Navnet Lott fra Gudbrandsdalen

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Navnet Lott fra Gudbrandsdalen

Legg inn av Liv Ofsdal » 23. november 2004 kl. 18.20

Hei

Mulig dette ikke er helt slektsrelatert, men jeg lurer på om navnet Lott, som skal være fra Gudbrandsdalen - er kjent for noen?

Saken er at min gamle mor har et maleri fra rundt 1935-1940 som er malt av en R. Lott. Motivet er en seter eller et lite bruk med noen fjell i bakgrunnen. Det blir sagt at motivet er fra Gudbrandsdalen, fra denne Lotts hjemplass.

Noen som kan hjelpe? :roll:
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Navnet Lott fra Gudbrandsdalen

Legg inn av dn03022 » 23. november 2004 kl. 23.56

For meg høres det ut som et kontinentalt slektsnavn (alt annet enn fra Gudbrandsdalen/Norge); både nederlandsk, belgisk, fransk, tysk, baltisk etc kunne være mulig. Russisk eller jødisk er også alternativer. Men navnet er ikke opphavelig fra Gudbrandsdalen, med mindre det skulle være nydannet.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 24. november 2004 kl. 11.28

Hei :) og takk for svar.

Dette høres sannsynlig ut, jeg stussa litt på dette navnet egentlig :roll: , men kjenner lite til Oppland så jeg syns jeg måtte forhøre meg.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Sted: VOLDA
Kontakt:

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 29. november 2004 kl. 9.29

Vel, som ein rein kuriositet kan eg nemne at på Lesjaskogen, i grenda Rånå, ligg eit lite bruk innunder eit fjell - og bruket heiter Lotten (i bunde form). Gardsnamnet er også nytta som slektsnamn. Tydinga er ein lott, "andel", og skal visstnok gå attende på ein skogteig.

Namnet er ikkje gamalt; bruket vart oppbygd i 1860-åra, men om Lotten var eit eldre namn på staden er uvisst. Den eldste skriftforma er "Skytterlodden", der første leddet skal vise ein skyttar, jeger. Men det er ikkje kjent korleis det heng saman.

At namnet er bøygd i dativ i dialekta ("Lotte" med trykk på siste stavinga) kan tyde på at det er eldre.

Eg har ikkje høyrt at nokon nytta namnet som slektsnamn i ubunde form (Lott).

Meir info: Bygdebok for Lesja bd. 1 (1987) s. 141-143.

Svar

Gå tilbake til «Gudbrandsdalen - ukjent kommune»