Olaus Larsen Aune

Moderator: MOD_Troms

Svar
Brukeravatar
gj11590
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Olaus Larsen Aune

Legg inn av gj11590 » 2. mars 2012 kl. 11.13

Leter etter Olaus Larsen Aune, som var gift med Sara Dorthea Hauge.
Har kun 1910 tellingen som kilde...

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 947006118/

Olaus Larsen født 24.07.1855 i Tjøtø.

Sara Dorthea Hauge har en gate oppkalt etter seg i Harstad, Sara Hauges gate.
Sara Hauge skal ha bodd på Seljestad, var vaskehjelp i Harstad og drev småbruk med geiter.
Sara ble født 11 oktober 1868. På Vebostad, Kvæfjord. Hun døde 21 oktober 1953.
Hennes foreldre var Erik Simonsen og Mette Margrethe Nilsdatter Simonsen.
Det var to menn i Sara's liv, Olaus Larsen og Jakob Endresen Hauge.

Olaus var far til Sigurd Martin.
Jakob var far til Konstanse, Karl, Einar, Torvald, Karl Marinius, Julie, Jette Birgitte og Rikardine.
Med vennlig hilsen,
Tommy Munkvold

dn09334
Sted: BODØ

Re: Olaus Larsen Aune

Legg inn av dn09334 » 2. mars 2012 kl. 11.49

Olaus døpt nr 81 Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A10 (1831-1865), Fødte og døpte menn 1855, side 102.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104

Brukeravatar
gj11590
Kontakt:

Legg inn av gj11590 » 2. mars 2012 kl. 11.59

Wilfred redder dagen igjen!! :)

Foreldre: Er det Lars "Jensen???? og Pernille Larsdatter Aune det står?
Fadderne får jeg ikke helt tydet... Ser det står Larsdatter Aune på slutten iallefall. Pernilles søster?
Og det står 25 juli som fødsel, og ble han døpt samme dag?
Med vennlig hilsen,
Tommy Munkvold

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 2. mars 2012 kl. 12.31

Han ble døpt 28 oktober (samme dag som han som er innført som nr 80).

Foreldrenes navn er som du har lest dem.

Fadderne: Forældrene, Jens Lars(en) og H(ustru), Jens Jens(en), og Lava Larsd. Aune.

Det er mulig at Lava er Pernilles søster, likeså at Jens Larsen og hustru er Lars sine foreldre, samt at Jens Jensen er bror til Lars (og sønn av Jens Larsen).
Men ikke ta noe av det for gitt ! :wink:

Mvh Paul

dn09334
Sted: BODØ

Legg inn av dn09334 » 2. mars 2012 kl. 16.40

Foreldrene giftet seg nederst her Vefsn m/Mosjøen, Ministerialbok nr. 820A12 (1846-1854), Ekteviede 1853, side 190.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-222

Brukeravatar
gj11590
Kontakt:

Legg inn av gj11590 » 2. mars 2012 kl. 19.28

Her er noe annet som Elin Simonsen fant på nett:

Det som jeg har av kilder, som knytter Pernille til Lars Jacobsen, Lindset, har jeg f�rst og fremst fra mine tanter og onkler, med henvisning til sin mor + notat etter min far + brev etter min mormor, som jeg har referert fra.
(Min mormor Anna Munkvik f. 1886, vokste opp i samme hustand som Pernille p� S�rnes. Noe som skulle forsterke at hennes uttalelser er riktige, men vanskelig � bevise.)
Og det var:
1)Pernille var datter av Lars Jacobsen, Lindset,
2)Pernille hadde en s�ster Karen, gift med Peder A. Olsen, Bj�rnvik, Gisk�, Tj�tta (n� Vevelstad).
3)Lars Jacobsen var s�nn av Jacob J�rgensen, Lindset.
4)Vielse 1853: Far Lars Jacobsen. - Forlover Lars Jacobsen, Holand. ( Konkluderte med at det er en og samme person. Fordi jeg mener � ha sett ved enkelte andre vielser, - at far ogs� er oppf�rt som forlover. Er innforst�tt med, at det beh�ver ikke � v�re riktig, - i dette tilfelle.)
5)Det har v�rt antatt (av familien) at Pernille og Karen var s�sken, - ikke halv- eller ste-s�sken. (De bodde ikke s� veldig langt fra hverandre, den ene p� S�rnes og den andre p� Gisk�, ved Stokkasj�en, i dav�rende Tj�tta)
Men at Pernille og Karen, hadde en bror Jacob Hermann, - var ukjent.

Ser man p� Svein Edvardsens skiftesamling for Vefsn 1811-1845, side 71 for Lindset. S� oppholder Lars Jacobsen seg: Hjemme i 1815 ved skifte etter mor. Ved Holandssj�en ved farens skifte i 1832, og p� Holand i 1836, ved skifte etter hans bror Hans.
Ved giftem�l i 1825 er Lars og Lava p� Lindset, jeg finner ogs� Lava p� Lindset i allerede i1819, da som fadder.(Kilde: MB Vefsn 1800-1819, side 174).
I 1827 ved Karens f�dsel, er Lars og Lava p� Herringen. Noe som forsterker sansynligheten for at Jon Jensen og Dordi Olsdatter, Austre Herrringen, er Lavas foreldre.
I 1830 ved Jacob Hermans f�dsel, er Lars og Lava ved Holandssj�en.
Ut fra ovenst�ende, og Gunnar Holands bok Drevja side 30-34, har jeg konkludert med f�lgende:
Lars Jacobsen, Lindset
Lars Jacobsen, Holand
Lars Jacobsen, Holandssj�en
Lars Jacobsen, Malervika, Holand, - m� v�re en og samme person.

S� var det alle disse sp�sm�lene, som ikke s� lett lar seg besvare.
Jeg tror at man kan fastsl�, at Pernille ble f�dt f�r Lars og Lava giftet seg i 1825. Og at det igjen sansynliggj�r, at hun ble bortsatt til oppfostring.
Men s� var det tidspunket ?
Ble hun bortsatt f�r hun ble d�pt ?
Har hun brukt ste- faren sitt navn, f�r hun ble gift ?
N�r det gjelder oppfostringen, har jeg tre versoner. Fordi det er et eller annet, slik jeg har forst�tt det, som knytter Pernille til Dolstad og kirketjeneren:
1: Hun ble oppfostret p� Dolstad, av kirketjeneren og hans hustru.
2: Hun ble oppfostret av kirketjeneren p� Dolstad, og hans hustru.
3: Hun ble oppfostret av kirketjeneren p� Dolstad, Nils Paulsen og hustru Karen.
N�r det gjelder Nils Paulsen og Karen, er jeg kommet til samme konklusjon som deg Geir.
Vet ikke om Nils Paulsen var kirketjener i det hele tatt. (Det er nok klokker eller graver, - det siktes til.)

Har jo ogs� v�rt inne p�, at det kan v�re feil Lars Jacobsen, men s� var det hvor Jacob J�rgensen, Lindset, kom inn i bildet? Har ogs� et skriv fra et familiemedlem hvor Jacob J�rgensen , Lindset, er oppf�rt som far til Pernille, - men ingen henvisning. Det har jeg konkludert med, m� v�re en skrivefeil, og at det er farfar det skal v�re. Selv om s�nnen Lars Jacobsen, ikke er nevnt.

Kan det v�re en kinkig farskapssak, vi har foran oss ?
Har et lignende tilfelle p� Stokka i Tj�tta, hvor Hans Hansen d.e., p�tok seg farskapet for et barn, med en av tjenestejentene. Men hvor s�nnen Hans Hansen d.y.,
var den biologiske far.

Hvis denne Lars hadde en s�ster som het Karen, s� finnes det en kandidat i samme tidsrom. Og det er Lars Jacobsen, Vikdal, han er f�dt ca. 1801, og har en s�ster Karen f�dt ca 1804. Se skifte Vikdal 1807 og Digermulen 1813.
Kilde: Skifter for Vefsn 1780-1810 og 1811-1845, av Svein Edvardsen.
Lars Jacobsen, Vikdals videre skjebne jeg ikke kjent med.

Ellers s� har jeg forgreninger til Vefsn, b�de p� min mors og fars side. Og har dermed aner fra mange g�rder i Vefsn, ogs� fra Tver� hvor du har ditt slektsnavn ifra.
Selv om det har v�rt hindringer tidligere, s� de v�rt overkommelige, - men denne Pernille sliter jeg med.

Mvh
�smund
23 Nov 2008 14:38
Med vennlig hilsen,
Tommy Munkvold

Svar

Gå tilbake til «Harstad»