Marte Gregersdatter Ifarnesset gift 1760

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
Anne M. Berge
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Marte Gregersdatter Ifarnesset gift 1760

Legg inn av Anne M. Berge » 23. oktober 2010 kl. 22.56

Jeg søker aner og bakgrunn for Marte Gregersdatter Ifarnesset. Hun er antagelig født i Elverumstraktene 1720-40.

Marte gifter seg i alle fall med Morten Danielsen af Trysil i Elverum 1760:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum i Elverum, Ministerialbok nr. 3 (1757-1776), Ekteviede 1759-1761, side 8-9.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=9165&uid =ny&idx_side=-6
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 300008.jpg
Vitner: Ole Larsen Grøtting and Morten Ifarnesset.

Jeg har fått hjelp til å spore opp Marte i denne Ringsaker-tråden. Siden dette er direkte morslinje for en mt-DNA test er det spesielt interessant å komme videre bakover i morslinje - selv om dette kan være vanskelig.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

dn13136
Sted: LILLEHAMMER

Re: Marte Gregersdatter Ifarnesset gift 1760

Legg inn av dn13136 » 3. mars 2012 kl. 19.05

Dette var lenge siden, og uten svar? Mulig dette burde ha vært lagt ut under Trysil?

Men her er det jeg har om denne Marte Gregersdatter Innfarneset:

Pål Henriksson Raatikainen født ca. 1614 i Sverige ble gift med Gjertrud Mattisdatter født ca. 1616 Grangänge i Sverige.
Barn;
Henrik Pålsen Raatikainen født ca. 1636 i Sverige.
Marte Pålsdatter Raatikainen født ca. 1638 Falun i Sverige.
Per Pålsen Raatikainen født ca. 1643 i Rotberget i Hof.

Her bør det også være en Ole Pålsen Raatikainen som var far til Marit Olsdatter Raatikainen født ca. 1677 som var på Løvhaugen.

Per Pålsen Raatikainen født ca. 1643 ble først gift med NN, og siden med Kari Henriksdotter født ca. 1661 i Fryksdalen. Flyttet siden til Innfarneset i Trysil.
Barn med NN;
Anniken Persdatter Raatikainen født 1674 Søndre Østenheden, Søre Osen, Trysil
Barn med Kari;
Paul Persen Raatikainen født 1677 Østenheden.
Ole Persen Raatikainen født 1678 Østenheden.
Marie Persdatter Raatikainen født 1681 Østenheden.
Greger Persen Raatikainen født 1683 Østenheden.
Gjertrud Persdatter Raatikainen født 1685 Østenheden.

Greger Persen Raatikainen født 1683 ble gift med Kari Johansdatter Käiväräinen født ca. 1700, død 1775 nordre Innfarneset, søre Osen Trysil, Greger døde 1751 nordre Innfarneset.
Barn:
Per født 1723 nordre Innfarneset.
Kari født 1725
Berte født 1725
Erik født 1730
Marte født 1732, gift med Morten Danielsen født ca. 1730 og de flyttet til Styggeberget i Elverum.

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 4. mars 2012 kl. 0.18

Så flott! Tusen takk! Jeg skal videreformidle til etterkommerne her.

Det fine med Slektsforum er at plutselig er det noen som vet noe og kan legge inn, selv om det har gått lang tid. :)

Da er Marte født i Trysil hun også, og Trysil ville vært rett forum, ja. Ut fra ekteskapsinngåelsen så det ut som om hun var fra Elverum.

Mor til Marte heter altså Kari Johansdatter Käiväräinen, og Karis far må dermed være en Johan Käiväräinen, med finsk bakgrunn.

Jeg nevnte kort i innlegget over at dette sannsynligvis er en morslinje som tilhører mt-haplogruppe U5b1b1a og dermed er Martes mor og videre mormor spesielt interessant. Kanskje er mulig å finne ut mer om dem også?

Etterkommere etter Kari, Marte og deres døtre igjen, i ren morslinje (mor-datter) skal i teorien ha samme mt-DNA som personen som har testet seg - forutsatt at granskingen er rett og at biologen stemmer med papirene. Om det fins andre i denne linjen kunne det altså være spesielt interessant å teste.

Jeg har lagt inn en del av slekten til Marte på WeRelate, en helt åpen slektswiki som alle kan bidra til (gratis, fungerer omtrent som Wikipedia).

Marte finnes her.

Om det jeg har lagt inn for hennes foreldre osv basert på opplysningene over er feil, kan dette redigeres og korrigeres av enhver registrert bruker.
Anne M Berge

dn13136
Sted: LILLEHAMMER

Legg inn av dn13136 » 4. mars 2012 kl. 11.28

Jo både Marte og Morten var nok født i Trysil, men Trysil var den gang et Anex under Elverum.

Hvor dette Käiväräinen navnet kommer fra på Kari Johansdatter er jeg ikke sikker på, men vi må være oppmerksom på at flere etterkommere etter Anders Mortensen Liitiäinens første ekteskap som bodde i Gravberget ofte skrev seg som "Käiväräinen". Det står flere artikkler om denne Käiväräinen/Liitiäinen problematikken på "fennia.nu", men det er mulig en må være medlem for å lese dem (200 kr.)

Jeg har ingen Johan som jeg kan si var far til Kari i rekkene etter Anders Mortensen i Gravberget, men i Finnemanntallet i 1686 var det en Matis Joensen "Kiefra/Käiväräinen" født ca. 1646 i Gästrikland i Sverige som hadde kommet til Rotberget i Hof ca. 1664. Han var gift med Anne Olsdatter "Herchen" født ca. 1650 i Värmland.

Barn (av Matis og Anne):

1. Berte Matisdatter Käiväräinen f. ca. 1665 i Rotberget, gift med Samuel Henriksen Raatikainen f. ca. 1666 i Rotberget.
2. Johan Matisen Käiväräinen f. ca. 1674 i Rotberget.
3. Marit Matisdatter Käiväräinen f. ca. 1676 i Rotberget.
4. Anne Matisdatter Käiväräinen f. ca. 1680 i Rotberget.
5. Kari Matisdatter Käiväräinen f. ca. 1683 i Rotberget.

Hvem denne Johan Matisen giftet seg med og hvem hans barn var vet jeg ikke, men det ser ut for at han er en god kandidat som far til Kari Johansdatter Käiväräinen i Søre Osen. Problemet her er at dette er nok før kirkebøkenes tid, og da må en ty til andre kilder.

Har du tatt kontakt med "Skogfinsk Geneologisk Forening" (fennia.no) om hvem Kari Johansdatter var? Skulle vært interesangt å høre hva dere kommer frem til i denne saken.

Mvh, Morten Nasch Sandvold [email protected]

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 4. mars 2012 kl. 13.43

Tusen takk igjen, det ser ut til at dette er rett farslinje til Kari Johansdatter Käiväräinen.

Jeg har også vært i kontakt med Jan Myhrvold og skogfinneprosjektet, ja, da de finske navnene dukket opp.

Karis mor er mest sannsynlig skogfinsk, men vet foreløpig ikke mer.
Anne M Berge

Svar

Gå tilbake til «Elverum»