Marite Ellefsdt født på Rissa 1739?
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: HYGGEN
Marite Ellefsdt født på Rissa 1739?
Vil gjerne ha klarlagt om dette kan stemme. Tror jeg har funnet dåpen til Marite i 1739
Marite døpt 21.6.1739
Foreldre Ellef og Marite Aarøyen
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A02 (1735-1750), Kronologisk liste 1739, side 52-53.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-32
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650112.jpg
Og her ser det ut for at Marit Ellevsdtr dør i 1804, men alder (57 år)stemmer dårlig. Betyr lenken at det er gravlagd datoen som står her? Død i 1804 men usikker på datoen. Kan jeg får hjelp til den også. Men er dette samme person????
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A04 (1791-1805), Døde og begravede 1804, side 390-391.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-195
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650679.jpg
Håper noen har kjennskap til dette.
Mvh
Ann-Mari
Marite døpt 21.6.1739
Foreldre Ellef og Marite Aarøyen
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A02 (1735-1750), Kronologisk liste 1739, side 52-53.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-32
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650112.jpg
Og her ser det ut for at Marit Ellevsdtr dør i 1804, men alder (57 år)stemmer dårlig. Betyr lenken at det er gravlagd datoen som står her? Død i 1804 men usikker på datoen. Kan jeg får hjelp til den også. Men er dette samme person????
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A04 (1791-1805), Døde og begravede 1804, side 390-391.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-195
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650679.jpg
Håper noen har kjennskap til dette.
Mvh
Ann-Mari
- Else Berit Rustad
Re: Marite Ellefsdt født på Rissa 1739?
Ann-Mari skrev: Betyr lenken at det er gravlagd datoen som står her? Død i 1804 men usikker på datoen.
Kolonneoverskriften sier at dette er dato for jordfestelse (29. april). Dødsdato er ikke nevnt.
Mvh
Else B.
-
Takk skal du ha Else
Nå er jeg litt usikker på dåpen til Marite Ellefsdt.
Har noen kjennskap til om hun er født på Ørland eller Rissa. Kanskje skulle det vært en dåp på Ørland. Den kan jeg ikke finne i forhold til dåp rundt år 1747.
Er det noen på forumet som vet????
Mvh
Ann-Mari

Nå er jeg litt usikker på dåpen til Marite Ellefsdt.
Har noen kjennskap til om hun er født på Ørland eller Rissa. Kanskje skulle det vært en dåp på Ørland. Den kan jeg ikke finne i forhold til dåp rundt år 1747.
Er det noen på forumet som vet????
Mvh
Ann-Mari
Er hun i 1801-tellingen?
-
Hei Tone!
Det var en god ide å sende med dette.
1801-telling for 1625 Stadsbøygden
Søndre Trondhiem Stadsbøygden Ridsen Pallum
Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
1872 * Christopher Haftorsen Husbond 68 Begge i 1ste egteskab Bonde og gaardbeboer M
1873 Marit Ellevsdtr Hans kone 62 Begge i 1ste egteskab K
1874 David Christophersen Deres børn 25 Ugifte M
1875 Christopher Christophersen Deres børn 24 Ugifte M
1876 Marthe Olsdtr Tjenestepige 19 Ugift K
Men kan dette gjøre det enklere for noen å finne ut når og hvor hun er født, da hadde det vært SUPERT
Mvh
Ann-Mari
Det var en god ide å sende med dette.

1801-telling for 1625 Stadsbøygden
Søndre Trondhiem Stadsbøygden Ridsen Pallum
Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
1872 * Christopher Haftorsen Husbond 68 Begge i 1ste egteskab Bonde og gaardbeboer M
1873 Marit Ellevsdtr Hans kone 62 Begge i 1ste egteskab K
1874 David Christophersen Deres børn 25 Ugifte M
1875 Christopher Christophersen Deres børn 24 Ugifte M
1876 Marthe Olsdtr Tjenestepige 19 Ugift K
Men kan dette gjøre det enklere for noen å finne ut når og hvor hun er født, da hadde det vært SUPERT
Mvh
Ann-Mari
-
Takk til min ukjente hjelper
Her fikk jeg en fin informasjon om Marite og videre slekt.
Da godtar jeg det jeg fant med dåpen til Marite på stadsbygd, og det var jo 21.6.1739.
Da er det vel heller spørsmål om hennes død som jeg trodde var riktig - i forhold til den lenken jeg sendte - altså død 29.4. 1804 og 57 år. Her ble det mange forskjellige opplysninger om alder. Hvis min lenke passer, skulle hun vært 65 år.
Hvis din lenke skulle være korrekt (altså død 61 år, og etter 1801), måtte hun vært eldre enn 61 år.
Tenker muligens min lenke død 1804 kan være riktig, men at alder er oppgitt feil.
Har du, og kanskje noen andre også, noen oppfatninger eller vet noe om dette.
Alle gode synspunkter mottas med takk.
Mvh
Ann-Mari

Her fikk jeg en fin informasjon om Marite og videre slekt.
Da godtar jeg det jeg fant med dåpen til Marite på stadsbygd, og det var jo 21.6.1739.
Da er det vel heller spørsmål om hennes død som jeg trodde var riktig - i forhold til den lenken jeg sendte - altså død 29.4. 1804 og 57 år. Her ble det mange forskjellige opplysninger om alder. Hvis min lenke passer, skulle hun vært 65 år.
Hvis din lenke skulle være korrekt (altså død 61 år, og etter 1801), måtte hun vært eldre enn 61 år.
Tenker muligens min lenke død 1804 kan være riktig, men at alder er oppgitt feil.
Har du, og kanskje noen andre også, noen oppfatninger eller vet noe om dette.
Alle gode synspunkter mottas med takk.
Mvh
Ann-Mari
Tenker ganske likt som deg, at både dåp og død du hadde funnet er riktig, men alder er ført feil i død. Stedsnavnet Pallum stemmer jo i død og FT1801.
Bare hyggelig å være til hjelp, har fått mye hjelp selv her inne så prøver å gi litt tilbake der jeg kan
Bare hyggelig å være til hjelp, har fått mye hjelp selv her inne så prøver å gi litt tilbake der jeg kan

Hei!
Æres den som æres bør.
Din "ukjente" hjelper er norskamerikaneren og norgesvennen Dennis Haarsager som har lagt ut denne omfattende basen med Stadsbygd/Rissaslekt.
Kan opplyse at jeg har registrert 9 søsken til denne Marit. Hennes mor(Marit Christophersdtr. Breilien) kom visstnok fra Breilia ,Hindrem i Leksvik kommune, født 1708, død 1745, gift 13.06.1728 i Leksvik.
Mvh
Stig
Æres den som æres bør.
Din "ukjente" hjelper er norskamerikaneren og norgesvennen Dennis Haarsager som har lagt ut denne omfattende basen med Stadsbygd/Rissaslekt.
Kan opplyse at jeg har registrert 9 søsken til denne Marit. Hennes mor(Marit Christophersdtr. Breilien) kom visstnok fra Breilia ,Hindrem i Leksvik kommune, født 1708, død 1745, gift 13.06.1728 i Leksvik.
Mvh
Stig
Var ikke meningen å ta æren fra forfatteren av databasen
Mye bra arbeid der, fin og oversiktlig side!

-
Hei Stig Einar!
Da har jeg mye å takke Dennis Haarsager for. Har fått masse hjelp fra hans sider.
Du nevner også Marit Christophersdt. Breilien fra Leksvik.
Da ble jeg litt nyskjerrig. Min mors slekt kommer fra Leksvik og den slekten anser jeg meg ganske ferdig med. Har mange direkte aner tilbake til 1600 og mer. Vet du hvem hun ble gift med? Kan vel søke opplysninger selv, men vet du det vil jeg gjerne sjekke Leksvik-slekten.
Nå er det min fars slekt som er på gang, og den slekten rører mer på seg.
Mvh
Ann-Mari
Da har jeg mye å takke Dennis Haarsager for. Har fått masse hjelp fra hans sider.
Du nevner også Marit Christophersdt. Breilien fra Leksvik.
Da ble jeg litt nyskjerrig. Min mors slekt kommer fra Leksvik og den slekten anser jeg meg ganske ferdig med. Har mange direkte aner tilbake til 1600 og mer. Vet du hvem hun ble gift med? Kan vel søke opplysninger selv, men vet du det vil jeg gjerne sjekke Leksvik-slekten.
Nå er det min fars slekt som er på gang, og den slekten rører mer på seg.
Mvh
Ann-Mari
Hei igjen!
Marit ble jo gift med den ovenfor omtalte Ellef/Ellev (Guttormsen Aarøen). Hans foreldre var Guttorm Ellevsen Bratseth f. 1658, d.12.06.1735 og Elen Joensdtr. Aarnseth f. 1664, d. 18.10.1733, begge fra Rissa.
Elen var barnebarn av Walther Okeson Aarnseth Bustad Haugen (1605-1668), stamfar til den mye omtalte "skotteætta" på Fosen. Han kom fra Caithness i Skottland på "mystisk" vis og etablerte seg og fikk seg ektefell(er) i Rissa, men dette finner du ganske sikkert omtalt hos Dennis
(og i dette forum).
Lykke til videre
Stig

Marit ble jo gift med den ovenfor omtalte Ellef/Ellev (Guttormsen Aarøen). Hans foreldre var Guttorm Ellevsen Bratseth f. 1658, d.12.06.1735 og Elen Joensdtr. Aarnseth f. 1664, d. 18.10.1733, begge fra Rissa.
Elen var barnebarn av Walther Okeson Aarnseth Bustad Haugen (1605-1668), stamfar til den mye omtalte "skotteætta" på Fosen. Han kom fra Caithness i Skottland på "mystisk" vis og etablerte seg og fikk seg ektefell(er) i Rissa, men dette finner du ganske sikkert omtalt hos Dennis

Lykke til videre

Stig
-
Takk for mange hyggelig smil
Umiddelbart kjente jeg ikke særlig til disse navnene, men jeg takker for deltagelsen.
Må jo sjekke selv om jeg ikke tror på link.
Mvh
Ann-Mari

Umiddelbart kjente jeg ikke særlig til disse navnene, men jeg takker for deltagelsen.
Må jo sjekke selv om jeg ikke tror på link.
Mvh
Ann-Mari