Karl J. Svorkmo
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Karl J. Svorkmo
Karl er min oldefar og var gift med Brit I. Svorkmo født Tiset. Hun er gravlagt på Moe kirkegård, Svorkmo den 21. mars 1950. Jeg har søkt i mange kilder men kan ikke finne når karl døde eller hvor han er gravlagt. Kan noen gi meg gode tips om hva jeg skal gjøre?
Re: Karl J. Svorkmo
Under "gravminner" finner jeg to Karl Johan Svorkmo begravet i Orkdal,-den ene på Mo.
Begge er døde i 1944. Har du sett på disse?
Begge er døde i 1944. Har du sett på disse?
-
- Sted: LØKKEN VERK
Hei Odd !
Den Karl Johan Svorkmo som nevnes død i 1944, han var født i 1941.
Som du nevner så finnes det ei Brit Svorkmo begravet 21.03. 1950.
Vet du hvilket bosted de hadde og om de var gift da Brit døde og når var Brit og Karl født ?
Mvh. Magne.
Den Karl Johan Svorkmo som nevnes død i 1944, han var født i 1941.
Som du nevner så finnes det ei Brit Svorkmo begravet 21.03. 1950.
Vet du hvilket bosted de hadde og om de var gift da Brit døde og når var Brit og Karl født ?
Mvh. Magne.
Litt mer å gå ut fra når vi har FT 1910;
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 828004677/
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 828004677/
Vennlig hilsen Tove
Jeg har søkt i gravminner for hele Norge men finner han ikke. Han var født 28. feb. 1869 og under folketellingen 1900 var han registrert med etternavnet Johnsen. Hans siste barn ble født i 1912.Jeg har også brukt unetlandske kilder men finner ikkr ut mer. Mystisk.
Da legger jeg inn FT 1900 også;
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =3421#ovre
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =3421#ovre
Vennlig hilsen Tove
Tenker litt høyt her
I FT1900 står det at han bl.a. er tømmerhugger og fløter.
Kan han ha blitt drept i ei arbeidsulykke? Jeg ville ha lett etter ham i kirkebøkene i nabokommunene til Orkdal. Det at du ikke finner ham på gravminner, kan komme av slettet gravsted.

Kan han ha blitt drept i ei arbeidsulykke? Jeg ville ha lett etter ham i kirkebøkene i nabokommunene til Orkdal. Det at du ikke finner ham på gravminner, kan komme av slettet gravsted.
Vennlig hilsen Tove
Takk for tipset. Skal prøve dette. Det pussige er at han hadde 8 barn og ingen av barnebarna eller andre jeg har snakket med på Svorkmo synes å huske hvor han ble av. Alle husker kona hans.
Ja, men de passer ikke med fødselsdato og år.
Sikkert jeg som er treg i dag, men er det barna i 1900 som ikke passer,
eller 1910?
Folketellingene stemmer slett ikke alltid når det gjelder dato/år.
eller 1910?

Folketellingene stemmer slett ikke alltid når det gjelder dato/år.
Vennlig hilsen Tove
Jeg mener å ha funnet Karl J. Svorkmo, f 1869, gravlagt i Orkdal:
http://www.disnorge.no/gravminner/vis.p ... fy&start=0
I samme grav:
Kaare K. Svorkmo (Karl og Brits sønn, f 1912)
Karl Johan Svorkmo
Det er nok ikke registrert fødseldato/måned på gravminnet, derfor er datoen 01.01.1869 benyttet. Dødsåret for Karl må være tydet feil, evt registrert feil (tastefeil ?) siden Kaare ble født i 1912. Jeg har ikke funnet Karl i noen av de kirkebøkene som er tilgjengelige for Orkdal, så han er nok død senere.
mvh Aud M
http://www.disnorge.no/gravminner/vis.p ... fy&start=0
I samme grav:
Kaare K. Svorkmo (Karl og Brits sønn, f 1912)
Karl Johan Svorkmo
Det er nok ikke registrert fødseldato/måned på gravminnet, derfor er datoen 01.01.1869 benyttet. Dødsåret for Karl må være tydet feil, evt registrert feil (tastefeil ?) siden Kaare ble født i 1912. Jeg har ikke funnet Karl i noen av de kirkebøkene som er tilgjengelige for Orkdal, så han er nok død senere.
mvh Aud M
- ser at lenken ikke fungerer lenger, men det er jo bare å søke dem opp igjen. Det ser ut til at Karl Johan er registrert både ved Moe kirke og Orkdal.
Synd at det ikke er bilde av gravminnet ved Orkdal slik at vi kunne sett nærmere på dødsåret for Karl (f 1869).
Synd at det ikke er bilde av gravminnet ved Orkdal slik at vi kunne sett nærmere på dødsåret for Karl (f 1869).
Takk for disse opplysningene. Jeg klarte ikke å trekke de samme konklusjonene som deg om feilført dødsår og stipulert fødselsdato.
På gravminner der kun årstall for fødsel og død er påført blir 01.01. benyttet ved registreringen etter det jeg vet. Jeg ringte kirkekontoret i Orkdal og fikk bekreftet at det jeg skrev ang graven til de tre er riktig.
- sender deg PM.
mvh Aud M
- sender deg PM.
mvh Aud M
Tusen takk for hjelpen.
En avsluttende kommentar:
3. juli 2013 fant jeg endelig de opplysninger jeg har søkt etter. Kirkeboka for Svorkmo/Orkdal fra 1915 dukket opp på Orkdal kirkekontor. Karl J. døde 11. april 1916 av tæring. Han er bokført under etternavnet Kviknemyr som er navnet på hans bosted. En stor takk til alle som prøvde å hjelpe meg. Jeg har lært mye.
3. juli 2013 fant jeg endelig de opplysninger jeg har søkt etter. Kirkeboka for Svorkmo/Orkdal fra 1915 dukket opp på Orkdal kirkekontor. Karl J. døde 11. april 1916 av tæring. Han er bokført under etternavnet Kviknemyr som er navnet på hans bosted. En stor takk til alle som prøvde å hjelpe meg. Jeg har lært mye.
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-116
Er det din Karl som får en sønn med Randi Bendsdatter i 1891?
Tilhørende personer P.nr. Rolle Stilling og stand Navn Alder Fødested Bosted 1 konfirmant John Karlsen Melby Haugen 2 far Ungk. Karl Johnsen Kviknemyr 3 mor Pige Randi Bentsdtr Haugen Konfirmerte Konfirmasjonsnr. Løpenr. År Konfirmasjonsdato Sogn/k
Randi ble senere gift med Edvard Solaas.
1900
Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Merknad Uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage
518 25 Orkedalen 7 Under 77 fælles Mylnarstugu (stue paa leiet tomt) n 6 6 6 n j j n n n
Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.
3168 1 Edvard Johnson Solaas m b Hf g Møller og smed. 1870 T N S
3169 Randi Bendtsdtr. k b Hm g Husstel. 1866 T N S
3170 John Karlson m b S ug 1891 T N S
3171 Johanna Edvardsdtr. k b D ug 1895 T N S
3172 Karen Edvardsdtr. k b D ug 1898 T N S
3173 Beret Edvardsdtr. k b D ug 30091900 T N S
Digitalarkivet 2013. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 5/26/1998. Talet på oppslag: 213034 (19 i dag)
Er det din Karl som får en sønn med Randi Bendsdatter i 1891?
Tilhørende personer P.nr. Rolle Stilling og stand Navn Alder Fødested Bosted 1 konfirmant John Karlsen Melby Haugen 2 far Ungk. Karl Johnsen Kviknemyr 3 mor Pige Randi Bentsdtr Haugen Konfirmerte Konfirmasjonsnr. Løpenr. År Konfirmasjonsdato Sogn/k
Randi ble senere gift med Edvard Solaas.
1900
Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Merknad Uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Bikubar Kjøkkenhage Frukthage
518 25 Orkedalen 7 Under 77 fælles Mylnarstugu (stue paa leiet tomt) n 6 6 6 n j j n n n
Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.
3168 1 Edvard Johnson Solaas m b Hf g Møller og smed. 1870 T N S
3169 Randi Bendtsdtr. k b Hm g Husstel. 1866 T N S
3170 John Karlson m b S ug 1891 T N S
3171 Johanna Edvardsdtr. k b D ug 1895 T N S
3172 Karen Edvardsdtr. k b D ug 1898 T N S
3173 Beret Edvardsdtr. k b D ug 30091900 T N S
Digitalarkivet 2013. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 5/26/1998. Talet på oppslag: 213034 (19 i dag)
Sist redigert av Astrid Mollan den 27. august 2013 kl. 11.06, redigert 1 gang totalt.
Astrid M
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Sønnen kalte seg Haugen til etternavn og skal ha levd til 1960 tallet. Han vokste opp hos sin mor og stefar sammen med halvsøsknene. Om han har etterkommere vet jeg ikke.
3148081 John K. Haugen 2609 1891 1104 1969 1804 1969 m B 4 17 Kvil i fred Vis Moe Orkdal
3148081 John K. Haugen 2609 1891 1104 1969 1804 1969 m B 4 17 Kvil i fred Vis Moe Orkdal
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M