Ole Christensen Berg gift med Kjersten Olsdatter

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
23513
Sted: SLEPENDEN

Ole Christensen Berg gift med Kjersten Olsdatter

Legg inn av 23513 » 20. januar 2010 kl. 0.44

Her har jeg en liten nøtt, som det har vist seg vanskelig å knekke (i alle fall for meg. :lol: )

Min Tipptippoldefar Ole Christensen Berg fikk med sin kone Kjersten Olsdatter
sønnen Andreas (min tippoldefar), døpt i Stadsbygd 7jun1835 (Død 9jan1921)
Her er dåpen, løpenr 53 side 68 på linken nedenfor.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16168&uid=ny&idx_side=-67&ls=1&idx_listetype=dp&idx_kjonn=b

Med god hjelp av Rolf Sverre Alsos, Tromsø fikk jeg tydet riktig navn på mor og faddere.

Mor: Kjersten Olsdatter.

Faddere: John Olsen Fallum, Knud Anderss. Sollien, Christen Christens. Bersaunet,
Ingeborg Olsdatter Fallum, Karen Martha Olsd. Bersaunet.

Barnet Andreas skrives som "ekte" og det betyr jo at paret over var gift.

Dette skriver jeg pga. at det kanskje kunne være nærliggende å tro at Ole Christensen
Berg, født 1790 og gift med Kirsten Jonsdatter Sund født 1794, var den rette Ole her.
Dette paret fikk også en sønn som het Andreas, han fikk de 9nov1833, men han
døde bare etter noen måneder. De fikk forøvrig 11 barn tilsammen.

Håper noen kan hjelpe meg å knekke denne nøtta og finne hvem dette paret var,
hvor de kom fra og om Andreas fikk noen flere søsken!

Eller er løsningen så enkel at det er presten som har skrevet feil farsnavn på Kjersten?

På forhånd takk! :)
mvh Åge Varmbo

gj02876
Sted: AGDENES

Re: Ole Christensen Berg gift med Kjersten Olsdatter

Legg inn av gj02876 » 24. januar 2010 kl. 20.32

Hei!
Har disse folka i basen min. Tror du gjør rett når du antyder at presten kan ha skrevet feil patronym (prestene var ikke ufeilbarlige og gjorde rett som det var slike feil - folketellerne også for den saks skyld :? )
Mvh
Stig

23513

Legg inn av 23513 » 25. januar 2010 kl. 10.27

Hei Stig !

Ja, jeg ser at det er sansynlig, men uten at dette blir dokumentert på en eller annen måte,
så henger den lille tvilen der ennå. Jeg har derfor to spørsmål,

1. Hvor er klokkerbøkene blitt av under Stadsbygd og

2. Jeg har sett at man har tatt tak i gårdshistorien på enkelte gårder i Rissa.
Vet du eller noen annen om Berg eller Bergsmyr står for tur og hvem som da
eventuelt har tatt på seg dette "oppdraget"?

På forhånd takk !

mvh Åge

gj02876
Sted: AGDENES

Legg inn av gj02876 » 27. januar 2010 kl. 0.36

Hei igjen!
Hm - ble litt i tvil her, og tvilen skyldtes en nærmere titt på fadderne. De stemmer nemlig dårlig overens med den antatte familien til dåpsbarnet.
I databasen min har jeg faktisk en Ole Christophersen Fallum f. 1723 g. 23.12.1755 med Lucie Erichsdtr. Berg f.1725. De fikk bl. a. sønnen Christopher Olsen Berg f. 1764 (dåp 16.12.). Har ikke noen etterslekt på ham, men han kan teoretisk også hatt en sønn ved navn Ole Christophersen Berg som i sin tur giftet seg med sin Kirsten Olsdatter. Da har vi altså to karer med samme navn og to damer med samme fornavn som opererer på omlag samme tid i det samme prestegjeldet. Begge disse Ole'ene ville i så fall også være i slekt med hverandre..
Det vil kreve litt arbeid med kirkebøkene å bekrefte/avkrefte dette tankespinnet.,

Klokkerbøker finnes sannsynligvis, men altså ikke lagt ut.
Bygdebøker for Stadsbygd/Rissa/Hasselvika med gårdshistorie finnes (ulike forfattere), men er litt usikker når det gjelder gårdshistoria for Rissa sin del. Ellers har hjemmesida til Dennis Haarsager : http://www.haarsager.org/stadsbygd/index.html en søkbar database med omtrent alt som kunne krype og gå i dette området.
Lykke til :lol:

Stig

23513

Legg inn av 23513 » 27. januar 2010 kl. 14.52

Hei igjen Stig !

Artig at du skulle nevne det med fadderne , jeg hadde faktisk også nevnt dette i den
opprinnelige teksten til innlegget , men valgte av en eller annen grunn å stryke det :?

Ja da er det bare å ta tak i kirkebøkene, skal sjekke med Riksarkivet om de kan ha
klokkerbøkene på mikrofilm også. (De henviser jo all søkingen til Digitalarkivet for tiden)

Ellers er det bare "å brette opp armene" å lete videre og se om mysteriet lar seg løse.

Takk for infoen :lol:

mvh Åge

13496
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av 13496 » 11. november 2011 kl. 21.06

Åge skrev:Hei igjen Stig !

Artig at du skulle nevne det med fadderne , jeg hadde faktisk også nevnt dette i den
opprinnelige teksten til innlegget , men valgte av en eller annen grunn å stryke det :?

Ja da er det bare å ta tak i kirkebøkene, skal sjekke med Riksarkivet om de kan ha
klokkerbøkene på mikrofilm også. (De henviser jo all søkingen til Digitalarkivet for tiden)

Ellers er det bare "å brette opp armene" å lete videre og se om mysteriet lar seg løse.

Takk for infoen :lol:

mvh Åge

Hei Åge !
interessant å lese strengen din. I Rissa er det (såvidt jeg vet) to forskjellige bergslekter.
En avslektene kommer (i de seneste generasjoner) fra gården Berg
Ole Christensen Berg (1790 - )
Kirsten Johnsdtr. Sund (1795 - )
er så langt jeg har funnet, bak i min slekt. Besteforeldre til farfar ..så da blir det vel tippoldeforeldre. Foreldrene til Ole Christensen Berg er:
Ole Christopersen (1723 – 1796)
Lucie Eriksdatter Berg (1725 – 1795 )
Ole Christensen Berg og Kirsten hadde bla.a. sønnen
Ole Olsen Berg (1826 - 1923) gift med
Mina Eriksdatter Paulsen (1833 - 1920) (Mina Eriksdatter Fallin)
som er mine oldeforeldre, altså foreldre til farfar.
Jeg har ikke jobbet med slekt på noen år, men står i "kjømda" for å komme igang igjen.
Skulle vært fint å få en tilbakemelding dersom du løser denne nøtta. Bruk av Haarsaker sitt nettsted bør være et godt tips..!

mvh
Ole Dagfinn Berg

Svar

Gå tilbake til «Rissa»