
Ellers så er det selvfølgelig ønskelig at en del andre opplysninger er tatt med og da av trådstiller i første innlegg.
Lykke til videre både den ene og alle andre av dere

Mvh. Magne

Jeg synes at Wenches råd var gode. Hun gir alltid gode råd (så langt jeg har sett)!
Dere andre har også gitt mange gode råd, så vi får bare ønske Anne lykke til videre!
Dere andre har også gitt mange gode råd, så vi får bare ønske Anne lykke til videre!
-
- Sted: KROKSTADELVA
Hei
Vet ikke om dette kan være en hjelp på veien videre. I adressebok for Oslo finnes følgende.
1939 Rolf Heggeli Johansen, Steenstrupsgt. 11, kelner ved "Nürnberger Hof".
1940 Rolf Johansen, Lindebergveien 16, sjåfør hos Frydenlund
1950 Rolf Johansen, Munkerudvn. 4, sjåfør hos Frydenlund.
Tenkte spesielt på oppføringen med Heggeli i 1939 om dette kan gi et hint til foreldrene. Kan jo naturligvis være en helt annen Rolf Johansen.
Hadde jo vært fint om du visste på hvilken kant av landet han så dagens lys.
God leting videre og vi hører gjerne fra deg.
Mvh Anne
Vet ikke om dette kan være en hjelp på veien videre. I adressebok for Oslo finnes følgende.
1939 Rolf Heggeli Johansen, Steenstrupsgt. 11, kelner ved "Nürnberger Hof".
1940 Rolf Johansen, Lindebergveien 16, sjåfør hos Frydenlund
1950 Rolf Johansen, Munkerudvn. 4, sjåfør hos Frydenlund.
Tenkte spesielt på oppføringen med Heggeli i 1939 om dette kan gi et hint til foreldrene. Kan jo naturligvis være en helt annen Rolf Johansen.
Hadde jo vært fint om du visste på hvilken kant av landet han så dagens lys.
God leting videre og vi hører gjerne fra deg.
Mvh Anne
Anne skrev:har tittet etter kirkebøkene men de er ikke skannet desverre![]()
Hvilke kirkebøker har du sett etter? Hvor i landet er han født? Jeg tror du kan fortelle oss litt mer om det, Anne (Kristiansen).
Kan Heggeli i innlegget ovenfor peke mot Asker? Hvis dette er "din" Rolf Johansen da?
i følge et barnebarn så ble han født og døpt i kampen kirke men de kirke bøkene er desverre ikke skannet eller tilgjengelig.
- Else Berit Rustad
Anne skrev:i følge et barnebarn så ble han født og døpt i kampen kirke men de kirke bøkene er desverre ikke skannet eller tilgjengelig.
Joda, kirkeboka for Kampen er her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?l ... stetype=dp
Anne søker foreldrene til denne mannen Rolf Johannsen, og oppgjev følgjande:
Men på gravminner og gravsteinen står følgjande:
1587686
Rolf Johansen
født 1107 1913
død 2509 1973
gravlagt 0210 1973
Nordstrand kirkegård
Oslo
Kva er riktig født 1911 eller 1913? Litt vesentleg for å finne dåp og foreldre!!
Mvh
Wenche
Men på gravminner og gravsteinen står følgjande:
1587686
Rolf Johansen
født 1107 1913
død 2509 1973
gravlagt 0210 1973
Nordstrand kirkegård
Oslo
Kva er riktig født 1911 eller 1913? Litt vesentleg for å finne dåp og foreldre!!
Mvh
Wenche
Spurte om det samme da jeg la inn lenke til gravstein og begravdeioslo.no,
men fikk ikke svar Wenche.
Har lett etter ham i kirkeboka begge år uten hell. Mulig jeg ikke har lett lenge nok etter fødsel. FT 1923 for Oslo ble også bomskudd.
men fikk ikke svar Wenche.
Har lett etter ham i kirkeboka begge år uten hell. Mulig jeg ikke har lett lenge nok etter fødsel. FT 1923 for Oslo ble også bomskudd.

Vennlig hilsen Tove
beklager at jeg ikke her sett feilen selv men det er ejg som har skrevet feil desverre
det står selvsagt riktig på stene og han er født 1913 11/7
har tittet i kirkeboka for kampen men kunne ikke finne han så da stemmer ikke min informasjon fra familien(barnebarn) om hvor han er døpt desverre.
men det er riktig rolf som er funnet som sjafør for frydenlund i adresseboken for kristiania
Anne
det står selvsagt riktig på stene og han er født 1913 11/7
har tittet i kirkeboka for kampen men kunne ikke finne han så da stemmer ikke min informasjon fra familien(barnebarn) om hvor han er døpt desverre.
men det er riktig rolf som er funnet som sjafør for frydenlund i adresseboken for kristiania
Anne
Takk Anne. Veldig greit å få det på plass.
Vær obs på at jeg kan ha blingset i letinga.
Vær obs på at jeg kan ha blingset i letinga.

Vennlig hilsen Tove
tittet igjennom årene og etter navnet rolf som det var mange av både med og uten mellom navn men ingen er født på den datoen rolf J er født.
- Egil Sundelius
- Sted: STOKKE
Hei..........
har noen sett i f.eks Østre Aker,
Vålerengen og/eller Oslo gamle,
også Gamlebyen med...... ?
hilsen Egil.
har noen sett i f.eks Østre Aker,
Vålerengen og/eller Oslo gamle,
også Gamlebyen med...... ?
hilsen Egil.
- Egil Sundelius
- Sted: STOKKE
Anne skrev:i følge et barnebarn så ble han født og døpt i kampen kirke men de kirke bøkene er desverre ikke skannet eller tilgjengelig.
hem Anne,
stemmer ikke (det siste)

Men når ble første barn født, for event. finne hvor Vielsen er/var hennnnnne .
Med hilsen
Egil Sundelius,
Stokke, Vestfold.
Egil Sundelius,
Stokke, Vestfold.
Vet du noe om hva faren til Rolf Johansen het? Fornavnet? Samme etternavn?
Da kan han kanskje finnes i adressebøkene både før og etter 1913. Ut fra adressen kan vi også få bekreftet kirken (eller finne en annen).
Da kan han kanskje finnes i adressebøkene både før og etter 1913. Ut fra adressen kan vi også få bekreftet kirken (eller finne en annen).
Det er foreldrene jeg søker til Rolf j. Har snakket med slektningene og de sier at mulig foreldrene kom fra Østfold .
Anne
Anne
-
- Sted: KROKSTADELVA
Hei Anne
For å komme videre tror jeg du må spørre barnebarna HELT KONKRET om når Rolf og Solveig fikk sitt første barn og om de vet hvor dette er født. Ut fra dette årstallet kan vi kanskje finne vielsen. I lysningen skal både Solveigs og Rolfs foreldre være oppgitt.
Hilsen fra en som kjørte rattkjelke i Gladvollveien på femtitallet.
Anne M.
For å komme videre tror jeg du må spørre barnebarna HELT KONKRET om når Rolf og Solveig fikk sitt første barn og om de vet hvor dette er født. Ut fra dette årstallet kan vi kanskje finne vielsen. I lysningen skal både Solveigs og Rolfs foreldre være oppgitt.
Hilsen fra en som kjørte rattkjelke i Gladvollveien på femtitallet.
Anne M.
Og du får få desse slektningane til å komme med etternamnet på foreldra til Rolf. Var det også Johansen? Da kan vi kanskje finne dei i FT 1910, og kanskje derifrå kome vidare.
Nå har eg utifrå desse vage opplysningane om kanskje Østfold, gått inn i kvar einaste kyrkjebok siste halvår 1913 og heile 1914 frå A til og med Rakkestad. men da orka eg ikkje leite etter Rolf resten av alfabetet kyrkjebøker i Østfold, den jobben får du ta sjølv, for å lese der er jo ikkje noko heksekunst, berre arbeid. Kan ikkje garantere ikkje å ha oversett han.
Lykke til vidare. Eg ser ikkje kor vi kan hjelpe deg vidare, før du sjølv kjem på bana med fleire opplysningar.
Mvh
Wenche
Nå har eg utifrå desse vage opplysningane om kanskje Østfold, gått inn i kvar einaste kyrkjebok siste halvår 1913 og heile 1914 frå A til og med Rakkestad. men da orka eg ikkje leite etter Rolf resten av alfabetet kyrkjebøker i Østfold, den jobben får du ta sjølv, for å lese der er jo ikkje noko heksekunst, berre arbeid. Kan ikkje garantere ikkje å ha oversett han.
Lykke til vidare. Eg ser ikkje kor vi kan hjelpe deg vidare, før du sjølv kjem på bana med fleire opplysningar.
Mvh
Wenche
Anne skrev:Har snakket med slektningene og de sier at mulig foreldrene kom fra Østfold.
Kan det tenkes at slektningene vet noe mer konkret om hvor i Østfold foreldrene til Rolf kom fra? Det er viktig å legge fram alt du vet som kan hjelpe dine hjelpere - og deg selv - videre i denne saken. Jeg er full av beundring over den jobben flere hjelpere har gjort her på basis av de få opplysningene som hittil har foreligget.
En annen ting som kan være viktig for løsing av saken, er om du - eller Rolfs etterkommere - vet om Rolf hadde noen søsken, og hva de eventuelt het, og når de var født. Hvis han f.eks. hadde en søster eller en bror født før, eller i, 1910 - og navnet er kjent - kan muligens foreldrene finnes gjennom folketellingen i 1910. Særlig hvis man også har fødselsdatoen på vedkommende bror eller søster.