Berit Andersen og Henrik Henriksen (Kittelä/Gittelä)
Moderator: MOD_Troms
-
- Sted: OTEREN
Berit Andersen og Henrik Henriksen (Kittelä/Gittelä)
Hei
Jeg er på jakt etter slektsopplysninger om min tipp oldemor Berit Andersen og tipp oldefar Henrik Henriksen (finlender som het Kittilä eller Gittilä når han kom til Norge).
Henrik kom fra Finland til Norge engang i begynnelsen av 1800 og bosatte seg i Olderdalen, han bodde der til sin død. Han traff min tippoldemor Berit Andersen, hun var kanskje fra Karnes i Lyngen og hun hadde en søster som het Siri Andersen. Tippoldeforeldrene mine ble aldri gift med hverandre, men de fikk et barn sammen, min oldefar Henrik Henriksen. Berit og sønnen reiste inn til Storfjord og tok tjeneste på vestsiden av fjorden og der ble hun kjent med Ole Jakob (Jakop?) og de giftet seg. Min oldefar Henrik vokste opp hos dem og han arvet eiendommen der de bodde.
Min tippoldefar Henrik ble gift i Olderdalen med en kvinne som jeg mangler navn på, de fikk barna Berit, Johan, Henrik og kanskje ei som het Martha.
Er det noen som kan hjelpe med opplysninger her, hvor bodde han, hvor er han begravet (finnes graven hans?) og finnes det etterslekt i Kåfjord?
Denne etterlysningen ligger også på Kåfjordforumet.
Hilsen Else-Marie Guttormsen
Jeg er på jakt etter slektsopplysninger om min tipp oldemor Berit Andersen og tipp oldefar Henrik Henriksen (finlender som het Kittilä eller Gittilä når han kom til Norge).
Henrik kom fra Finland til Norge engang i begynnelsen av 1800 og bosatte seg i Olderdalen, han bodde der til sin død. Han traff min tippoldemor Berit Andersen, hun var kanskje fra Karnes i Lyngen og hun hadde en søster som het Siri Andersen. Tippoldeforeldrene mine ble aldri gift med hverandre, men de fikk et barn sammen, min oldefar Henrik Henriksen. Berit og sønnen reiste inn til Storfjord og tok tjeneste på vestsiden av fjorden og der ble hun kjent med Ole Jakob (Jakop?) og de giftet seg. Min oldefar Henrik vokste opp hos dem og han arvet eiendommen der de bodde.
Min tippoldefar Henrik ble gift i Olderdalen med en kvinne som jeg mangler navn på, de fikk barna Berit, Johan, Henrik og kanskje ei som het Martha.
Er det noen som kan hjelpe med opplysninger her, hvor bodde han, hvor er han begravet (finnes graven hans?) og finnes det etterslekt i Kåfjord?
Denne etterlysningen ligger også på Kåfjordforumet.
Hilsen Else-Marie Guttormsen
-
- Sted: VOSS
Re: Berit Andersen og Henrik Henriksen (Kittelä/Gittelä)
Finner en Henrik Henriksen født i Lyngen med mor Berit Andersdtr. Han er født 20.1.1848 og faren heter Henrik Jakobsen. Det må være de samme som bor på Storeng i 1865 og 1875.
Finner ikke Berit gift, derimot Sissel Andersdt. , søsteren,gift med enkemann Ole Jakobsen.
Begge to var født på Rastebynæs.Foreldre Anders Olsen og Inger Henriksdatter.
For å være sikker tror jeg en må ha flere opplysninger. Hva het den av dine besteforeldre som var barn av Henrik Henriksen?
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 016&lnr=00
Finner ikke Berit gift, derimot Sissel Andersdt. , søsteren,gift med enkemann Ole Jakobsen.
Begge to var født på Rastebynæs.Foreldre Anders Olsen og Inger Henriksdatter.
For å være sikker tror jeg en må ha flere opplysninger. Hva het den av dine besteforeldre som var barn av Henrik Henriksen?
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 016&lnr=00
-
-
Tusen takk for svar
Jeg har litt flere opplysninger som jeg skal legge ut senere i dag
Else-Marie

Else-Marie
Bra Else-Marie!
Det blir så mye greiere når vi har alt på et sted, så det er fint at du
kuttet ut Kåfjord.
Ser fram til flere opplysninger så vi kan være sikre på at vi har rette personer.
Det blir så mye greiere når vi har alt på et sted, så det er fint at du
kuttet ut Kåfjord.
Ser fram til flere opplysninger så vi kan være sikre på at vi har rette personer.

Vennlig hilsen Tove
-
Jeg skal legge ut det jeg vet, det er riktignok ikke så mye. Ble bare litt forskrekket over den krasse tonen som ble møtt meg når jeg åpenbart gjorde en feil man ikke skulle gjøre..
Else-Marie.
Det var absolutt ikke min mening å være krass, så jeg beklager så mye.
Jeg ser at jeg var for utålmodig her. Mente å rettlede, og det ble vel litt feil.
Det var absolutt ikke min mening å være krass, så jeg beklager så mye.

Jeg ser at jeg var for utålmodig her. Mente å rettlede, og det ble vel litt feil.
Vennlig hilsen Tove
-
Helt i orden
Jeg skal legge ut den informasjonen jeg har, det er ikke mye, men litt er det. Men det kommer neppe i dag.
Else-Marie

Jeg skal legge ut den informasjonen jeg har, det er ikke mye, men litt er det. Men det kommer neppe i dag.
Else-Marie
-
Jeg trenger ikke mer enn navn og fødselsdato/år på den av dine besteforeldre som er barn av Henrik Henriksen. Er navnet Kittilä/Gittilä kjent i slekta. Det kan være enten stedsnavn eller slektsnavn.
-
Jeg skal komme med opplysninger i morgen
pga sykdom i familien har jeg ikke mulighet nå. Gittelä/Kittelä var slektsnavnet da de kom over fra Finland til Norge og de byttet til Henriksen.
Beklager at jeg ikke har mulighet å legge ut noe mer i kveld
men det kommer

Beklager at jeg ikke har mulighet å legge ut noe mer i kveld