Castberg og Eggers

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
dn17691
Sted: FANNREM

Castberg og Eggers

Legg inn av dn17691 » 3. desember 2004 kl. 18.34

Aptekerlærling Kristoffer Castberg Eggers f. 1861 i Skjerstad, får i 1883 en uekte datter med Marit Røhme f. 1855 i Orkdal, da han er lærling på Orkanger.

Jeg har ved hjelp av hjelpsomme mennesker både i Norge og Danmark fått en mulig forbindelse mot Castberg-slekten:

http://hagerup.com/genealogy/genealogy_ ... 02507.html
-Johan Christopher Castberg f. 1789

-Datter? Henriette Diderikke (Frederikke?) Castberg f. 1826 Lands Pgj., g.m. 25/5-1857 Oslo med Carl Christian Emanuel Eggers f. 1827 Kristiansand

-Kristoffer Castberg Eggers f.1861 Skjerstad

Familien Eggers er det værre med, der lurer jeg på om noen har vært borti August Severin Eggers? Carl Christian Emanuel Eggers f. 1827 i Kristiansand, er hans sønn, ifølge Family Seach. Finner ikke mange Eggers i FT1801, kan hans familie ha kommet fra Danmark også?

Hilsen Gjertrud Berg

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Re: Castberg og Eggers

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 3. desember 2004 kl. 19.16

Hei Gjertrud, har du sjekket ut DIS-Norges DIStreff data base. Det finnes en del Eggers der både i Danmark og Norge, deriblant August Severin Eggers f. 1862.

dn17691
Sted: FANNREM

Legg inn av dn17691 » 3. desember 2004 kl. 20.37

Hei Vidar!
Joda jeg har vært på DIS-treff og sett over hva som finnes der. Gjennom DIS-treff fant jeg for en stund siden at medlem Erik Noer hadde lagt inn info om både Castberg og Eggers, og han hjalp meg videre på Castberg-siden. Hans forbindelse mot Eggers-familien var den samme som min.

August Severin Eggers f. 1862 kan være evt. et barnebarn/oldebarn av min August? Kanskje dette DIS-medlemmet er interessert i det jeg finner? Jeg har ikke vært modig nok til å sende inn mitt eget materiale, så jeg har ikke full tilgang på data på DIS-treff, men det blir etter hvert.

Eggersene på DIS-treff samsvarer ikke med min peiode i Norge, så jeg må nok lete andre plasser. Det er et par personer i Danmark som har prøvd å hjelpe meg, men jeg tror nok jeg må bryne meg på Folketellingene i Danmark. Problemet er at jeg vet ikke hvor dette navnet kommer fra, men har fått hørt at det er et halv-adelig navn, og det gjør det hele kanskje litt lettere. Mer kildematriell tilgjengelig muligens?

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 4. desember 2004 kl. 17.24

Kan så absolutt anbefale å sende inn til DIStreff data basen. Det er på den måten man kan utnytte dette flotte verktøyet på en effektive måte. DIStreff er ikke en kilde for slektsopplysninger, men et verktøy til å komme i kontakt med andre slektsforskere som forsker på de samme personer som en selv. Så her er det ikke noe å frykte.

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»